مکمل ها گاهی موجب از دست رفتن کلیه ها، عقیم شدن و ایجاد مشکلات حرکتی شوند؛ بنابراین آنها را خودسرانه مصرف نکنید و از جای مناسب تهیه کنید.-

سلامت نیوز:مکمل ها گاهی موجب از دست رفتن کلیه ها، عقیم شدن و ایجاد مشکلات حرکتی شوند؛ بنابراین آنها را خودسرانه مصرف نکنید و از جای مناسب تهیه کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  روابط عمومی رادیو سلامت، دکتر نوشین محمد حسینی، دارو ساز با حضور در برنامه «فراسو» به سوالات شنونده های صدای دانش، نشاط و آرامش درباره «مکمل ها»  پاسخ داد که در ادامه می خوانید:


-  آیا مکمل ها در گروه داروها طبقه بندی می شوند؟
خیر مکمل ها از آنجائیکه به شدت بر جذب داروها – سوخت و ساز داروها تاثیر می گذارند و می توانند با داروها ترکیبی تشکیل دهند که مدنظر پزشکی نباشد اهمیت دارند و نباید خود سرانه مصرف شوند. زیرا مصرف خود سرانه آن ها انواع مسمومیت ها  و حتی انواع بیماری ها را می تواند ایجاد کند.

-  مکمل امگا3 به چه افرادی توصیه می شود؟
افرادی که سبزیجات نمی خورند- غذاهای دریایی به اندازه کافی مصرف نمی کنند لازم است از مکمل امگا3 استفاده کنند. اما میزان آن باید توسط پزشکی تعیین شود.

-   چه توصیه ای به افرادی که مکمل امگا3  مصرف می کنند دارید؟
مکمل امگا 3 بیشتر از محصولات دریایی به خصوص از ماهی تهیه می شود ماهی جیوه دارد اگر مکمل امگا3  جیوه اش تصفیه نشود آسیب جدی به بدن فرد وارد می شوداگر افراد طولانی مدت از امگا 3 استفاده می کنند از امگا 3 فاقد جیوه استفاده کنند.

-  آیا همه ی خانم ها به مکل روی نیاز دارند؟
خیر. روی نوعی فلز است که اگر تجمع روی در بدن اتفاق بیفتد حتی در سطح پوست هم مشاهده می شود بنابر این هرخانمی نیاز به مصرف روزانه روی ندارد روی باید توسط پزشک در یک دوره  ی خاص تجویز شود. مصرف خود سرانه روی ممنوع است.

-  افراد سالمند به کدام مکمل نیاز دارند؟
 مکمل ویتامینB12 . زیرا معده این افراد قادر به جذب ویتامین B12 نیست اما مصرف مکمل هم با تجویز پزشک باید باشد.

-  آیا مصرف خود سرانه مکمل ویتامین D3 به افراد توصیه می شود؟
با توجه به این که کمبود ویتامین D3 در کشور ما وجود دارد اما باز هم مصرف خودسرانه آن توصیه نمی شود. بهتر است میزان ویتامین D3 هر فرد مشخص شوداگر میزان آن در خون کم باشد فرد روی درمان  ویتامین D3  گذاشته شود.

-  بهترین موقع خوردن کلسیمD3  چه زمانی است؟
هنگام صبح چون همراه صبحانه لبنیات مصرف می کنیم. مصرف قرص کلسیم بهتر است همراه غذای گوشتی و سبزیجات نباشد تا جذب آن بهتر انجام شود.

-  آیا مصرف مکمل پروتئینی (گلوتامین) عوارض دارد؟
بسته به تاثیر دارو بر کبد و میزان مصرف دارو بله تاثیر دارد کبد آسیب می بیند چون وظیفه دفع دارو را عهده دار است. باید مراقب باشیم و از محل های نامناسب مکمل ها را تهیه نکنیم چون ممکن است غیر از پروتئین مواد دیگری هم داشته باشد بسیاری از مکمل ها جمع آوری شده از باشگاه های ورزشی، حاوی مواد دارویی ، هوورمونی و کورتونی بوده که می توانند به شدت آسیب زا باشند. مکمل ها حتماً باید از مکان های  ذی صلاح تهیه شود و در کنار مربی از متخصص تغذیه هم کمک گرفته شود.

-  به ورزشکارانی که قصد مصرف مکمل ها را دارند چه توصیه ای می کنید؟
 برخی مکمل ها موجب از دست رفتن کلیه ها می شوند، موجب عقیمی می شوند، مشکلات حرکتی ایجاد می کنند. بنابر این مکمل ها را خودسرانه مصرف نکنید و آن را از جای غیرمناسب تهیه نکنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha