یکشنبه ۲۵ تیر ۱۳۹۶ - ۱۶:۳۰
کد خبر: 218268

مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه 83 درصد مصارف شرب روستاها به آب زیرزمینی وابسته است، افزود: تنش آبی و تهدید آب شرب مناطق پرجمعیت کشور از جمله تهران، خراسان، همدان، کرمان، فارس، یزد، سیستان و بلوچستان، گلستان و زنجان از چالشهای حوزه آب است.

حال آب وخیم شده است!

سلامت نیوز:مشاور وزیر نیرو با بیان اینکه 83 درصد مصارف شرب روستاها به آب زیرزمینی وابسته است، افزود: تنش آبی و تهدید آب شرب مناطق پرجمعیت کشور از جمله تهران، خراسان، همدان، کرمان، فارس، یزد، سیستان و بلوچستان، گلستان و زنجان از چالشهای حوزه آب است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،محمد تقی توکلی  اظهار کرد: بحران و کمبود آب در کشور و کاهش منابع آب تجدیدشونده و ذخایر زیرزمینی، تخلیه روستاها، گسترش بیابانها و فرونشست زمین، پایین رفتن سطح آبهای زیرزمینی، خشک شدن دریاچهها، تالابها، برخی از رودخانهها و تشدید ریزگردها از اهم چالشهای حوزه آب است.


مشاور وزیر نیرو، افزایش دما و تبخیر و تغییرات آب و هوایی کشور، ناپایداری مصارف آب به دلیل مصرف بیش از ظرفیت منابع آب کشور را از دیگر چالشها عنوان کرد.

توکلی تصریح کرد: کاهش حجم آب زیرزمینی کشور و بحرانی شدن حدود 78 درصد دشتها معادل 88 درصد مساحت کشور در اثر اضافه برداشت سالیانه اهم چالشهای حوزه آب است در حالیکه 83  درصد مصارف شرب روستاها، 57 درصد شرب شهرها، 59 درصد مصارف کشاورزی و 63 درصد مصارف خدمات و صنایع آب زیرزمینی وابسته است.

این کارشناس آب اضافه کرد: در حالیکه ظرفیت تولید منابع آب با کاهش قابل توجهی مواجه است دستگاههای متولی در حال ساخت سد هستند و ضمن اینکه بسیاری از طرحهای سدسازی سالهای زیادی است که نیمه‌تمام هستند.

مشاور وزیر نیرو بیان کرد: روند رو به تزاید ناآرامیها و تنازعات اجتماعی بر سر آب در مناطق کشور و بروز خسارات اقتصادی، اجتماعی و زیست محیطی و امنیتی از دیگر چالشهای این حوزه است.

توکلی خاطرنشان کرد: کشور در حال حاضر نیازمند اقدامات حاکمیتی برای جلوگیری از وخیمتر شدن وضعیت آب است و باید در جهت احیا و بهبود منابع و مصارف تلاش شود.

وی افزود:  در دولت یازدهم علیرغم تصمیمات خوب شورای عالی آب، به دلیل عدم همسویی مدیران ستاد، عدم نظارت، پیگیری و عدم همراهی دستگاه‌های فرابخشی آب، نتایج مطلوبی بهدست نیامد که این مهم باید مورد توجه قرار گیرد.

مشاور وزیر نیرو اظهار کرد: واگذاری طرحهای نیمه‌تمام و تعیین تکلیف طرحهای تامین و عرضه آب با توجه به کاهش منابع، مشارکت جدی با بخش خصوصی و واگذاری برخی از خدمات خود به آن بخش، اعمال حاکمیت جدی، برنامهریزی جهت ساماندهی مصارف، جلوگیری از برداشتهای غیرمجازو حفاظت کمی و کیفی از منابع موجود از دیگر راهکارهاست.

وی، تلاش در جهت بهرهوری و کارآمدی مصارف آب مانند تحویل حجمی آب، توسعه آبیاری نوین، جایگزینی پساب با چاههای کشاورزی، تحویل آب براساس الگوی کشت مصوب، خرید چاه‌های کم بازده، اقتصاد آب) را از دیگر راهکارها برشمرد.

مشاور وزیر نیرو گفت: تحول در مدیریت و ساختار وزرات نیرو، با نگاه مدیریت تقاضا، آموزش، دیپلماسی و تفکری جامعنگر باید به عنوان راهکارهای دیگر مورد توجه مسئولان قرار گیرد.

توکلی عنوان کرد: با توجه به شرایط فعلی منابع آب و افزایش مصرف در بخش‌های مختلف، توجه مسئولین به موارد یاد شده  و توسعه پایدار در بخش آب و محیط زیست یک ضرورت است.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha