مخالف وجود انواع مختلف شیر خشك در بازار نیستم ولی باید در زمینه استفاده از شیر مادر بیشتر فرهنگ سازی كنیم. هدف، ترویج فرهنگ تغذیه كودك با شیر مادر تا 2 سالگی است البته از 6 ماهگی باید علاوه بر شیرمادر، غذاهای كمكی به كودك داده شود. كودكی كه از پستان و شیر مادر تغذیه می‌كند به پستانك و شیرخشك تمایل پیدا نمی‌كند.

سلامت نیوز:مدیر مركز طبی كودكان گفت: فرهنگ سازی در زمینه تغذیه كودك با شیر مادر باید انجام شود و در این جهت كودكان تا دو سالگی نباید شیر خشك و پستانك استفاده كنند.

دكتر نیما رضایی در گفت وگو با  ایسنا، افزود: مخالف وجود انواع مختلف شیر خشك در بازار نیستم ولی باید در زمینه استفاده از شیر مادر بیشتر فرهنگ سازی كنیم. هدف، ترویج فرهنگ تغذیه كودك با شیر مادر تا 2 سالگی است البته از 6 ماهگی باید علاوه بر شیرمادر، غذاهای كمكی به كودك داده شود. كودكی كه از پستان و شیر مادر تغذیه می‌كند به پستانك و شیرخشك تمایل پیدا نمی‌كند.

مدیر بیمارستان مركز طبی كودكان درباره وضعیت تعداد پرستاران این مركزدرمانی اظهار كرد: بودجه، تجهیزات و نیروی انسانی، ابزارهای مدیریتی هستند و در كشور ما هر سه عامل وجود دارد بنابراین مدیریت و توزیع صحیح این عوامل اهمیت دارد.

وی با بیان اینكه مشكل كمبود نیرو نه تنها در زمینه پرستاران بلكه پزشكان و نیروهای خدماتی وجود دارد، گفت: ما باید محیط كار را آنقدر جذاب كنیم كه با وجود بستری بودن مبتلایان به بیماری‌های مزمن در بیمارستان مركز طبی كودكان، پرستاران خواهان كار كردن در این مركز شوند هر چند كه فعالیت در زمینه رشته اطفال دشوار است.

رضایی افزود: تامین پرستاران مورد نیاز مراكز درمانی به سیاستهای كلان كشوری هم مربوط است البته در صورت موفقیت در به وجود آوردن انگیزه‌های لازم در پرستاران می‌توانیم خلاهای ناشی از كمبود نیرو را پوشش دهیم.

وی با اشاره به وضعیت بیمارستان مركز طبی كودكان گفت:‌ حدود 400 تخت این بیمارستان به بیماران خدمات ارایه می‌دهد و تمام رشته‌های فوق تخصصی اطفال در این مركز درمانی آموزش داده می‌شود. رزیدنت‌های اطفال علاوه بر دانشجویان پزشكی سالانه به مركز طبی كودكان مراجعه می‌كنند.

رضایی درباره پژوهشهای انجام شده در مركز طبی كودكان اظهار كرد: در این مركز علاوه بر فعالیتهای درمانی و آموزشی، اقدامات پژوهشی نیز صورت می‌گیرد به گونه‌ای كه سه مركز تحقیقاتی ایمونولوژی مولكولی، رشد و تكامل كودكان و بیماریهای نقص ایمنی به همراه مراكزی چون اورولوژی كودكان و عفونی فعالیت می‌كنند.

وی درباره میزان كاربردی شدن تحقیقات انجام شده در این مركز اظهار كرد: بیش از 150 مقاله از سال 76 تاكنون درباره بیماریهای نقص ایمنی در این بیمارستان نوشته شده است كه یكی از نتایج آن كاهش تاخیر در تشخیص این نوع بیماری‌ها بوده است. این در حالیست كه پیش از سال 76 یك مقاله هم درباره بیماری‌های نقص ایمنی موجود نبود.

رضایی اضافه كرد: همایش‌های برگزار شده نیز باعث افزایش آگاهی پزشكان و مردم شده است. كتابهایی را برای آموزش بیماران، رزیدنت‌ و فلوها و حتی آموزش بین المللی چاپ كرده‌ایم كه متون بین‌المللی در برخی دانشگاه‌های جهان تدریس می‌شود.

مدیر بیمارستان مركز طبی كودكان با بیان اینكه مجموعه‌ای از فعالیت‌های تحقیقاتی به نتایج كاربردی منجر می‌شود، گفت: با تلاش‌هایی كه با همكاری مركز طبی كودكان صورت گرفت ژن بیماری نوتروپنی مادرزادی (كاهش تعداد سلولهای خونی كه میكروبها را می‌بلعد) سه سال قبل كشف شد. در حال حاضر نیز روشهای درمان جدیدی برای این بیماری تدوین شده است.

رضایی در پایان اظهار كرد: بیمارانی كه دچار نقص مادرزادی توام هستند، در صورتی كه پیوند مغز استخوان نشوند، زیر یك سالگی فوت می‌كنند بنابراین قصد داریم تا سه چهار ماه آینده در مركز طبی كودكان به این بیماران بپردازیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha