با توجه به تداوم وضعیت آلاینده‌های هوای تهران، پیشنهاد وزارت بهداشت آن بود كه دو روز پایانی هفته جاری تعطیل شود اما از آنجا كه سازمان هواشناسی وضعیت جوی روزهای آینده را مناسب و ناپایداری‌های جوی را پیش بینی كرد، جمع‌بندی جلسه بر آن شد كه این ناپایداری‌های جوی طی روزهای آینده سبب كاهش غلظت آلاینده‌های هوا شده و نیازی به اعمال تعطیلی در پایتخت نیست.

سلامت نیوز:رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت، به كارگیری دستگاه‌های تهویه و هواپیماهای آب‌پاش را برای كاهش آلاینده‌های هوای پایتخت راهكاری عملی ندانست و پیگیری روش‌های كاهش آلاینده‌های هوا با اثر مشخص را خواستار شد.

دكتر كاظم ندافی در گفت‌وگو با  ایسنا، درباره جلسه روز گذشته كمیته اضطراری آلودگی هوا و پیشنهادات وزارت بهداشت برای كاهش آلودگی هوای تهران، گفت: در این جلسه گزارشی از وضعیت آلاینده‌ها طی چند هفته اخیر به صورت جمع بندی شده و تحلیلی از سوی وزارت بهداشت ارایه شد.

وی ادامه داد: با توجه به تداوم وضعیت آلاینده‌های هوای تهران، پیشنهاد وزارت بهداشت آن بود كه دو روز پایانی هفته جاری تعطیل شود اما از آنجا كه سازمان هواشناسی وضعیت جوی روزهای آینده را مناسب و ناپایداری‌های جوی را پیش بینی كرد، جمع‌بندی جلسه بر آن شد كه این ناپایداری‌های جوی طی روزهای آینده سبب كاهش غلظت آلاینده‌های هوا شده و نیازی به اعمال تعطیلی در پایتخت نیست.

ندافی درباره نظر وزارت بهداشت در مورد نصب دستگاه‌های تهویه هوا و بكارگیری هواپیماهای آب‌پاش در جهت كاهش غلظت آلاینده‌های هوای تهران، گفت: وزارت بهداشت به هیچ وجه با بررسی‌ها و مطالعات علمی مخالف نیست. اما اقدام به چنین اموری در حال حاضر به هیچ وجه راهكار اجرایی فوری برای كاهش آلودگی هوای تهران نیست. اگر این‌ موارد راهكارهایی است كه به عنوان یك مطالعه دانشگاهی یا توسط یك مركز تحقیقاتی پیشنهاد شود، قابل بررسی است؛ اما به هیچ وجه به عنوان راه حل اجرایی كاهش آلودگی هوا، نه شدنی است و نه وزارت بهداشت آن را توصیه می‌كند.

وی تاكید كرد كه برای كاهش آلودگی هوا چندان نباید بر چنین روش‌هایی كه نمی‌تواند اثر مشخصی داشته باشد، دل بست و بیشتر باید بر روی روش‌هایی كه اثر محسوس و مشخص دارند كار شود.

ندافی با بیان این كه كاهش آلودگی هوا از فرمولی كاملا مشخص برخوردار است كه سه مولفه اصلی را شامل می‌شود، افزود: جمعیت شهر یك مولفه موثر در میزان آلاینده‌های هواست. از آنجا كه تمام آلودگی هوا مربوط به سوخت‌های فسیلی است، مصرف سرانه سوخت نیز نقش بسیار موثر در آلودگی هوا دارد. كاهش انتشار آلاینده‌ها از مصرف واحد جرم ماده سوختنی نیز در میزان آلاینده‌های هوای شهر موثر است. به این ترتیب اثر در هر جای این فرمول به كاهش آلودگی هوا منجر می‌شود.

وی افزود: به عنوان مثال زمانی كه لزوم اصلاح سوخت مطرح می‌شود، این امر می‌تواند مولفه سوم موثر در آلودگی هوا را اصلاح كند. استفاده از وسایل حمل و نقل عمومی نیز اصلاح مولفه دوم را سبب می‌شود.

رییس مركز سلامت محیط و كار وزارت بهداشت در پایان تاكید كرد: به منظور كاهش آلاینده‌های هوا لازم است راهكارهای علمی در راستای اجرایی شدن این فرمول پیگیری و روش‌های تحقیقاتی به محققان واگذار شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha