سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۰۷
کد خبر: 21828

شب ادراری علل مختلفی دارد كه یكی از مهمترین آنها علل ژنتیكی است. وجود مشكلات خواب مانند خواب عمیق و مسایل سایكولوژیك مانند استرس، همراهی با علل هورمونی از علل دیگر این بیماریست كه البته علل هورمونی و كاهش تولید هورمون رشد یكی از علل این بیماری است.

سلامت نیوز:به گفته یك متخصص روان پزشكی اطفال، شب ادراری كودكان علل مختلفی دارد كه یكی از مهمترین آنها علل ژنتیكی است، استرس و هورمون نیز از علل دیگر این بیماری است.

دكتر سعید نبوی، در گفت‌وگو با  ایسنا- با اشاره به اینكه شب ادراری به ادرار كردن غیر ارادی و حتی ارادی گفته می شود، افزود: شیوع شب ادراری با افزایش سن كاهش می یابد.

وی گفت: شب ادرای می تواند شبانه باشد كه بیشتر در پسر بچه‌ها شایع است و یا می تواند روزانه باشد كه این نوع بیشتر در دختر بچه ها شایع است.

وی در ادامه با اشاره به اینكه شب ادراری به دو نوع اولیه و ثانویه تقسیم می شود؛ گفت: نوع اولیه 90 درصد موارد را شامل می شود و نوع ثانویه نیز ارتباط بیشتری با مسائل سایكولوژیك(روان شناسی) دارد كه این نوع به شب ادراری پس از شش ماه كنترل دفع ادرار اطلاق می شود.

دكتر نبوی در خصوص علل مختلف شب ادراری، گفت: شب ادراری علل مختلفی دارد كه یكی از مهمترین آنها علل ژنتیكی است. وجود مشكلات خواب مانند خواب عمیق و مسایل سایكولوژیك مانند استرس، همراهی با علل هورمونی از علل دیگر این بیماریست كه البته علل هورمونی و كاهش تولید هورمون رشد یكی از علل این بیماری است.

وی همراهی بعضی از بیماری های ارگانیك (عضوی) مانند عفونت ادراری و دیابت و تومورهای نخاع را نیز از دیگر علل این بیماری برشمرد و یادآور شد: به دلیل علل مختلف این بیماری، درمان‌های متعددی نیز برای این بیماران توصیه می شود.

دكتر نبوی در خصوص راهكارهای درمانی غیردارویی این بیماری افزود: رفتار درمانی از روش‌هایی است كه در بیماران به خوبی جواب می دهد، مانند تشویق برای شب‌هایی كه بیمار خشك بوده است، ادرار كردن قبل از خواب، كم نوشیدن مایعات قبل از خواب.

وی در خصوص درمان‌های دارویی این بیماران خاطر نشان كرد: استفاده از داروها، قدم آخر برای درمان این بیماریست البته باید دانست كه هیچ یك از داروها باعث درمان قطعی نمی شود و همه داروها دارای شكست درمان و نیز احتمال عود پس از قطع دارو هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha