چهارشنبه ۲۸ تیر ۱۳۹۶ - ۱۱:۳۷
کد خبر: 218549

مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: با توجه به فصل گرما و سفر های تابستانی رعایت چند نکته ساده در خصوص مصرف مواد غذایی می تواند سفر لذت بخشی را برای شما ایجاد کند.

توصیه‌های مهم غذایی به مسافران تابستانی

سلامت نیوز:مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت عنوان کرد: با توجه به فصل گرما و سفر های تابستانی رعایت چند نکته ساده در خصوص مصرف مواد غذایی می تواند سفر لذت بخشی را برای شما ایجاد کند.

به گزارش  سلامت نیوز  دکتر زهرا عبدالهی با بیان اینکه تابستان فصل داغ مسافرت است عنوان کرد: توجه به تغذیه و مواد غذایی مصرفی در سفر بسیار مهم است و با رعایت چند نکته ساده می توان از سفر خود بیشترین لذت را برد.

وی ادامه داد: یکی از مواد غذایی مهم و حساس آب مصرفی است. از آب چشمه ، نهر و رودخانه برای آشامیدن استفاده نكنید. همیشه آب های بطری بسته بندی شده همراه داشته باشید و باقیمانده آب بطری های را در پشت شیشه و زیر تابش نور خورشید قرار ندهید. اگر از سلامت آب در جایی بی‌اطلاعید، آن را بجوشانید و بعد مصرف کنید.

وی در خصوص مصرف غذا در طول سفر افزود: اگر مجبور شدید در رستوران غذا میل كنید رستورانی را انتخاب کنید که ظاهر رستوران، وضعیت كاركنان آن و شرایط بهداشتی محیط مناسب و کارکنان آن کارت بهداشتی معتبر داشته باشند .

عبداللهی همچنین گفت: در صورت مصرف مواد غذایی کنسروی قبل از مصرف حتما 20 دقیقه بجوشانید و از مصرف کنسروهای بادکرده یا زنگ‌زده جداً خودداری کنید. توصیه می شود بجای سالاد و سبزی خوردن در رستورانها که احتمال آلودگی آن زیاد است ، ماست بخورید . یک راه ساده و مطمئن آن است که از منزل با خود گوجه فرنگی و خیار و لیمو ترش شسته شده همراه داشته باشید ودر رستوران در کنار غذایی که سفارش می دهید ، از گوجه فرنگی وخیار خرد شده كه همراه خود دارید استفاده کنید.


مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت توصیه کرد: غذاهایی را كه با خود به سفر می برید نیم پز نكنید، یا از همان اول غذا را كامل بپزید یا اینكه در مقصد اقدام به پخت آن كنید. غذاهایی مثل كتلت و كوكو یا تخم مرغ پخته برای سفر مناسب هستند و غذاهایی مثل الویه و کبا ب کوبیده ، کالباس و سوسیس بسیار حساس و فساد پذیر هستند. . غذایی که برای بین راه تهیه می کنید ، نباید آبکی باشد.

غذاهای آبکی مثل انواع خورش ها ، سریعتر فاسد می شوند چون میکربها و باکتریها در فضای مایع ، محیط مناسبتری برای رشد وتکثیر دارند. غذایی را که برای سفر آماده می کنید با توجه به فصل گرما در طول راه کاملا خنک نگهدارید.


وی با اشاره به اینکه بجای نوشابه های گازدار، همراه باغذا دوغ کم نمک وبدون گاز سفارش دهید ، در خصوص مصرف تنقلات در سفر اظهار داشت : درطول راه ، به عنوان تنقلات ، مقداری آجیل مثل نخودچی ، کشمش ، خرما ،انجیر خشک ، گردو ،بادام ،پسته و فندق کم نمک و یا تخمه های کم نمک بهمراه داشته باشید.این تنقلات بسیار سالمتر وکم ضررتر از چیپس ، پفک و نوشابه های گازدار هستند.


براساس گزارش وبدا، مدیر دفتر بهبود تغذیه جامعه وزارت بهداشت با اشاره به این که بسیاری از افراد مایلند در طول مسیر ، بساط پختن کباب و جوجه کباب برپا کنند که غذای سالم ، مطبوع و با کیفیتی خورده باشند توصیه کرد: باید توجه داشت که گوشت و مرغ را از منزل ودر ظرف یخ گذاشته و دقت کنید در طول راه و قبل از کباب کردن ، کاملا سرد نگهداری شود.

از گوشت هایی که در هوای آزاد آویزان شده و به فروش می رسند استفاده نکنید . انواع میکربها و تخم انگل ها با مصرف این گوشتها که ممکن است خوب هم پخته نشوند ، به بدن منتقل می شود. درموقع تهیه کباب و جوجه کباب، مواظب باشید که تمام قسمتهای آن و بخصوص داخل آن کاملا حرارت دیده و بخوبی پخته شود تا در صورت وجود آلودگی احتمالی ، با پختن از بین برود.

کبابی که خوب پخته شده باشد ، قهوه ایی رنگ است و اگر قسمت داخل کباب هنوز قرمز رنگ است ، به این معنی است که پخته نشده و آلودگی احتمالی آن از بین نرفته است که نتیجه اش مسمومیت غذایی همراه با اسهال،استفراغ ، دل درد ودل پیچه خواهد بود.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha