دوشنبه ۱۵ آذر ۱۳۸۹ - ۱۷:۳۲
کد خبر: 21815

نگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بر این امر استوار است كه باید موانع و مشكلات تشكل‌ها در این زمینه برداشته شود تا همه اقشار مختلف جامعه برای مقابله با این بلیه شوم همت كنند.

سلامت نیوز: مدیر كل دفتر توسعه مشاركتهای مردمی ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: مطابق قانون باید 72 درصد مراكز درمان اعتیاد غیر دولتی باشند.

به گزارش روابط عمومی ستاد مبارزه با موادمخدر، محمدصادق فتح‌اللهی در اولین همایش هم‌اندیشی صنفی مراكز سوء مصرف مواد استان تهران كه در مجموعه فرهنگی شقایق برگزار شد گفت: در برنامه چهارم توسعه، ‌72 درصد درمان اعتیاد توسط تشكل‌های مردمی و مراكز قانونی درمان اعتیاد و 28 درصد بقیه از سوی دستگاه‌های دولتی صورت گرفته است و این نشان از مشاركت جدی مردم در راه مبارزه با موادمخدر است.

فتح‌الهی ادامه داد: در آغاز برنامه چهارم توسعه،‌ مراجعه 100 هزار نفر از معتادان به مراكز استاندارد درمان اعتیاد یك آرمان متعالی محسوب می‌شود اما طبق گزارش‌ها،‌ در دوره برنامه چهارم توسعه 642 هزار نفر از معتادان حداقل برای یكبار هم به این مراكز مراجعه كرده بودند و این یك موفقیت بزرگ است.

وی، مشاركت‌های مردمی برای مبارزه با اعتیاد را یك غنیمت و فرصت مغتنم در راه مبارزه برشمرد و تأكید كرد: نگاه ستاد مبارزه با مواد مخدر نیز بر این امر استوار است كه باید موانع و مشكلات تشكل‌ها در این زمینه برداشته شود تا همه اقشار مختلف جامعه برای مقابله با این بلیه شوم همت كنند.

فتح‌الهی، گسترش مراكز قانونی درمان اعتیاد را یك ضرورت اجتماعی دانست و اظهار داشت: انسجام مراكز قانونی درمان اعتیاد و ظرفیت اطلاعات علمی آنان، می‌تواند بازوی تحقیقاتی و مطالعاتی ستاد و مبنای تجدید نظر در خصوص پروتكل‌های درمانی اعتیاد باشد.

وی با بیان اینكه اعتیاد باعث ایجاد اختلالات رفتاری و روانی و متزلزل‌شدن نهاد خانواده می‌شود، تأكید كرد: معتادان ‌باید با توجه به نوع مصرف و میزان اختلالات رفتاری و روانی‌شان طبقه‌بندی و درمان شوند.

در ادامه این مراسم محمد موحدی، رئیس هیئت مدیره انجمن صنفی مراكز سوء مصرف مواد ضمن تشریح عملكرد این انجمن صنفی گفت: حمایت از اعضا و دفاع از حقوق مشترك، مشاركت در بازنویسی و تدوین پروتكل‌های درمانی، ‌نقش‌آفرینی در عرصه قانونگذاری و سیاست‌های وضع‌شده و ایجاد هماهنگی و هم‌افزایی در جهت ارتقاء كیفی مراكز از جمله اهداف این همایش به شمار می‌روند.

وی، راه‌اندازی این انجمن را یك ضرورت خواند و افزود: اگر انسجام میان مراكز قانونی درمان اعتیاد صورت نگیرد، هم‌افزایی میان آنان ایجاد نمی‌شود و باعث بروز تخلفات و اثربخش نبودن روش‌های درمان می‌شود و این مراكز در واقع تضعیف‌كننده و باطل‌كننده یكدیگر خواهند شد.

همچنین در این همایش، آذرخش مكری، معاون آموزشی مركز ملی مطالعات اعتیاد با بیان اینكه اثربخشی یك روش درمان اعتیاد به پذیرفتن آن روش بستگی دارد، گفت: ارتباط و سازماندهی میان مراكز استاندارد درمان اعتیاد و عدم تضعیف یكدیگر یك ضرورت مهم است كه باید میان آنها صورت بگیرد.

وی ادامه داد: ما نیازمند یك نظام درمانی موفق هستیم، نظام درمانی متشكل از همه روش‌های درمانی همچون سم‌زدایی،‌ متادون درمانی، پرهیزمدار و... است و این روش‌ها به‌عنوان اجزای این نظام از یكدیگر جدا نیستند و باید تحت لوای نظام درمانی قرار گیرند و به همین منظور این انجمن با هدف گردآوری، انسجام و وحدت میان مراكز درمان اعتیاد راه‌اندازی شده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha