مدیرکل توانمندسازی افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی.بی.آر) در 30 شهر محروم کشور از امروز (28 تیر) آغاز شد.

آغاز اجرای طرح توانبخشی مبتنی برجامعه در 30 شهر محروم کشور

سلامت نیوز: مدیرکل توانمندسازی افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی کشور اعلام کرد: اجرای طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه (سی.بی.آر) در 30 شهر محروم کشور از امروز (28 تیر) آغاز شد.


به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا،افروز صفاری فرد روز چهارشنبه  افزود: این طرح در 10 شهر در سیستان و بلوچستان ، هفت شهر در کرمان، دو شهر در خوزستان، دو شهر در لرستان ، یک شهر در کهکیلویه و بویراحمد، یک شهر در خراسان رضوی ، یک شهر در خراسان جنوبی ، یک شهر در هرمزگان ، یک شهر در کرمانشاه، یک شهر در چهارمحال و بختیاری و یک شهر در مازندران اجرایی می شود.


وی ادامه داد: در اجرای طرح مورد نظر ، خدمات آموزشی به خانواده ، ارجاع به سطوح بالاتر برای دریافت خدمات تخصصی ، تامین وسایل کمک توانخشی ، اشتغال معلولان به کسب و کارهای خانگی به صورت شاگرد و استادی و مناسب سازی منزل ارائه می شود.


وی اضافه کرد: هدف از اجرای این طرح ، توانمندسازی افراد دارای معلولیت است و موارد جدید معلولیت نیز به صورت مراجعه خانه به خانه شناسایی می شوند.
مدیرکل توانمندسازی افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی کشور گفت: طرح سی.بی.آر (توانبخشی مبتنی بر جامعه) از سال 71 به صورت آزمایشی در روستاهای استان سمنان و پس از آن در سال 80 در تمام روستاهای کشور اجرا شد و اکنون این طرح در روستاها پوشش 98 درصدی دارد.


صفاری فرد افزود: امسال نیز وزارت کشور ، 30 شهر محروم را شناسایی کرد تا براساس برنامه ششم توسعه ، طرح یاد شده در آنها اجرایی شود.
وی خاطرنشان کرد: پیش بینی می شود تا سال 1400 ، میزان پوشش طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در شهرها به 180 هزار تن برسد.


وی با اشاره به آغاز طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه در 30 شهر محروم کشور گفت: در حال حاضر 16 هزار پرونده افراد دارای معلولیت شناسایی شده در این شهرها وجود دارد و ادارات بهداشت ، سازمان فنی و حرفه ای و آموزش و پرورش استثنایی از شرکای بهزیستی در اجرای این طرح به شمار می روند. مدیرکل توانمندسازی افراد دارای معلولیت سازمان بهزیستی کشور افزود: تسهیل گرهایی در اجرای این طرح با بهزیستی همکاری دارند و تا پایان امسال هشت میلیارد تومان برای اجرای آن در نظر گرفته شده است؛ تسهیل گران ترجیحا از افراد دارای معلولیت با توانایی آموزش و جلب مشارکت انتخاب می شوند.


صفاری یادآور شد: با توجه به تغییر دائمی نیاز افراد دارای معلولیت، نظام ارائه خدمات باید بتواند به موقع خود را با این تغییرات ، تطبیق دهد.
وی اضافه کرد: طرح توانبخشی مبتنی بر جامعه شهری براساس تجربیات 16 ساله بهزیستی در روستاها به صورت بومی طراحی شده است و در نظر است در مرحله بعد در مناطق حاشیه کلانشهرها اجرایی شود که اکنون این طرح در سه محله از حاشیه مشهد اجرا شده است و سال آینده مناطق تحت پوشش این طرح ، گسترش می یابد.
 هم اکنون یک میلیون و 300 هزار تن دارای معلولیت در بهزیستی پرونده دارند و از خدمات این سازمان استفاده می کنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha