14 هزار و 800 عدد ماسک بین مردم طوفان‌زده چهار شهرستان شمال استان توزیع شده است.

سیستان و بلوچستان در محاصره طوفان و سیل

سلامت نیوز:شال محکمی را دور صورتش بسته، فقط چشم‌هایش پیداست، آن هم نیمه‌باز. در کولر آبی خانه‌اش را باز می‌کند و از کف آن یک مشت خاک برمی‌دارد. مشتش را باز که می‌کند باد به ثانیه‌ای نکشیده خاک را می‌برد. بار دیگر همین کار را تکرار می‌کند. با لهجه سیستانی می‌گوید: «این اوضاع زندگی ما در زابل است.»

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت:یک مرد حدود 40‌ساله اینها را در کلیپی می‌گوید که روز گذشته در شبکه‌های مجازی دست به دست شد. بادهای 120‌روزه در سیستان به اوج خود رسیده است. گرمای هوا امان مردم را بریده اما آن‌طور که مردم سیستان می‌گویند به‌دلیل حجم زیاد گردوغبار در هوا امکان استفاده از کولرهای آبی وجود ندارد. در بلوچستان هم اوضاع بهتر نیست. سیل روزهای اخیر هزاران نفر از مردم بلوچستان را آواره کرده است. سیل به تأسیسات آب، برق و تلفن در شهرستان‌های جنوبی خسارت‌های زیادی وارد کرده است. در 48‌ ساعته اولیه وقوع سیل بیشتر راه‌های ارتباطی شهری و روستایی مسدود شد و امکان امداد‌رسانی را بسیار دشوار کرد. سیل در جنوب سیستان و بلوچستان علاوه بر خسارت های مالی جان یک کودک 4 ساله را هم گرفت. با گذشت سه روز از شدیدترین سیل 50 سال اخیر در بلوچستان برق و آب روستاهای زیادی در منطقه قطع است و آب‌رسانی با تانکر صورت می‌گیرد. 


روستاهای سیستان در محاصره شن


فرماندار هیرمند از محاصره روستاییان سیستانی در شن خبر می‌دهد. محمدعلی پیری در بازدید از روستاهای منطقه می‌گوید: طوفان همچنین خسارت‌هایی نیز به بخش کشاورزی و آب منطقه نیز وارد کرده است. مدیر‌عامل جمعیت هلال‌احمر سیستان و بلوچستان هم درباره خسارت‌های طوفان در سیستان می‌گوید: 14 هزار و 800 عدد ماسک بین مردم طوفان‌زده چهار شهرستان شمال استان توزیع شده است. همچنین ‌هزار و 515 سبد غذایی نیز از سوی این سازمان در منطقه توزیع شده است. 84 نجاتگر در سیستان به مردم طوفان زده منطقه خدمات‌رسانی کردند. بر‌اساس اعلام رئیس مرکز فوریت‌های پزشکی دانشگاه علوم پزشکی زابل با شدت‌گرفتن بادهای 120‌روزه روزانه صدها نفر از بیماران تنفسی به مراکز درمانی مراجعه می‌کنند. بسیاری از مردم منطقه به علت وجود گرد و خاک شدید دچار بیماری‌های تنفسی و چشمی شده‌اند. 


طوفان‌ها در سیستان ادامه دارد


آن‌طور که هواشناسی استان پیش‌بینی کرده است طوفان در روزهای آینده باز هم سراغ مردم سیستان خواهد آمد. مرتضی سلیمی، رئیس سازمان امدادونجات جمعیت هلال‌احمر شهرستان زابل، گفت مناطق هیرمند، ‌هامون و زهک از طوفان شن متأثر شدند که امدادگران جمعیت هلال‌احمر به ١٦‌ هزار و ٨٥٤ نفر طی این عملیات، امدادرسانی کردند، درحالی‌که تابستان هنوز به نیمه نیز نرسیده است بادهای 120‌روزه بیش از 16 هزار سیستانی را تحت ‌تأثیر قرار می‌دهد. بادهای فصلی در سیستان تا پایان تابستان ادامه دارد و پیش‌بینی می‌شود خسارت‌های طوفان تا پایان شهریور تعداد بیشتری از مردم را تحت‌تأثیر قرار خواهد داد. 


ویرانی در بلوچستان


باران تابستانی در حالی بسیاری از مردم کشور را از گرمای طاقت‌فرسا نجات داد که در بلوچستان ویرانی‌های زیادی بر جای گذاشت. رعد و برق، رگبار، باران و باد شدید لحظه‌ای از عصر روز پنجشنبه هفته گذشته نواحی جنوبی و ارتفاعات مرکزی استان سیستان و بلوچستان را فرا‌گرفت و این شرایط جوی خساراتی در منطقه در پی داشت. با وجود اینکه هواشناسی نسبت به این شرایط جوی اخطاریه صادر کرده بود و دستگاه‌های مختلف در منطقه بلوچستان در آماده‌باش بودند اما بارندگی‌های معروف منطقه خسارات زیادی در پی داشت؛ بارندگی‌هایی که هرچند کوتاه‌مدت رخ می‌دهند اما شدت آنها آن‌قدر زیاد است که می‌تواند در کمتر از ساعتی سبب آب‌گرفتگی معابر، جاری‌شدن سیل و طغیان رودخانه‌ها شود. بارندگی‌ای که در حدود 50 سال اخیر بی‌سابقه بوده، هزار خانه مردم شهرستان را بین 40 تا 90 درصد تخریب کرده و سبب آبگرفتگی 40 درصد منازل مرکز شهر و بخش مرکزی ایرانشهر شده است.

رضا اربابی، مدیرکل دفتر مدیریت بحران استانداری سیستان و بلوچستان گفت: با توجه به اعلام قبلی هواشناسی مبنی‌بر وقوع بارندگی شدید در منطقه بلوچستان، دستگاه‌های مرتبط در آماده‌باش کامل بودند و تیم‌هایی از سوی هلال‌احمر و شرکت‌های برق، آب و فاضلاب شهری و آب و فاضلاب روستایی به مناطق تحت‌تأثیر بارندگی‌ها اعزام شدند.  ریزش آوار یک واحد مسکونی در خیابان نورشمالی شهر ایرانشهر منجر به فوت یک کودک چهار ساله و زخمی شدن سه نفر شد. پدر، مادر و خواهر این کودک براثر ریزش خانه ی خشت و گلی مجروح شدند. امکانات و تجهیزات مورد نیاز نیز توسط هلال‌احمر به منطقه ارسال شده و حدود 20 واحد آموزشی برای اسکان اضطراری خسارت‌دیدگان در ایرانشهر در نظر گرفته شد. همچنین تیم‌های ارزیاwب بنیاد مسکن برای بررسی و برآوردهای خسارت منازل آسیب‌دیده شهرستان ایرانشهر در منطقه حضور دارند. به گفته اربابی، با قطع آب شهر «بمپور» از توابع شهرستان ایرانشهر به‌دلیل شکستگی لوله اصلی به‌طول صد متر، بلافاصله تیم‌هایی از آب فاضلاب شهری و روستایی از شهرستان و شهرهای همجوار به منطقه اعزام شدند و آب این شهر به‌وسیله تانکر تأمین شد. شهرستان‌های ایرانشهر، مهرستان، نیکشهر، سرباز، قصرقند و خاش واقع در منطقه بلوچستان از سامانه بارشی‌ای که از پنجشنبه وارد استان شد، متأثر شدند. 


استقرار 50 تیم شرکت برق در ایرانشهر


معاون استاندار سیستان و بلوچستان و فرماندار شهرستان ویژه ایرانشهر گفت: 50 تیم از شرکت برق مرکز استان برای رفع مشکلات برق ناشی از طوفان و بارندگی در این شهرستان مستقر شدند. نبی بخش داوودی می‌گوید: نیروهای امدادی ضمن بازدید از مناطق آسیب‌دیده اقدام به توزیع اقلام امدادی بین سیل‌زدگان منطقه کردند. فرماندار ایرانشهر گفت: 10 دستگاه لجن‌کش برای تخلیه آب منازل از طریق هلال‌احمر به این شهرستان ارسال شده است. همچنین دو دستگاه تانکر آب‌رسانی از خاش و سه دستگاه از ارتش در ایرانشهر و قرارگاه شهید معمار سپاه به مردم سیل‌زده بمپور آب‌رسانی می‌کنند.

فرماندار ایرانشهر ذخیره سوخت مورد نیاز شهرستان، فعال‌سازی نانوایی‌ها و افزایش شیفت برای تولید نان مورد نیاز، آماده‌کردن همه مدارس شهرستان برای اسکان موقت آسیب‌دیدگان، استقرار تعداد قابل ‌توجهی چادر در اماکن عمومی و پلیس راه برای استفاده رانندگان، رسیدگی به مسائل مرتبط در تمامی مسیرها، آماده‌باش بیمارستان‌ها، آتش‌نشانی‌ها، آماده‌باش ارتش و بسیج و همراهی آنان در امداد‌رسانی، فعال‌کردن سمن‌های امداد‌رسان، موظف‌کردن بخشداران و دهیاران برای توجیه اهالی روستاها به منظور اجتناب از تردد در مسیل‌ها و عدم اسکان در سواحل رودخانه‌ها و پاکسازی مسیل‌های درون‌شهری و برون‌شهری قبل از آغاز بارندگی از جمله اقدامات پس از سیل ستاد بحران ایرانشهر است. به گفته مدیرکل مدیریت بحران سیستان و بلوچستان 475 واحد مسکونی خسارت‌دیده از سیل در ایرانشهر شناسایی شدند. او می‌گوید: با تلاش امدادگران دو نفر از اهالی اطراف رودخانه سرومیچ ایرانشهر در جنوب استان که به‌دلیل طغیان رودخانه گرفتار شده بودند روز گذشته نجات یافتند. 


90 درصد مشکلات ناشی از بارندگی و طوفان برطرف شد


فرماندار ویژه ایرانشهر در این رابطه در گفت‌وگو با تسنیم اظهار کرد: طوفان غروب روز گذشته 70 درصد شبکه‌های شهر و روستاهای بخش مرکزی ایرانشهر را با اختلال وسیع مواجه کرد که با همت اکیپ‌های اعزامی در کمتر از چهار ساعت، 90 درصد مشکلات مبتلابه برطرف شد. نبی‌بخش داوودی گفت شخصا در سطح شهر مشغول بازدید هستم و کنار سایر اعضای ستاد مدیریت بحران شهرستان در حال رصد باقی‌مانده مشکلات هستیم و مشکلات جزئی نیز برطرف خواهد شد. به‌گفته فرماندار ایرانشهر، به‌دنبال اختلال و قطع برق، سامانه آب شرب شهر هم دچار اختلال شد که با همت همه دستگاه‌های عضو ستاد بحران شهرستان وضعیت در حال عادی‌شدن است. در کمتر از چهار ساعت مشکل برق منطقه برطرف شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha