سه‌شنبه ۱۶ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۸
کد خبر: 21862

افسردگی، اختلالات روحی، بی‌خوابی، تغییر در رژیم غذایی از مهمترین پیامدهای این مشکل است که در موارد شدید ممکن است موجب خودکشی شود.

سلامت نیوز:رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی تهران با بیان این كه مسئله آزار زنان یکی از مهمترین مسائل در کشورهای در حال پیشرفت است، گفت: در کشور ما آمارها نشان می‌دهد 15 درصد زنان از خشونت خانگی رنج می‌برند.

دکتر مینا بیگدلی در گفت وگو با خبرنگار بهداشت و درمان ایسنا منطقه علوم پزشکی تهران، با بیان این که خشونت‌های خانگی و سوء آزارهای جنسی و فیزیکی از عوامل تهدید کننده سلامت زنان است، گفت: از هر چهار زن در سراسر جهان یك زن مورد خشونت خانگی قرار می‌گیرد که به عنوان یکی از شایع‌ترین مسائل زنان با پیامدهای طولانی است.

دکتر بیگدلی با اشاره به عوارض خشونت خانگی اظهار داشت: افسردگی، اختلالات روحی، بی‌خوابی، تغییر در رژیم غذایی از مهمترین پیامدهای این مشکل است که در موارد شدید ممکن است موجب خودکشی شود.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی تهران در رابطه با جلوگیری از عوارض خشونت گفت: آموزش به زنان، اولین اقدام برای پیشگیری از خودکشی است.

وی با بیان این که در سال 2020 افسردگی در راس بیماری‌های انسان قرار خواهد گرفت، ادامه داد: شایع‌ترین بیماری‌های مرتبط به افسردگی، اختلالات اضطرابی روانی است که حدود 26 درصد سبب ناتوانی و سالهای از دست رفته عمر می‌شود.

دکتر بیگدلی با اشاره به نقش سطح سواد مادران در کاهش آمار مرگ و میر نوزادان اظهار داشت: با افزایش سطح تحصیلات مادران شاهد کاهش 15 درصدی مرگ و میر نوزادان خواهیم بود.

وی اظهار داشت: در کشورهای در حال پیشرفت به خصوص خاورمیانه، زنانی که در خارج از خانه کار می‌کنند به دلیل اینکه شرایط فرهنگی و اجتماعی خاصی دارند مورد آزار و اذیت و سوء استفاده‌های جنسی قرار می‌گیرند در نتیجه هم از لحاظ شرایط خانوادگی و هم در محیط کار تحت فشار قرار می‌گیرند.

رئیس مرکز مشاوره دانشگاه علوم پزشکی تهران پایان خاطرنشان کرد: در جوامع سنتی، اشتغال زنان نوعی برتری نسبت به مردان است اما در کشورهای در حال پیشرفت آن را نوعی تهدید برای سلامت زنان می‌دانند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha