رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که در کشور 400 هزار نفر گرفتار بیماری‌ های صعب العلاج هستند، تصریح کرد: حمایت از بیماران صعب العلاج وظیفه ماست.

400 هزار نفر گرفتار بیماری‌‌های صعب‌العلاج هستند

سلامت نیوز:رییس سازمان غذا و دارو با بیان این که در کشور 400 هزار نفر گرفتار بیماری‌ های صعب العلاج هستند، تصریح کرد: حمایت از بیماران صعب العلاج وظیفه ماست.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا، رسول دیناروند، رییس سازمان غذا و دارو در نشست خبری که در خصوص شفاف سازی درخصوص فشارهای وارده به سازمان غذا و دارو برگزار شد، در پاسخ به سوالی درخصوص هجمه هایی که به سازمان غذا و دارو وارد شده است، گفت: در اینکه تحت فشار هستیم شکی نیست و تقریبا سه گروه به طور فعال برای تخریب ما تلاش کردند؛ یک شرکت وارد کننده، یک شرکت تولید مواد اولیه و همچنین فردی که قبلا در تامین اجتماعی و وزارت بهداشت مسئولیت داشته است.

دیناروند با بیان اینکه موسسه دیده بان شفافیت هم با نیتی خیرخواهانه و توسط افرادی محترم تاسیس شد، ادامه داد: دکتر توکلی که موسس آن است، فرد متدین، سیاسی و شناخته شده است، اما به نظر بنده افرادی از آنجا سوء استفاده می‌ کنند و افرادی که کارمند آنجا نیستند، مبنای گزارش‌ های دیده‌ بان شفافیت می‌ شوند و تهدیدها را نیز همین ها انجام می دهند و گاهی فعالیت کمبودسازی می کنند، یعنی مثلا با شماره 1490 سازمان غذا و دارو تماس می‌ گیرند و می‌ گویند که فلان داروی فلان شرکت خاص کمبود دارد، از این گونه اقدامات مشخص است که این افراد به دنبال واردات هستند.

وی افزود: ما گرفتار کارهای مهم ‌تر هستیم و فرصت اینکه بخواهیم بگوییم دیگران چه می‌ کنند و چه نمی‌ کنند را نداریم.

دیناروند درخصوص تناقض بین الزامات ورود دارو به بازار جهانی و همچنین سهم اندک ایران در بازار جهانی گفت: صنعت داروی ما فقط به درون کشور نگاه می کند، بلکه باید از کشور خارج شود و به منطقه و صادرات فکر کند.

جایگاه صنعت داروسازی ما کجاست؟

وی با طرح این پرسش که جایگاه صنعت داروسازی ما کجا قرار دارد؟ گفت: جایگاه صنعت داروسازی ما تولید 3 میلیارد دلار دارو برای ایران است که از این مقدار سقف 200 میلیون دلار نیز صادرات دارد و از طرفی نیز تولید جهان 1100 میلیارد دلار است و ما زیر 3 دهم درصد قرار داریم.

اطلاعات غلط می ‌دهند

 دیناروند گفت: افرادی که شبهه ایجاد کرده اند، می ‌گویند که بازار دارویی ایران توسعه یافته و ضربات هولناک به جیب مردم زده است، می گویند باید روی 5 هزار میلیارد تومان قرار گیرد یعنی سرانه 15 دلاری شود و صنعت داروسازی که فروش 3 میلیاردی دارد، یک میلیارد دلار شود!

وی ادامه داد: این افراد با همین دیدگاه به فرهنگستان علوم پزشکی، مجلس و جاهای دیگر می ‌روند و اطلاعات غلط می ‌دهند. چنین اقداماتی واقعا خطرناک است. خطر آن هم زدن افرادی مثل بنده نیست؛ بلکه خطر آسیب به صنعت کوچک داروسازی کشور است.

دیناروند با اشاره به مخالفت برخی‌ها با کاهش قیمت داروهای صعب العلاج و حمایت از این بیماران تصریح کرد: حمایت از بیماران صعب العلاج وظیفه ماست و در این خصوص دو نگاه در این زمینه وجود دارد؛ یکی کمک به بیماران صعب العلاج جهت تهیه داروهایشان با قیمت پایین‌ تر است و دیدگاه دیگر معتقدند پول به شرکت ‌های استکبار جهانی می ‌دهیم، سوال این حضرات آن است که چرا از بیماران صعب العلاج حمایت کردید؟ ما هم می ‌گوییم آیا این حضرات یک بار در عمرشان با بیماران صعب العلاج مواجه شده‌ اند؟ ما روزانه با تعداد زیادی از این افراد در جلوی اتاقمان مواجه هستیم و ابلهانه است که فکر شود حمایت از بیماران به بهانه حمایت از شرکت‌ های وارداتی صورت می گیرد.

رییس سازمان غذا و دارو گفت: در کشور 400 هزار نفر گرفتار بیماری‌ های صعب العلاج هستند و سوال می‌ کنند چرا از 80 میلیون نفر جمعیت ایرانی حمایت نمی‌ کنید؟ ابلهانه است که 1800 میلیارد تومانی که جهت جبران مابه التفاوت نرخ ارز برای دارو در نظر گرفته شده را بین همه بیماری‌ ها هزینه کنیم.

وی ادامه داد: به طور مسلم، نرخ ارز با داروهای بیماران صعب العلاج مربوط است و باید برای همین بیماری‌ها نیز هزینه شود و آنهایی که ادعای پیروی از مقام معظم رهبری را دارند تنها کافی است که به این جمله رهبر معظم انقلاب توجه داشته باشند که فرمودند کاری کنید بیمار جز رنج بیماری رنج دیگری نداشته باشد.

رئیس سازمان غذا و دارو گفت: قدر مطلق میانگین پرداختی بیماران صعب العلاج قبل از طرح تحول سلامت 45 درصد بود که اکنون این رقم به 11 درصد رسیده است و سایر بیماران نیز پرداختی‌هایشان در مکانیزم بیمه و مانند گذشته انجام می‌ شود، به طوری که 70 درصد را بیمه و 30 درصد را بیمار پرداخت می کند.

 دیناروند درخصوص داروی اوستین که گفته می ‌شود به علت بالا بودن قیمت آن در کشور، بیماران به تامین قاچاق آن از کشور ترکیه مبادرت کرده و این دارو منجر به کوری شده است، خاطرنشان کرد: اینکه داروی قاچاق، داروی اصل نباشد، چیز عجیبی نیست و در مورد این مبحث که داروی اوستین منجر به کوری شده باید بگویم که ثابت شد این تامین از بازار قاچاق صورت گرفته بوده است، اما اینکه آلودگی دارو یا مشکل در تزریق باعث ایجاد این عارضه شده، ثابت نشده است و در دولت یازدهم داروی اوستین هم کاهش قیمت داشته است.

وی با بیان اینکه صحبت‌ های افرادی که تهمت و افترا می‌ زنند را از طریق قانون پیگیری می‌ کنیم، افزود: برخی از مباحثی که مطرح می ‌شود ناشی از اختلاف دیدگاه است. به عنوان مثال ما معتقدیم که رسیدن به سرانه مصرف داروی 15 دلار در ایران نه میسر است، نه منطقی، نه عادلانه و نه انسانی، چراکه برای رسیدن به آن اولا باید از ورود تمام داروهای وارداتی جلوگیری کنیم و دوما قیمت فروش صنعت داروسازی را نصف کنیم. حال اگر کسانی این اقدامات را عادلانه می ‌دانند خودشان بیایند و این اقدامات را انجام دهند، ما می‌گوییم این کار میسر نیست.

دیناروند در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده در حوزه غذا تصریح کرد: کارهای ارزشمندی در این حوزه انجام شده است که مهم‌ ترین آن، بحث ‌های سلامت محوری است که به ارتقای سلامت مردم کمک می‌ کند.

وی ادامه داد: کاهش مصرف نمک، شکر و اسید چرب ترانس در این راستا بوده است. در واردات غذا نیز اولویت با کالاهایی است که سلامت محوری در آنها رعایت شود.

هدف‌ گذاری ما کاهش 10 تا 70 درصدی مصرف نمک است

 دیناروند گفت: در این دوره توانستیم میزان اسیدچراب ترانس در روغن‌ها را به زیر 2 درصد برسانیم، و باید توجه کرد که کاهش هر یک درصد اسیدچرب ترانس به همان میزان بیماران قلبی و عروقی را کاهش می ‌دهد. همچنین هدف‌ گذاری ما کاهش 10 تا 70 درصدی مصرف نمک است که اقدامات مربوط به آن آغاز شده و تاثیرش را در سلامت مردم خواهیم دید.

رییس سازمان غذا و دارو درخصوص آلاینده ها نیز گفت: در زمینه کنترل آلاینده ‌ها و تقلبات و ارتقای توانمندی آزمایشگاه‌ های کنترل کیفی ،برنامه ‌ای با اعتبار حدود 60 میلیارد تومان طراحی شد.

وی افزود: به دلیل اجرای همین اقدامات است که می ‌توانیم جلوی برنج‌ها و آب‌های معدنی آلوده را بگیریم. در عین حال طی سه سال گذشته، واردات پالم به میزان یک میلیون تن کاهش یافت.

دیناروند گفت: من بارها برای بحث‌ های پالم، برنج و داروی اوستین به دادگاه احضار شدم و جالب است که دستگاه نظارتی را در این حوزه‌ها به دلیل اقداماتی که برای کنترل سلامت انجام می ‌دهد، محکوم می‌کنند. به عنوان مثال علی‌رغم همه کنترل‌های پلیس باز هم تصادف وجود دارد اما آیا باید از رییس پلیس بازخواست کنیم؟ باید با متخلف برخورد کنیم. متاسفانه در کشور ما برخورد با متخلفان این حوزه به خوبی انجام نشده است.

 دیناروند درباره ممنوعیت استفاده از خمیر مرغ گفت: سازمان استاندارد و دامپزشکی در این باره روی نظر سازمان غذا و دارو به توافق رسیدند، براساس نظر ما خمیر مرغ نباید به عنوان یک فرآورده گوشتی وارد بازار شود. البته می‌ توانیم به شرکت‌ های تولیدکننده سوسیس و کالباس اجازه دهیم که خمیر مرغ را به صورت مکانیکی برای خط تولید خود استفاده کنند. بنابراین ممنوعیت ورود خمیر به بازار همچنان وجود دارد و نباید این فرآورده به شرکت‌های سوسیس و کالباس فروخته شود اما خود این شرکت‌ها می‌توانند آن را تولید کنند چراکه تولیداتشان تحت نظارت و کنترل است.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره نحوه نظارت بر صنعت آرد گفت: سیلو و کارخانه‌های تولید آرد تحت نظارت ما هستند و مسوول فنی هم در آن حضور دارد و اگر تخلفی رخ دهد باید آن را گزارش دهند البته بازرسی هم در آنها انجام می‌شود.

رییس سازمان غذا و دارو در پاسخ به سوالی درباره مصوبه شورای رقابت مبنی بر حذف برخی از استانداردهای تاسیس داروخانه گفت: ما به شورای رقابت هم اعلام کرده‌ایم که مخالفتمان با مصوبه ‌اش به دلیل اشباع بازار نیست، چراکه سیاست های وزارت بهداشت در حوزه سطح ‌بندی خدمات ربطی به اشباع بازار ندارد. بلکه سیاست ما در حوزه سطح ‌بندی خدمات برای افزایش دسترسی و جلوگیری از تقاضاهای القایی است.

وی در پایان خاطرنشان کرد: ما ورود شورای رقابت به عرصه سلامت را غیرقانونی می‌ دانیم و اصلا نمی ‌گوییم که حرفش درست است یا خیر، بلکه می‌ گوییم در قانون صراحتا مطرح شده که شورای رقابت به حوزه سلامت ورود نکند

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha