سه شنبه هفته گذشته اداره کل مدیریت بحران استان البرز در اطلاعیه‌ای از ورود یک سامانه بارشی به استان و لزوم آماده‌باش فرمانداران و روسای بحران شهرستان‌ها از چهارشنبه تا جمعه(21 تا 23 تیرماه) خبر داد.

چرا مردم به هشدارهای هواشناسی بی توجهی می‌کنند؟

سلامت نیوز:سه شنبه هفته گذشته اداره کل مدیریت بحران استان البرز در اطلاعیه‌ای از ورود یک سامانه بارشی به استان و لزوم آماده‌باش فرمانداران و روسای بحران شهرستان‌ها از چهارشنبه تا جمعه(21 تا 23 تیرماه) خبر داد.

‌‌به گزارش سلامت نیوز به نقل از ‌ایسنا‌، مهدی مهرور در آن روز‌ به اخطاریه شماره 11 اداره کل هواشناسی استان البرز اشاره کرد‌ و از بارش باران، گاهی رعد و برق، گاهی وزش باد شدید و به دنبال آن در پاره‌ای مناطق احتمال آبگرفتگی معابرعمومی، بالا آمدن سطح آب و سیلابی شدن مسیل‌ها و رودخانه‌های فصلی و دائمی و در جاده‌های کوهستانی کاهش دید افقی، لغزندگی و اختلال در تردد به سبب بارش باران و مه آلودگی در استان خبر داده بود.مهرور با بیان اینکه ‌از فرمانداران و روسای شورای هماهنگی مدیریت بحران شهرستان‌ها انتظار می‌رود هماهنگی لازم به منظور فراهم کردن تمهیدات مورد نیاز جهت مقابله با هر گونه حادثه و خسارات احتمالی را داشته باشند گفته بود: در صورت نیاز با صدور پیش آگاهی از طرق گوناگون و به ویژه رسانه‌های استانی هموطنان ساکن در این مناطق خصوصاً کشاورزان، دامداران و عشایر را به رعایت اصول ایمنی در کلیه موارد و  مسافرین عبوری از محورهای مواصلاتی استان را به همراه داشتن تجهیزات جهت تردد در گذرگاه‌های کوهستانی ضرورت دارد.

وی در پایان نکاتی را یادآور شد‌ه و تصریح کرده بود: خودداری از توقف، اقامت و برپایی چادرهای مسافرتی در مجاورت مسیل‌ها، رودخانه‌های فصلی و دائمی، مناطق مستعد سیلاب و دره‌های تند شیب کوهستانی و تردد در رود دره‌ها و جاده‌های منتهی به کوهستان به دلیل سیل، رانش و ریزش کوه و سنگ و نیز چرای احشام و دام و توجه کافی به رخداد رعد و برق در فضای باز و بازبینی و تخلیه آبراه‌ها و کانال‌ها  توصیه می‌شود.

پس از صدور این اطلاعیه و دادن هشدارهای لازم‌ ایسنا در کنار برخی دیگر از رسانه‌های استان البرز انتشار این هشدارها را مانند همیشه در دستور کار قرار داد تا نقش و رسالت خود را در جلوگیری از بروز حادثه برای هموطنانمان ایفا کند.

در کنار عملکرد رسانه‌ها،  نقش و عملکرد فرمانداری‌ها و شوراهای بحران شهرستان‌ها نیز در جلوگیری از بروز هر گونه حادثه قابل پیشگیری مطرح می‌شود که در جای خود لازم است به آن پرداخته شود که آیا این شوراها و اعضای آن به درستی به نقش خود پرداخته‌اند یا خیر؟ همانطور که خبرگزاری ایسنا در قضیه سیل سیجان به این مهم تا حد زیادی پرداخت.

اما مهمتر از همه اینها نقش مردمی است که به احتمال خیلی زیاد از این هشدارها اطلاع پیدا می‌کنند، حال از طریق رسانه‌های مجازی و یا از طریق صدا و سیما و هر رسانه دیگر.

متاسفانه بارها مشاهده شده است که مردم نسبت به کلمه هشدار آن حساسیتی که باید نشان دهند را نشان نمی‌دهند، نمونه‌ای که اخیرا مشاهده شد حادثه تروریستی تهران بود که تعجب همگان را برانگیخت و نمونه مرتبط با این موضوع نیز سیل فروردین ماه آذرشهر بود که بسیاری از جانباختگان و آسیب دیدگان برای تماشای سیل خود را در معرض خطر قرار داده بودند.

مدیریت بحران، مسئولان و رسانه‌ها در جلوگیری از بروز حادثه نقش زیادی دارند اما زمانی که مردم نسبت به کلمه هشدار حساسیت نداشته باشند، هر اقدامی در هر جایگاهی بی ثمر خواهد بود.

حال در موضوع سیل هفته گذشته البرز و به خصوص شهرستان ساوجبلاغ گویا باز هم چنین داستانی تکرار شده است به طوری که استاندار البرز به عنوان عالی‌ترین مقام دولت نسبت به آن واکنش نشان داد.

سید حمید طهایی در این خصوص گفت: علی‌رغم اطلاعیه‌های هواشناسی و خبرهایی که از سوی مسئولان منتشر شد، متأسفانه گویی هشدارها جدی گرفته نشده است، لذا نیاز است که مردم در چنین مواقعی هشدارها و توصیه‌ها را جدی بگیرند  تا از بروز حوادث جبران ناپذیر جلوگیری شود.

طهایی خاطرنشان کرد: خوشبختانه سیل اخیر خسارات جانی قابل توجهی نداشت جز مفقود شدن یک دختربچه 9 ساله که هنوز امدادگران موفق به کشف جسد وی نشده اند.

استاندار البرز فداکاری مدیریت بحران را عاملی در کاهش تلفات و خسارات این سیل عنوان کرد و افزود: اگر چنانچه مسئولان مدیریت بحران فداکاری نمی‌کردند شاید تعداد تلفات و مصدومان بیش از آمار اعلام شده می بود.

طهائی با تأکید بر اینکه مردم باید هشدارهای هواشناسی را جدی بگیرند، تصریح کرد: به رغم اطلاع‌رسانی مناسب توسط سازمان‌های مربوطه، باز هم شاهد اتراق مردم در حواشی رودخانه‌ها و مناطق حادثه خیز بودیم که این روند باید تغییر پیدا کند.

حال سوالی پیش روی همه قرار می‌گیرد که چرا ما مردم ایران علی رغم اینکه همیشه بلایای طبیعی به خصوص سیل را شاهد بوده‌ایم باز هم باور نداریم ممکن است در شرایط مشابه خودمان نیز اسیر همین بلایا شویم.

این معضل همیشه به افزایش تلفات جانی و خسارات مالی در حوادث منجر شده است، تلفات و خساراتی که می‌شد وجود نداشته باشد، بنابراین لازم است در این خصوص جامعه‌شناسان و روانشناسان اجتماعی در کنار رسانه‌ها قرار گیرند و تا بررسی علل عدم حساسیت در قبال هشدار، این حساسیت را در مردم زنده کنند.

البته دستگاه‌ها هم تا حدی تحت تاثیر این  عدم حساسیت به هشدار قرار دارند بنابراین به عنوان یک پیشنهاد به مسئولان مدیریت بحران استان البرز توصیه می‌شود بررسی تجربه استان فارس در بارش‌های اسفند ماه سال گذشته را در دستور کار قرار دهند، بارش‌هایی که حدودا یک هفته به طور مداوم ادامه داشت، سامانه‌ای که به طور میانگین 500 میلیمتر(حتی در برخی مناطق هزار میلیمتر) بارید و در نهایت بدون تلفات در مناطق به شدت درگیر به پایان رسید و اگرچه خسارات مالی اجتناب ناپذیری بر جای گذاشت اما اثرات آن هم اکنون بیشتر در سدهای پرآب استان مشهود است تا آن خسارات.

در آن تجربه هواشناسی از مدت‌ها قبل باخبر بود که قرار است چه سامانه‌ای به این استان وارد شود نه سه یا چهار روز بلکه بیش از یک هفته قبل، حتی برخی گمانه‌زنی‌هایی نیز در خصوص میزان بارش مطرح بود، از همین رو ساختمان‌هایی که باید تخریب می‌شد از قبل تخریب شد، محل‌های اسکان موقت آماده شد و هلال احمر و سایر دستگاه‌های امدادی و خدماتی پیش از شروع بارش و حین بارش در میان مردم حضور داشتند و منتظر نماندند تا پس از حادثه وارد ماجرا شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha