دوشنبه ۲۶ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۲۱
کد خبر: 218325

در حالی که فرایند پخت و پز غذاها به بهبود عطر و طعم آنها کمک می کند، اما ثابت شده که مصرف غذاهای خاصی به صورت خام، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری را برای بدن تامین می کند.

این مواد غذایی اگر خام مصرف شوند، سالمترند!

سلامت نیوز:در حالی که فرایند پخت و پز غذاها به بهبود عطر و طعم آنها کمک می کند، اما ثابت شده که مصرف غذاهای خاصی به صورت خام، ویتامین ها و مواد معدنی بیشتری را برای بدن تامین می کند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از  آوای سلامت در واقع برخی از غذاها در صورتی که ۱۰۰ درصد خام مصرف شوند، بسیار مغذی تر و سالم ترند. گرما و حرارت در هنگام طبخ، بسیاری از مواد مغذی ضروری را می تواند از بین ببرد. به همین دلیل شما این ۸ ماده غذایی را حتما خام مصرف کنید:

چغندر: یکی از سبزیجاتی است که بالاترین میزان قند و مواد مغذی ضروری را دارد. چغندر حاوی ویتامین های آ، ث و ب، مواد معدنی مانند پتاسیم، منیزیم و آهن، فیبر، و ... است و مصرف منظم آن به بهبود سیستم ایمنی بدنف گردش خون و حفظ سلامت کلی بدن کمک می کند. چغندر را نپزید چون با این کار ۲۵ درصد از میزان اسید فولیک خود را از دست می دهد.

بروکلی: حاوی ویتامین ث، کلیسم، پتاسیم و سایر مواد مغذی است و مقادیر قابل ملاحظه ای سولفورفان دارد؛ یک ترکیب که با کاهش خطر ابتلا به سرطان و همچنین بیماری های قلبی عروقی مرتبط است. مصرف خام بروکلی، جذب سولفورفان موجود در آن و سایر ویتامین ها و مواد معدنی بروکلی را چند برابر می کند.

پیاز: حاوی یک ترکیب فعال به نام آلیسین است که از سرطان جلوگیری می کند، برطرف کننده اضطراب است و سلامت قلب و عروق را بهبود می بخشد. در فرایند پخت و پز سطوح این مواد مغذی کاهش می یابد و جذب آنها سخت تر می شود.

فلفل قرمز: میزان ویتامین ث موجود در آن چند برابر مرکبات است و منبع خوبی از ویتامین ب ۶، ویتامین ای و منیزیم نیز محسوب می شود. پخت و پز فلفل قرمز باعث می شود که ویتامین ث و سایر مواد مغذی اش را تا حد بسیار زیادی از دست بدهد.

آجیل: منبع مهمی از چربی، پروتئین و آنتی اکسیدان ها است. مصرف منظم آجیل منجر به کاهش کلسترول بد، کمک به بهبود گردش خون می شود و سایر اختلالات سیستم قلبی عروقی را کاهش می دهد. تغییرات حاصل شده در رنگ، طعم، بافت و ظاهر آجیل، در طول فرایند حرارت دادن آنها، ناشی از واکنش قهوه‌ ای شدن غیر آنزیمی است. این فرآیند باعث از دست رفتن خواص آنتی ‌اکسیدانی آجیل‌ و کاهش قابلیت هضم پروتئین و از دست رفتن اسیدهای آمینه ضروری شده، و در نهایت منجر به کاهش ارزش تغذیه ‌ای آن می ‌گردد. به طور کلی می ‌توان گفت حرارت دادن، بر همه مواد مغذی مغزها، از چربی، قند و پروتئین گرفته تا ویتامین‌ها تاثیر منفی می ‌گذارد.

توت ها: اضافه کردن توت ها به غلات و یا آجیل در وعده صبحانه، آن را تبدیل به یک وعده غذایی سالم می کند. اما توت های خشک چنین قابلیتی ندارند چون شکر و حتی کالری آنها، سه برابر بیشتر از توت معمولی است. در طول فرایند خشک کردن توت ها، ویتامین های محلول در آب و مواد معدنی آنها، حالت طبیعی خود را به طور کامل از دست می دهند.

نارگیل: از آنجایی که نارگیل یک پای ثابت دسرها است به سادگی یادمان می رود که مصرف آن همان گونه که هست و بدون قند افزوده برای سلامتی مفید است. محققان به این نتیجه رسیده اند که آب نارگیل حاوی مواد مغذی زیادی است و گوشت آن دارای اسیدهای چرب سالمی است که به سلامت قلب و مغز کمک زیادی می کند. بنابراین بهتر است نارگیل به صورت خام و میوه معمولی مصرف شود.

سیر: سیر مترادف آشپزی خوشمزه ی ایتالیایی و افزودن آن به پاستاها و غذاهای گوشتی است. سیر شهرت جهانی دارد و سرشار از آلیسین؛ منگنز، ویتامین ب ۶، ویتامین ث، سلنیوم و فیبرها است و مصرف آن به صورت خام فواید زیادی دارد. مصرف سیر خام به میزان دو تا سه بار در هفته خطر ابتلا به سرطان ریه را کاهش می دهد. توصیه می کنیم در افزودن سیر خام به سالادها و ساندویج هایتان شک نکنید.

منبع:steptohealth

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha