قبل از ایجاد هرگونه تغییر در برنامه غذایی حتما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. اما نوشیدن مایعات تامین کننده آب بدن همیشه ایده ای عالی بوده، مخصوصا اگر از مشکل سندروم روده تحریک پذیر رنج می برید. به بدنتان گوش دهید و مطمئن شوید از خود مراقبت می کنید.

چرا تامین آب بدن برای افراد مبتلا به سندروم روده تحریک پذیر اهمیت دارد؟

سلامت نیوز: قبل از ایجاد هرگونه تغییر در برنامه غذایی حتما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. اما نوشیدن مایعات تامین کننده آب بدن همیشه ایده ای عالی بوده، مخصوصا اگر از مشکل سندروم روده تحریک پذیر رنج می برید. به بدنتان گوش دهید و مطمئن شوید از خود مراقبت می کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از سایت دکتر کرمانی، پاییز سال گذشته به برونشیت وحشتناکی به همراه بیماری پا، دست و دهان مبتلا شدم که باعث ایجاد زخم هایی در پشت گلویم شد. به خاطر درد ناشی از زخم ها، آب خوردن برایم دشوار بود به همین خاطر بدنم شروع به کم آب شدن کرد.بعد از سه روز درد مزمن، تصمیم گرفتم به نزدیک ترین داروخانه بروم و برای گلویم دارو بخرم. در آن زمان به مدت سه روز بود که تنها مقدار کمی آب نوشیده بودم.

همین که به داروخانه رسیدم، در قسمت سمت راست پایین کمرم درد شدیدی حس کردم. آن قسمت تیر می کشید و نفس کشیدن را برایم سخت کرده بود. ایستادم، سعی کردم نفس عمیقی بکشم و به خودم بقبولانم که مشکلم کولیت اولسراتیو است و دلیلش هم عوارض ناشی از دیگر بیماری ها است. چیزی که می خواستم را از داروخانه گرفتم و با عجله بیرون زدم.

درد کمر و سختی نفس کشیدن تا زمانی که به آپارتمانم برگشتم، ادامه پیدا کرد. همین که به خانه رسیدم از شدت درد روی پله ها افتادم. با پدرم که پزشک است تماس گرفتم و او هم گفت که باید به اورژانس بروم. پدرم فکر می کرد به خاطر کم آب شدن بدن دچار سنگ کلیه یا دیگر مشکلات مرتبط شده باشم.

یکی از دوستانم مرا به اورژانس برد. بعد از اینکه وارد آنجا شدیم از من خواستند که آزمایش ادرار بدهم. وقتی نمونه ادرارم را برای آزمایش تحویل دادم، متوجه شدم تیره و قرمز رنگ است.

وقتی پزشک گفت که یک سنگ کلیه را رد کرده ام و باید مواظب باشم که دوباره این اتفاق نیفتد خیلی شوکه شدم. عملکرد کلیه ام کاملا به هم ریخته بود و باید دوباره با مراقبت پیوسته تنظیمش می کردم. پزشک اورژانس به من گفت به دلیل کم آبی شدید بدن و نداشتن روده ای بزرگ و زخم کولیت فعال، دچار سنگ کلیه شده ام.

بعد از دو روز بستری شدن در بیمارستان برای ریکاوری از سنگ کلیه و بیماری دست، پا و دهان خیلی سریع متوجه شدم که تامین نکردن آب بدنم چقدر می تواند دردناک باشد.

کم آبی بدن برای کسانی که از بیماری کرون و زخم کولیت رنج می برند بسیار اهمیت دارد چون علائمی مانند اسهال مزمن، استفراغ و ناتوانی روده باعث می شود بدنشان آب و الکترولیت از دست بدهد. بنابراین باید گام هایی برای اطمینان از تامین آب بدنم برمی داشتم.

آنچه باید درباره سندروم روده تحریک پذیر بدانید
نکاتی برای تامین آب بدن

وقتی سبک زندگیم را برای دیگران توضیح می دهم و یا توصیه ای به آنها می کنم، معمولا می گویم: همچنان می توانید با سندروم روده تحریک پذیر زندگی معمول خود را داشته باشید، فقط باید کمی از افراد عادی متفاوت تر زندگی کنید.

یک فرد عادی باید در روز 2 لیتر آب بنوشد. من در کنار نوشیدن همین مقدار آب باید به آن مکمل هایی مانند الکترولیت، پتاسیم و سدیم اضافه می کردم تا به اندازه کافی مواد مغذی که یک دستگاه گوارش سالم نیاز دارد را جذب کنم. می توانید از نوشیدن آب گوشت، آب میوه 100 درصد طبیعی یا آب سبزیجات نیز الکترولیت دریافت کنید.

وقتی بدن در حال کم آب شدن است، می توانم بلافاصله آن را تشخیص دهم. از حالت طبیعی خسته تر هستم، احساس گرسنگی می کنم و دهانم خشک می شود. این علائم معمولا با حالت تهوع و گرفتگی پایین شکم همراه می شود. اگر کم آب شدن بدنم شدید شود، دچار میگرن می شوم و گرفتگی عضلات پایین معده ام فوق العاده دردناک تر

می شود.

برخی از راه هایی که برای تامین آب بدن از آنها استفاده می کنم عبارتند از:

    اضافه کردن مکمل های الکترولیت، پتاسیم و سدیم به آبی که می نوشم.
    نوشیدن آب در طول ورزش هایی که شدتشان بالا است و یا ورزش های هوازی.
    خوردن غذاهایی که به تامین آب بدن کمک می کنند، مانند هندوانه، مقدار کمی توت فرنگی و هویج پخته.
    اضافه کردن نمک اضافی به غذا که به احتباس مایعات بدنم کمک می کند. گاهی نیز به عنوان میان وعده چوب شور، چیپس سیب زمینی نمکی و مواردی مانند اینها استفاده می کنم.
    نوشیدن آب نارگیل که روشی خوشمزه برای تامین آب بدن و سرشار از پتاسیم است.
    پرهیز از الکل و هر غذا و نوشیدنی که باعث شود حرارت بدنم بالا رود و یا بیشتر به دستشویی مراجعه کنم.

قبل از ایجاد هرگونه تغییر در برنامه غذایی حتما ابتدا با پزشک خود صحبت کنید. اما نوشیدن مایعات تامین کننده آب بدن همیشه ایده ای عالی بوده، مخصوصا اگر از مشکل سندروم روده تحریک پذیر رنج می برید. به بدنتان گوش دهید و مطمئن شوید از خود مراقبت می کنید.

نویسنده: بروک بوگدان

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha