سه‌شنبه ۲۷ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۴۸
کد خبر: 218476

فلاونوئیدها نوع دیگری از آنتی اکسیدان هستند که به حفظ عملکرد درست مغز کمک می کنند. خواص ضد التهابی آنها به طور ویژه برای یادآوری خاطرات مفید است.

فرمولی برای داشتن مغزی سالم

سلامت نیوز: فلاونوئیدها نوع دیگری از آنتی اکسیدان هستند که به حفظ عملکرد درست مغز کمک می کنند. خواص ضد التهابی آنها به طور ویژه برای یادآوری خاطرات مفید است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، مغز فرمانده بدن انسان محسوب می شوند و تردیدی وجود ندارد که برای ارائه عملکرد درست و بهینه نیازمند دریافت مواد مغذی مورد نیاز خود است.

به گزارش "یو اس نیوز"، رژیم غذایی می تواند اثر چشمگیری در عملکرد قوی مغز داشته باشد، زیرا رابطه قوی بین برخی مواد مغذی و عملکرد شناختی از پشتیبانی علمی برخوردار است و نادیده گرفتن این مساله احمقانه است. در ادامه با چهار ماده مغذی که مصرف منظم آنها می تواند به تقویت عملکرد مغز منجر شود، بیشتر آشنا می شویم.

اسیدهای چرب امگا-3

اسیدهای چرب امگا-3 شامل EPA و DHA نقشی کلیدی در سلامت مغز ایفا می کنند. نورون های موجود در مغز، که سرشار از DHA هستند، پیام های الکتریکی و شیمیایی را پردازش و انتقال می دهند و بر همین اساس، بدن را قادر می سازد عملکردی عادی داشته باشد. سطوح پایین DHA ممکن است در توانایی مغز برای ارائه عملکرد درست و بهینه اختلال ایجاد کند. بدن توانایی تولید کارآمد EPA و DHA را ندارد و در نتیجه، این مواد مغذی به صورت مستقیم از مواد غذایی مصرفی تامین می شوند. سه روش ساده برای دریافت میزان توصیه شده از این مواد مغذی وجود دارند: مصرف ماهی چرب مانند سالمون یا ساردین، مصرف مواد غذایی یا نوشیدنی های غنی شده با EPA و DHA، و مصرف مکمل های امگا-3.

کولین

به عنوان پیام رسان فوری مغز، کولین امکان ارتباط بین مغز و ماهیچه ها را فراهم می کند، و به پشتیبانی از حافظه و حفظ آن کمک می کند. کولین به ویژه برای حافظه دیداری بسیار مهم است. بهترین منابع برای کولین کلم بروکسل، جگر، لوبیای لیما، تخم مرغ و جوانه گندم هستند. متاسفانه، این مواد غذایی، به استثنای تخم مرغ، از جمله گزینه های محبوب برای همه نیستند. در نتیجه، برای تامین مقدار مصرف توصیه شده روزانه کولین برابر با 500 میلی گرم ممکن است استفاده از مکمل بهترین گزینه باشد.

ویتامین E

ویتامین E یک آنتی اکسیدان است که به محافظت از سلول ها در برابر آسیب رادیکال های آزاد کمک می کند. نتایج مطالعاتی امیدوارکننده نشان داده اند که ویتامین E ممکن است پیشرفت بیماری آلزایمر را کند نماید. مصرف این ماده مغذی به میزان کافی پیش از ابتلا به بیماری آلزایمر نیز حالت ایده آل است. از جمله مواد غذایی سرشار از ویتامین E می توان به مغزهای خوراکی و دانه ها، سبزیجات برگدار تیره، روغن زیتون و غلات کامل اشاره کرد. پژوهش ها در زمینه فواید مکمل های ویتامین E نتایجی قطعی ارائه نکرده اند.

فلاونوئیدها

فلاونوئیدها نوع دیگری از آنتی اکسیدان هستند که به حفظ عملکرد درست مغز کمک می کنند. خواص ضد التهابی آنها به طور ویژه برای یادآوری خاطرات مفید است. برخی مطالعات بهبود عملکرد شناختی و جریان خون به سمت مغز به ویژه با مصرف کاکائو را نشان داده اند. و آیا کسی را می توان یافت که شکلات دوست نداشته باشد؟ از دیگر منابع غذایی و نوشیدنی حاوی فلاونوئیدها می توان به چای، آب انگور، بلوبری، تمشک، گوجه فرنگی و لوبیاهای قرمز و سیاه اشاره کرد. از آنجایی که دریافت فلاونوئیدها از رژیم غذایی به سادگی امکان پذیر است، احتمالا نیازی به مصرف مکمل ها ندارید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha