چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۵۲

صبح روز گذشته خبرگزاری ایرنا نقل‌قولی از فرهاد دادگر، رئیس بیمارستان ایران ایرانشهر منتشر کرد که دلیل مرگ نوزادان نیکشهری را نبود امکانات کافی در این بیمارستان عنوان کرده بود.

ضد و نقیض‌های مرگ دوقلوها

سلامت نیوز:جمعه 23 تیر بود که دو قلوهای به هم چسبیده در بیمارستان 22 بهمن نیکشهر به دنیا آمدند. دوقلوهایی که به‌دلیل نبود امکانات پیشرفته برای مراقبت از آنها در همان روز به ایرانشهر منتقل شدند اما بیش از یک هفته زنده نماندند و پس از مراقبت چهار روزه در بیمارستان ایران روز گذشته جان خود را از دست دادند. مرگ این دو نوزاد تاکنون حواشی زیادی را به همراه داشته است.

به گزارش سلامت نیوز، وقایع اتفاقیه نوشت: درحالی‌که گفته می‌شد نوزادان نیکشهری بر اثر نبود امکانات پیشرفته پزشکی در ایرانشهر جان خود را از دست داده‌اند، دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با تکذیب این خبر اعلام کرده که مرگ این دو نوزاد نه‌تنها ارتباطی به امکانات بیمارستان نداشته بلکه به‌دلیل مشترک بودن عضو قلب و نارس بودن نوزادان احتمال مرگ زیاد بوده است. پیش‌ازاین نقل و ‌قول‌های متعددی از جراحان بیمارستان ایران در رسانه ملی مبنی‌بر جدا بودن قلب در نوزادان نیکشهری منتشر شده بود. گفته می‌شود بیمارستان‌های مجهز کشور از جمله بیمارستان زاهدان، تهران، مشهد، شیراز و کرمان این نوزادهای به هم چسپیده را پذیرش نکردند. 


کمبود امکانات نداریم


صبح روز گذشته خبرگزاری ایرنا نقل‌قولی از فرهاد دادگر، رئیس بیمارستان ایران ایرانشهر منتشر کرد که دلیل مرگ نوزادان نیکشهری را نبود امکانات کافی در این بیمارستان عنوان کرده بود. دادگر در این مصاحبه گفته بود: دوقلوهای نیکشهری که از ناحیه سینه و شکم به هم چسبیده بودند دقایقی قبل به‌دلیل نبود امکانات پزشکی پیشرفته در ایرانشهر فوت کردند. او ادامه می‌دهد: با وجود پیگیری‌های لازم برای اعزام نوزادان متأسفانه به‌دلیل پذیرش نکردن مراکز بالاتر، این دو نوزاد جان خود را از دست دادند. متأسفانه بیمارستان‌های مجهز کشور از جمله بیمارستان زاهدان، تهران، مشهد، شیراز و کرمان تاکنون این نوزادهای به هم چسپیده را پذیرش نکردند. 


به گفته دادگر دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر با این بیمارستان‌ها مکاتبه انجام داده که نتیجه‌بخش نبوده است. او می‌گوید: یکی از قل‌ها دچار ترشحات صفراوی شده بود و باید برای ویزیت فوق تخصص نوزادان و فوق تخصص جراحی کودکان به مرکز مجهزتر اعزام می‌شد. این دوقلوها از لحاظ جسمانی هیچ‌گونه مشکلی ندارند و تنها مشکل آنان به هم چسبیدگی از ناحیه شکم و سینه است. ساعاتی پس از مرگ دو دختر نیکشهری اما این مصاحبه به سرعت از سوی روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر تکذیب شد. در این تکذیبیه آمده است که باتوجه به مشترک بودن قلب و ریه و نارس بودن دوقلوها (۲۸هفته) احتمال زنده‌ماندن آنها بسیار پایین بود که رئیس بیمارستان هیچ‌گونه مصاحبه‌ای با خبرگزاری ایرنا و سایر خبرگزاری‌ها نداشته است. 

در حالی که گفته می‌شود یکی از دلایل مرگ دو نوزاد نیکشهری در بیمارستان ایرانشهر نبود امکانات لازم بوده مهران امینی‌فرد، سرپرست دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر نبود امکانات در این بیمارستان را تکذیب می‌کند. 


امینی‌فرد به «وقایع‌اتفاقیه» می‌گوید: دلیل انتقال این نوزادان از نیکشهر به ایرانشهر وجود بخش مراقبت‌های ویژه در بیمارستان ایران است. ما تمامی امکانات لازم برای مراقبت از این نوزادان را داشتیم و دلیل مرگ آنها ارتباطی به کمبود امکانات ندارد.

در شرایط اینچنینی که نوزاد علاوه بر نارس بودن مشکلات مادر زادی دیگری هم داشته باشد وظیفه ما نگهداری از نوزاد تا زمان پایدار شدن شرایط جسمی است و اولویت را در این مرحله به عمل جراحی و جدا‌سازی نمی‌دهیم. امینی فرد می‌گوید پزشکان این بخش تمامی تلاش خود را برای سلامتی این دو نوزاد انجام داده‌اند اما شرایط خاص آنها باعث شده تا تلاش‌ها موفقیت‌آمیز نباشد. به گفته او از دو سال پیش با افتتاح بخش اطفال در بیمارستان ایران ایرانشهر مرگ‌و‌میر نوزادان در این شهر تا 75 درصد کاهش داشته است. 


تلاشی برای انتقال بیمار نکردیم


امینی‌فرد با توضیحاتی که از وضعیت جسمانی دو نوزاد دختر ایرانشهری ارائه می‌کند، معتقد است آنها نیازی به انتقال فوری به بیمارستان مجهز‌تر نداشته و تلاشی هم در‌این‌زمینه صورت نگرفته است. او هم درخواست پذیرش از بیمارستان‌های پیشرفته‌تر را رد می‌کند و می‌گوید: ما عمل جراحی را روی نوزادان انجام ندادیم زیرا شرایط جسمانی آنها در وضعیتی نبود که این جراحی موفقیت‌آمیز باشد.

در مورد مراقبت‌های دیگر هم بیمارستان آمادگی کامل داشت و دلیلی برای انتقال وجود نداشت. علت اصلی مرگ این دو کودک نبود امکانات نیست و نارس بودن آنها و چسبیدگی عمیق شرایط را برای درمان سخت‌تر کرده بود. تمام تمرکز ما در روزهای اخیر بر درمان بیماری ‌نارسی این نوزادان بوده، تشخیص شرایط جراحی ، پیچیدگی‌های خودش را دارد و ما وارد این مقوله نشده بودیم. 


یک قلب برای دو نوزاد 


در حالی که در تکذیبیه منتشر شده توسط روابط عمومی دانشگاه علوم پزشکی ایرانشهر دلیل مرگ نوزادان چسبندگی قلب و اعضای مهم دیگر عنوان شده بود شبکه استانی سیستان و بلوچستان مصاحبه‌ای را با یکی از جراحان بیمارستان ایران ایرانشهر انجام داده که در آن جراح علاوه بر اذعان‌ به جدایی قلب نوزادان در این مورد ابراز خوشحالی کرده و از آن به‌عنوان یکی از شانس‌های زنده‌ماندن این دو نوزاد یاد می‌کند.

گفته‌های متناقض پزشکان جراح در بیمارستان ایرانشهر فرضیه مرگ دوقلوها به‌دلیل نبود امکانات و عدم پذیرش در بیمارستان‌های دیگر را پر رنگ‌تر می‌کند. اشرفی زاده، رئیس بیمارستان 22بهمن نیکشهر هم در مصاحبه‌ای با رسانه‌های محلی تأکیدکرده که نوزادان تنها از ناحیه شکم و سینه به هم چسبیده هستند و برای انتقال به بیمارستان زاهدان منتقل خواهند شد، پس از ساعاتی اما انتقال به بیمارستان زاهدان به دلایل نامعلومی منتفی و دو نوزاد در بیمارستان ایران ایرانشهر پذیرش می‌شوند. 


بیمارستان نیکشهر هیچ‌گونه امکاناتی ندارد


سال 94 و در نخستین ماه‌های راه‌اندازی بیمارستان 22 بهمن نیکشهر بود که مرگ یک مرد میانسال در این بیمارستان سروصدای زیادی به راه انداخت. گفته شده نبود امکانات استاندارد در ماشین اورژانس و نبود پزشک جراح در بیمارستان دلیل مرگ این مرد بوده است. خانواده علیرضا چاکرزهی گفته بودند هنگامی که علیرضا به بیمارستان منتقل شد آنان اعلام کردند که تک پزشک جراح این شهرستان ۵۰ هزار نفری به مرخصی رفته و ما جراج نداریم، این درحالی بود که مطابق اعلام مسئولان بیمارستان درخواست مرخصی از نخستین روز شهریورماه، در بازه زمانی ۲۷ خردادماه ۹۴ به معاونت درمان علوم پزشکی ایرانشهر ارسال شده بود و آنان باید نیروی جایگزین را اعزام می‌کردند.

رئیس دانشکده علوم پزشکی ایرانشهر پس از این ماجرا کمیته ویژه بازرسی برای بررسی این موضوع و کم کاری‌های مطرح شده ،تشکیل داد. شهروندان نیکشهری می‌گویند این بیمارستان بین سه شهرستان نیکشهر، فنوج و قصر قند مشترک است. جلیل چاکرزهی می‌گوید: تا چند سال پیش حتی همین بیمارستان هم برای این سه شهر وجود نداشته و تنها امکانات پزشکی شهر به یک مرکز بهداشت محدود می‌شد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha