سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۲:۰۶
کد خبر: 21849

کمبود روی می‌تواند منجر به اختلال در کارآیی عملکردهای ایمنی ضد ویروسی در بدن شود.

سلامت نیوز:رئیس انجمن فوق تخصصی عفونی اطفال گفت: شیوع آسم در کودکان 5 تا 10 درصد بوده و در 80 تا 90 درصد کودکان دومین حمله آسم در سن 4 تا 5 سالگی روی می‌دهد.

دکتر محمدرضا بلورساز فوق تخصص بیماری‌های عفونی ریه و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی شهید بهشتی در گفت وگو با ایسنا واحد علوم پزشکی ایران، با بیان اینکه بیماری آسم، انسداد برگشت پذیر راه‌های هوایی کوچک و بزرگ است که در اثر واکنش‌های شدید به محرک‌های گوناگون ایجاد می‌شود، گفت: این بیماری دوره‌ای و متناوب بوده و با حملات مکرر سرفه، گرفتگی سینه، تنگی نفس و خس خس مشخص می‌شود.

وی در ادامه با اشاره به اینکه شیوع آسم در کودکان 5 تا 10 درصد بوده و در 80 تا 90 درصد کودکان مبتلا به دومین حملات آسم در سن 4 تا 5 سالگی روی می‌دهد در خصوص عوامل تشدید کننده‌ای که سبب شروع علایم آسم می‌شوند، گفت: آلودگی هوا مانند دی اکسید گوگرد، هوای سرد و آلوده، دود سیگار، گرد و غبار، سوسک حمام و حلال‌های شیمیایی باعث ایجاد علایم آسم می‌شوند.

رئیس انجمن فوق تخصصی عفونی اطفال در ادامه افزود: کمبود روی می‌تواند منجر به اختلال در کارآیی عملکردهای ایمنی ضد ویروسی در بدن شود.

وی در ادامه خاطرنشان کرد: رژیم غذایی سرشار از شکر و چربی‌ها که دارای محتوای کالری پائین‌تری هستند و رژیمی که مقادیر مواد مغذی اولیه و حیاتی نظیر روی، سلنیوم و ویتامین‌های A ، B، C و E در آن پائین است، خطر بروز اختلال عملکرد سیستم ایمنی بدن و ایجاد عفونت‌های ویروسی مزمن و آلرژی را افزایش می‌دهد.

دکتر بلورساز در خاتمه یادآور شد: «روی» قوی‌ترین اثر و ارتباط را با عملکرد زودهنگام دستگاه تنفسی داشته به نحوی که با افزایش دریافت روی (مکمل‌های حاوی روی) کاهش قابل ملاحظه‌ای در علائم و نشانه‌های آسم در کودکان مشاهده می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha