ازدحام جمعیت فراتراز حد انتظار است؛‌ آنچنان كه با وجود تمام آمار و ارقام‌هایی كه درباره ورشكستگی شركت‌ها و كارخانه‌ها و افزایش بیكاری داده می‌شود باز هم باور نمی‌كنید تمام افرادی كه به شعب مختلف اداره كار مراجعه كرده‌اند، بیكار شده باشند...

حصر خانگی از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر

سلامت نیوز:ازدحام جمعیت فراتراز حد انتظار است؛‌ آنچنان كه با وجود تمام آمار و ارقام‌هایی كه درباره ورشكستگی شركت‌ها و كارخانه‌ها و افزایش بیكاری داده می‌شود باز هم باور نمی‌كنید تمام افرادی كه به شعب مختلف اداره كار مراجعه كرده‌اند، بیكار شده باشند؛ ‌افرادی كه آمده‌اند تا اگر حائز شرایط بودند به تناسب سابقه كار خود بیمه بیكاری دریافت كنند تا بتوانند حداقل‌های معیشتی خود را تأمین كنند.

با وجود این دولت و وزارت كار رفاه و تأمین اجتماعی به جای آنكه برای حل معضل بیكاری رو به تزاید فكری كند، به فكر طراحی ساز و كارهایی برای فرار از پرداخت مقرری بیكاری هستند. یكی از این موارد مراجعه بازرس بیمه به در خانه افراد بیكار است.

 
به گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت: بر اساس این مصوبه تازه افراد مشمول مقرری بیكاری باید 24 ساعته در منزل حضور داشته باشند و اگر طی این بازرسی‌ها تا سه بار فرد مورد نظر منزل نباشد مقرری بیكاری‌اش قطع می‌شود.
این بدین معناست كه افرادی مشمول بیمه بیكاری به ازای دریافت 55 درصد حقوقشان در ایام بیكاری آن هم از ذخیره‌ای كه قبلاً تحت عنوان بیمه بیكاری از حقوقشان كسر شده است باید در حصر خانگی به سر ببرند.
 
اصل بیست و هشتم قانون اساسی بر یك وظیفه تأكید دارد؛‌ وظیفه‌ای دولتی كه زیر بنای سلامت و اقتدار اجتماعی است و وقتی دولت‌ها زیر بار اجرای درست چنین وظیفه‌ای نروند یا از انجام آن ناتوان باشند زمینه برای ظهور و بروز بسیاری دیگر از آسیب‌های اجتماعی فراهم می‌آید. مطابق اصل بیست و هشتم قانون اساسی هركس حق دارد شغلی را كه بدان مایل است و مخالف اسلام و مصالح عمومی و حقوق دیگران نیست برگزیند. دولت موظف است با رعایت نیاز جامعه به مشاغل گوناگون، برای همه افراد امكان اشتغال به كار و شرایط مساوی را برای احراز مشاغل ایجاد نماید.
 

با وجود این اما آنطور كه سلمان خدادادی، عضو كمیسیون اجتماعی مجلس می‌گوید، در حال حاضر بیش از 6 میلیون نفر بیكار در كشور زندگی می‌كنند كه این آمار گاهی 11 میلیون نفر هم گزارش می‌شود.

بنا به تأكید وی طبق آمار رسمی، تنها در سال گذشته نزدیك به یك میلیون و ۳۰۰ هزار نفر به تعداد بیكاران كشور افزوده شده است؛ بیكارانی كه اگر به اداره كار مراجعه كنید با نگاه‌های نگران از آینده‌ای مبهم آمده‌اند تا بلكه مشمول مقرری بیكاری شوند و با دریافت معادل 55 درصد متوسط مزد یا حقوق یا كارمزد روزانه‌شان به دنبال كار باشند.

اما با ساز و كار جدید بیمه بیكاری دست این افراد برای جست‌وجوی كار هم بسته می‌شود زیرا در صورتی مقرری بیكاری به آنها پرداخت می‌شود كه هنگام سركشی سرزده بازرسان بیمه در خانه حضور داشته باشند. در غیر این صورت مقرری بیكاری آنها قطع می‌شود. 

 
حصر خانگی از 8 صبح تا 5 بعد از ظهر

آقای حیدری كارمند یكی از شركت‌هایی است كه ورشكست شده و كارمندان آن همگی بیكار شده‌اند و برای برقراری بیمه بیكاری‌اش به اداره كار مراجعه كرده است. 

وی كه ظاهراً به دلیل حضور در مراسم ختم یكی از اقوام هنگام مراجعه سرزده بازرس بیمه منزل نبوده می‌گوید: ‌تا چند سال پیش اگر مشمول دریافت مقرری بیكاری بودید اداره كار انگشت شما را تعریف می‌كردند و موظف بودید ماهی یك بار در ساعت‌های اعلام شده به اداره مراجعه و با انگشت زدن حضور خود را اعلام كنید، اما حالا در كنار این كار بیمه هم بازرسانی را به طور سرزده و بدون اعلام قبلی در خانه می‌فرستند و اگر تا سه مرتبه در خانه حضور نداشته باشی مقرری بیكاری‌ات را قطع می‌كند.
 
وی با گلایه از برخورد نامناسب كارمندان اداره بیمه و اداره كار تأكید می‌كند: وقتی به اداره بیمه مراجعه كردم و با همراه داشتن اعلامیه فوت یكی از بستگان درباره علت نبودن در خانه توضیح دادم، كارمند مربوطه با تمسخر به من می‌گوید «مواظب باش دیگه كسی از دوستان یا اقوامت فوت نكنه!»
 
آقای حسنی هم یكی دیگر از مراجعان به اداره بیمه است كه هنگام مراجعه سرزده بازرس اداره كار در خانه حضور نداشته است. وی با تأكید بر اینكه چنین ساز و كاری با هیچ منطقی مطابقت ندارد، می‌افزاید: طبیعتاً وقتی كسی بیكار می‌شود برای پیدا كردن كار هم كه شده مجبور است از خانه بیرون برود و به جاهای مختلف سر بزند و مصاحبه‌ای شغلی انجام دهد. همچنین فرد بیكار هم حق دارد، زندگی كند و زندانی نیست، اما با چنین قانونی عملاً ما در حصر خانگی به سر می‌بریم. آن هم برای دریافت مبلغ ناچیز مقرری بیكاری كه تازه پیش از این هم از حقوق ما كسر شده و در عمل دولت منتی بر ما ندارد.
 

به گفته وی، كارمند اداره بیمه درباره چنین ساز و كاری به وی اینگونه توضیح داده است: «شما وقتی سر كار می‌روید از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر باید سر كار باشید. حالا هم دولت به شما حقوق می‌دهد پس باید از ساعت 8 صبح تا 5 بعد از ظهر خانه باشید!»

 
تدبیر برای ناامیدی
مركز آمار در آخرین گزارش‌های خود شمار بیكاری را 2میلیون و 729هزار نفر اعلام می‌كند. كاظم جلالی، رئیس مركز پژوهش‌های مجلس شورای اسلامی آمار متفاوتی از بیكاری ارائه می‌كند. به گفته وی 11 میلیون نفر در صورت عدم تحقق برنامه‌ها تا سال 1400 بیكار خواهند بود.
 
جلالی می‌افزاید: «نرخ بیكاری سال 94 از سوی دولت 11 درصد عنوان شده كه اگر این میزان را بپذیریم، نشان می‌دهد وضعیت اشتغال گروه‌های سنی، جنسی و تحصیلی مختلف در حوزه بیكاری خوب نیست». راز این تفاوت‌های عجیب در اعلام نرخ بیكاری اما به یك بازی آماری باز می‌گردد. طبق تعریف اشتغال هر ایرانی با «حداقل یك ساعت كار در هفته» نیز جزو آمار شاغلان محسوب می‌شود.
با چنین تعریفی بدیهی است وقتی مرجع اعلام بیكاری دولت باشد آمار بیكاران 2/5 میلیون نفر می‌شود. آماری كه با واقعیت 11 میلیونی فاصله‌ای پنج برابری دارد. خلاصه اینكه آمار و ارقام نشان از بیكار شدن خالص چیزی حدود 330 هزار نفر در دولت یازدهم دارد. با یك حساب سرانگشتی درباره میزان اشتغالزایی در دولت یازدهم می‌توان متوجه شد 330 هزار نفر بیكارشده 6 درصد كل افراد شاغل جامعه هستند، بنابراین می‌توان دریافت با توجه به روند منفی اشتغال در دولت تدبیر و امید وضعیت اشتغالزایی در دولت یازدهم چیزی حدود 6/6 درصد بوده است.
عدد 6/6 درصد میزان اشتغال خالص در دولت یازدهم است. حالا ازدحام بیكارانی كه به امید دریافت مقرری بیكاری به اداره كار مراجعه می‌كنند، بهتر قابل درك است.
 
افرادی كه به گفته معاون فنی سازمان تأمین اجتماعی ماهانه 240 میلیارد تومان از این سازمان مقرری بیكاری دریافت می‌كنند و به همین خاطر دولت تمام تدبیرش را به كار گرفته تا با ترفندهایی همچون بازرسی سر‌زده و حصر خانگی امیدشان را به دریافت مقرری بیكاری ناامید كند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha

نظرات

  • افشین ۰۸:۵۵ - ۱۳۹۷/۱۱/۱۴
    1 0
    با سلام و احترام بنده مدتی است که حقوق بیکاری دریافت مینمایم،چندی پیش بازرس به درب منزل آمده که بنده در منزل نبودم و پس از مراجعه به تامین اجتماعی،اعلام کردند که باید اعتراض نمایید و از این پس نیز در منزل ،حضور داشته باشید.لذا با توجه به اینکه همگی ما ،علی الخصوص آقایان با خانه نشینی میانه خوبی نداریم ،و از طرفی جهت انجام امور اعضای خانواده و خودمان( جستجوی کار-خرید-مسافرت-ورزش- رجوع به پزشک-دید و بازدید و صله رحم-امور اداری-مشکلات شخصی-امور غیر مترقبه و.....) مجبور به ترک منزل میباشیم ،از محضر اساتید عزیز سوالات ذیل را دارم: 1- در صورتیکه همه اعضاء خانواده در منزل نباشند(مثلا به مسافرت رفته باشند) و بازرس بیاید، آیا باز هم گزارش عدم حضور منظور خواهد شد؟ 2-آیا مسافر کشی با خودروی شخصی نیز ، جزء مصادیق کار حساب میشود و در صورت اعلام این امر به تامین اجتماعی،بیمه بیکاری فرد، قطع خواهد شد؟ 3-راه کار این مسئله چیست؟همانگونه که مستحضر هستید افراد پیر و از کار افتاده هم نمیتوانند مدت زیادی را به طور مداوم در منزل سپری نمایند. 4-در طول مدت بیمه بیکاری چند بار بازدید انجام میشود؟ 5-در صورت چند بار عدم حضور، بیمه بیکاری قطع میگردد؟ 6- در صورت قطع شدن بیمه بیکاری ،بدلیل چند بار نبودن در منزل، آیا تامین اجتماعی دلایل اعلامی را خواهد پذیرفت،و در صورت عدم پذیرش آیا راههای دیگری برای اثبات این مسئله و یا احقاق حق،وجود دارد یا خیر؟ در مجموع،وقتی این مسئله از طریق اداره کار،رصد و پیگیری میشود،سازمان تامین اجتماعی نیز با اعمال زور و قدرت، و بوسیله این روش که به نظر بنده شیوه منصفانه و قابل قبولی نیست،در فکر حذف حقوق بیکاری افراد نیازمند میباشد،در صورتیکه خلق الله،حق بیمه خود را قبلا وبصورت ماهیانه پرداخت کرده اند که در هنگام نیاز، به کارشان بیاید وعصای دستشان باشد نه اینکه این سازمان با ترفندهای مختلف و لطایف الحیل،در صدد منتفی کردن آن باشد. رسیدگی به امور،خوب و پسندیده است ،اما روال آن باید به نحوی باشد که محکمه پسند و عادلانه باشد.این مسئله را به هر کس ،عنوان بنمایید ،بر درست نبودن این قانون و روش اذعان مینمایند و مشخص نیست چنین طرحی ،چطور مصوب و در حال اجرا است.بنده منکر نظارت و کنترل نیستم،اگر شک و تردیدی ،در این مورد وجود دارد میتوانند دهها راه منطقی دیگر را پیشنهاد و مصوب نمایند،که اگر همگان نیز از آن راضی نباشند، لا اقل عقل سلیم آنرا تایید نماید. با سپاس فراوان