سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۱:۲۳

نتایج یك مطالعه در بلغارستان نشان می دهد، پسران امروزی سریعتر از نسل پدران خود و بطور متوسط یك سال زودتر به بلوغ می رسند.

پسران امروز زودتر بالغ می شوند
به گزارشسلامت نیوز به نقل ازایرنا، این یافته ها نشان می دهد روند بلوغ زودرس تنها به دختران محدود نیست. پیش از این نشان داده شده بود كه دختران در سنین پایین تری به بلوغ می رسند.
در این مطالعه ، محققان مركز پزشكی Cedars Sinai در لس آنجلس شش هزار و 200 پسر سالم بلغارستانی را بررسی و نتایج را با مطالعه مشابهی در دهه 1970 مقایسه كردند.
فنو دیپیندر كه ریاست این مطالعه را بر عهده داشته گفت: مطالعاتی كه چند دهه پیش در همین جمعیت انجام شده نشان داد جهش رشد و نموی در سنین 13 تا 16 سالگی رخ می دهد.
وی افزود: با این وجود، مطالعه ما نشان می دهد این جهش اكنون بین سنین 12 تا 15 سالگی مشاهده می شود.
دیپیندر و همكارانس دریافتند اندامهای جنسی پسران تا زمان آغاز بلوغ در حدود 11 سالگی، رشد چشمگیری ندارد. با این حال بیشترین رشد اندامهای جنسی پسران در سنین 12 تا 16 سالگی است، این در حالی است كه پسران در سنین 12 تا 14 سالگی بیشترین رشد قامت و وزن را دارند.
دیپیندر گفت: عوامل ژنتیكی ، محیطی ، تغذیه ای و تحصیلی همگی می تواند در تكامل سریعتر نسل امروز نقش داشته باشد. با این حال هنوز مشخص نیست كه بلوغ زودهنگام چه تاثیری می تواند بر سلامت مردان داشته باشد.
همچنین هنوز مشخص نیست كه آیا تفاوت های خاصی میان جمعیت های بخش های مختلف جهان وجود دارد یا خیر.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha