دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۰

مدت‌هاست زنگ خطر ناکارآمدی قانون مبارزه با موادمخدر یعنی اعدام مجرمان موادمخدر به صدا درآمده است، قانونی که به نظر بسیاری از کارشناسان بازدارنده نبوده است، آن‌چنان که بالاخره در این قانون اصلاحاتی انجام شد و اعدام موادفروش‌ها از پنج کیلوگرم به بیش از 100کیلوگرم در مواد سنتی و در روانگردان‌ها نیز به بیش از دو کیلوگرم رسید.

تخفیف مجازات اعدام محکومان موادمخدر

سلامت نیوز: نمایندگان مجلس روز گذشته کلیات طرح کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر را تصویب کردند. در مصوبه‌های سال‌های اخیر، برخورد با قاچاقچیان موادمخدر تشدید شده بود و این مساله باعث شد افراد بیشتری به جرم قاچاق موادمخدر حکم اعدام بگیرند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت:برخی کارشناسان عنوان می‌کنند این مجازات‌های شدید خاصیت بازدارندگی نداشته و باید برای کاهش اعدام‌ها تخفیف‌هایی قائل شد. در یکی دو سال اخیر این موضوع محل بحث و تبادل‌نظر موافقان و مخالفان بوده است. با وجود این، روز گذشته ۱۸۲نماینده مجلس رأی دادند که کلیات طرح کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر به تصویب برسد.

مدت‌هاست زنگ خطر ناکارآمدی قانون مبارزه با موادمخدر یعنی اعدام مجرمان موادمخدر به صدا درآمده است، قانونی که به نظر بسیاری از کارشناسان بازدارنده نبوده است، آن‌چنان که بالاخره در این قانون اصلاحاتی انجام شد و اعدام موادفروش‌ها از پنج کیلوگرم به بیش از 100کیلوگرم در مواد سنتی و در روانگردان‌ها نیز به بیش از دو کیلوگرم رسید. این تغییرات در ماده چهار قانون مبارزه با موادمخدر در حوزه مخدرها و ماده هشت قانون مبارزه با موادمخدر در حوزه روانگردان‌هاست. البته موافقت و مخالفت با کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر بحث دیروز و امروز نیست.

گرچه روز گذشته کلیات این طرح به تصویب رسید، اما همچنان مخالفان به عقاید خود پایبندند. آنها می‌گویند اگر بازدارندگی اعدام نبود، مواد مخدر به عطاری‌ها هم می‌‌رسید. روز گذشته نمایندگان مجلس با ۱۸۲رأی موافق، به کلیات طرح یک‌فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر در رابطه با تخفیف مجازات اعدام محکومان موادمخدر رأی دادند. طرح یک‌فوریتی الحاق یک ماده به قانون مبارزه با موادمخدر در دستور کار جلسه علنی دیروز مجلس قرار داشت که پس از اظهارات مخالفان و موافقان و نمایندگانی از قوه قضائیه و همچنین سخنان نقوی حسینی، سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس، کلیات این طرح به رأی گذاشته شد که کلیات این طرح از مجموع 246نماینده حاضر با ۱۸۲رأی موافق،‌ ۳۶رأی مخالف و شش رأی ممتنع به تصویب مجلس رسید. علی لاریجانی که ریاست جلسه علنی را برعهده داشت، در این باره اظهار کرد: در مورد این طرح بنده از نماینده قوه قضائیه هم سوال کردم، گفتند با اصل موضوع موافق هستیم، اما اشکالاتی در اجزا وجود دارد که باید برطرف شود. رئیس قوه مقننه خاطرنشان کرد: برای اینکه اختلافات برطرف شود بنده به عنوان رئیس مجلس این اختیار را دارم که پس از تصویب کلیات مجددا آن را به رأی گذاشته تا برای بررسی بیشتر درباره جزئیات به کمیسیون حقوقی و قضائی ارجاع شود.

اظهارات مخالفان و موافقان

روز گذشته جلیل رحیمی جهان‌آبادی،‌ عبدالحمید خدری و جهانبخش محبی‌نیا به عنوان موافق،‌ صباغیان،‌ حاجی‌دلیگانی و ولی داداشی به عنوان مخالف در جریان رسیدگی به کلیات طرح الحاق یک ماده به قانون مبارزه با مواد مخدر درباره تخفیف مجازات محکومان موادمخدر صحبت کردند. محمدرضا صباغیان، نماینده مهریز و بافق اظهار کرد: موادمخدر در حال تخریب بنیان خانواده‌هاست. طلاق، سرقت و آسیب‌های اجتماعی جامعه را دچار مشکل کرده است، اما با این طرح احساس می‌شود چون کم آورده‌ایم رو به تخفیف مجازات کرده‌ایم.

همچنین حسینعلی حاجی‌دلیگانی، نماینده شاهین‌شهر نیز بیان کرد: نباید صورت مساله را پاک کنیم. اگر ما کار فرهنگی انجام دادیم و باعث کاهش جرم شد، آن وقت بیاییم به دنبال کاهش مجازات باشیم. جلیل رحیمی‌ جهان‌آبادی، عضو هیات‌رئیسه کمیسیون حقوقی و قضائی مجلس، هم عنوان کرد: اعدام چاره‌ساز نیست. اعدام باید برای آن‌دسته از قاچاقچیانی انجام شود که عمده،‌ مسلح و مفسد فی‌الارض به شمار می‌روند. ما باید فرصت بازگشت را به آنهایی که از سر ناچاری به این دام افتاده‌اند، بدهیم. حجت‌الاسلام‌والمسلمین عبدالحمید خدری، نماینده مردم بوشهر در مجلس، نیز در موافقت با این طرح گفت: هیچ ‌کشوری به اندازه ایران در مورد موادمخدر احکام شدیدتری نداشته است. اگر در شهرهای کوچک بر اثر موادمخدر شخصی اعدام شود تا پنج نسل آینده خانواده او در تمام امور دچار مشکل می‌شوند.

حذف مجازاتی که به نفع منافع ملی نیست

«برداشتن مجازات به نفع منافع ملی کشور در مبارزه با موادمخدر نیست.» این اظهارنظر روز گذشته توسط سخنگوی کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی مجلس انجام شد. حسین نقوی حسینی افزود: امروز از بازار قاچاق مواد مخدر میلیاردها دلار درآمد و ثروت به دست می‌آورند. ثروت را آنهایی می‌برند که محوریت قاچاق را برعهده دارند. او خاطرنشان کرد: کمیسیون امنیت معتقد است برداشتن چوب اعدام به ترویج قاچاق موادمخدر کمک می‌کند و افزایش آن قطعی است. به گزارش ایسنا، نقوی حسینی، خاطرنشان کرد: بنابراین برداشتن مجازات به نفع منافع ملی کشور در مبارزه با مواد مخدر نیست و کمیسیون امنیت مجلس آن را رد کرده است و اگر برای بررسی جزئیات بیشتر به کمیسیون ارجاع شود می‌توان اصلاحاتی انجام داد.

با اعدام مخالفم

رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام، ازجمله موافقان کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر است. سعید صفاتیان در این باره به «آرمان» می‌گوید: بنده همیشه با کاهش مجازات اعدام موافق بودم. البته در رابطه با کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر باید جایگزین‌ها سختگیرانه باشد، یعنی اگر برای قاچاقچی 20سال زندان بریدند، نباید 19.5 سال شود. او توضیح می‌دهد: برخی قاچاقچیان وقتی دستگیر می‌شوند با گرفتن وکیل و به کار بردن انواع ترفندها کمتر از یک‌چهارم از میزان حکمی که برایشان بریده‌اند در زندان باقی می‌مانند. صفاتیان بیان می‌کند: بنابراین با کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان باید مجرم بداند که مجازاتش تکان نمی‌خورد، حتی اینکه او روز کار کند و شب به زندان بازگردد نباید اتفاق بیفتد. رئیس کارگروه کاهش تقاضای اعتیاد مجمع تشخیص مصلحت نظام عنوان می‌کند: کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان موادمخدر می‌تواند تاثیرگذار باشد، چون 90‌درصد اعدام‌های کشور مربوط به موادمخدر است.

بنابراین وقتی مجازات اعدام کاهش یابد، کمتر تحت فشارهای بین‌المللی قرار می‌گیریم، چراکه آمار اعدام در ایران بالاست. از او می‌پرسیم که آیا مجازات اعدام برای قاچاقچیان بازدارنده بوده است که می‌گوید: پاسخ به این سوال سخت است، عده‌ای آن را مثبت ارزیابی می‌کنند و عده‌ای آن را منفی تلقی می‌کنند، اما طی سال‌های گذشته با وجود این قانون موارد مربوط به بازداشت و دستگیری قاچاقچیان نه‌تنها کاهش پیدا نکرده، بلکه بیشتر هم شده است. او ادامه می‌دهد: شاید 20 تا 30‌درصد افراد دستگیرشده تکراری باشند و مابقی با اینکه می‌دانند مجازات جرمشان اعدام است دست به این کار زده‌اند. صفاتیان تاکید می‌کند: اکنون مجازات اعدام برای قاچاقچیان با سه شرط امکانپذیر است. برای کسانی که درگیری‌های مسلحانه داشته‌اند، روسای باندها و آنهایی که هزینه مالی باندها را تامین می‌کنند، وگرنه اعدام برای افرادی که موادمخدر را جابه‌جا و نگهداری می‌کنند، تاثیرگذار نیست. او اضافه می‌کند: با تغییر الگوی مصرف میزان مصرف روانگردان‌ها در کشور بالا رفت. بالطبع وقتی میزان مصرف بالا می‌رود، یعنی باید قاچاق صورت گیرد. بنابراین به نظر من اعدام بازدارنده نبود، وگرنه میزان مصرف بالا نمی‌رفت. از این‌رو مجلس با کاهش مجازات اعدام برای قاچاقچیان می‌تواند در حوزه مصرف تاثیرگذار باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha