رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری جامعه پزشکی در هفتمین دوره انتخابات این سازمان، گفت: سازمان نظام پزشکی دارای دو رسالت مهم یعنی دفاع از حقوق مردم و دفاع از حقوق جامعه پزشکی و بر خلاف برخی صحبت‌های عوام فریبانه این دو هدف نه تنها در تضاد با یکدیگر بلکه در همگرایی با هم قرار دارند.

دکتر زالی:قانون نظام پزشکی مشکل ندارد/سازمانی مقتدر را رقم زنید

سلامت نیوز:رئیس کل سازمان نظام پزشکی با تاکید بر ضرورت مشارکت حداکثری جامعه پزشکی در هفتمین دوره انتخابات این سازمان، گفت: سازمان نظام پزشکی دارای دو رسالت مهم یعنی دفاع از حقوق مردم و دفاع از حقوق جامعه پزشکی و بر خلاف برخی صحبت‌های عوام فریبانه این دو هدف نه تنها در تضاد با یکدیگر بلکه در همگرایی با هم قرار دارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا،دکتر علیرضا زالی در هفتمین دوره انتخابات سازمان نظام پزشکی ، با اشاره بر ضرورت حضور جامعه پزشکی در این انتخابات گفت: همانطور که بارها اعلام شده است، سازمان نظام پزشکی یکی از بزرگترین نهادهای صنفی مستقل در حوزه اجتماعی و مدنی و به ویژه حوزه سلامت کشور است و پیشینه آن به بیش از نیم قرن می‌رسد. آنچه که به سازمان نظام پزشکی اعتلا می‌بخشد حضور و تشریک مساعی حداکثری جامعه پزشکی در انتخابات این سازمان است که این کار نمادی از حضور مسئولانه جامعه پزشکی برای انتخاب سکانداران آتی این سازمان مهم صنفی و حرفه‌ای در کشور است.

وی افزود: سازمان نظام پزشکی از ظرفیت‌های بالایی برخوردار است و قانون مترقی این سازمان که مصوب سال 83 بوده از ظرفیت‌های استثنائی برخوردار است که به طور خاص از نظر تقنینی و حقوقی می‌تواند ظرفیت‌های زیادی را برای این سازمان ایجاد کند.

زالی ادامه داد: در سال‌های آتی باید تلاش شود که سازمان نظام پزشکی کماکان یک نقش اثرگذار در حوزه سلامت ایفا کند. باید توجه کرد که سازمان نظام پزشکی از نظر قانون مشکلی ندارد و این قانون به اندازه کافی مترقی است اما به دلایل متعددی بخش‌های زیادی از آن به فعلیت نرسیده است و امیدواریم با همدلی، همگرایی و انسجامی که ایجاد می‌شود بتوانیم به سمتی حرکت کنیم تا این قانون مترقی در همه ابعاد به فعلیت در آید. در عین حال آنچه که به نظام پزشکی اعتبار می‌بخشد، حضور افراد با بالاترین آراء است؛ چرا که پشتیبانی آراء جامعه پزشکی می‌تواند نمادی از یک حرکت جمعی برای رسیدن به اهداف و رسالت‌های مهم مندرج در قانون نظام پزشکی باشد.

رئیس کل سازمان نظام پزشکی با بیان اینکه جامعه پزشکی باید به صورت مسئولانه در این زمینه مشارکت کند، گفت: جامعه پزشکی باید با حضور حداکثری خودش تلاش کند تا منتخبین با رای بالایی وارد سازمان نظام پزشکی شوند. در این صورت در آینده سازمان می‌تواند با قدرت بالاتری حرکت کند و از اقتدار بیشتری برخوردار باشد. به همین دلیل در حوزه نظام پزشکی آنچه که به عنوان یک اصل مهم و استراتژیک تلقی می‌شود، بالا بودن حجم مشارکت اعضای نظام پزشکی است.

زالی با بیان اینکه ما در ادوار گذشته به دلایل متفاوت حضور مطلوبی را در انتخابات از سوی جامعه پزشکی ندیدیم، گفت: تبارشناسی ادوار قبلی انتخابات سازمان نظام پزشکی نشان می‌دهد که شاید انتخابات از عمق کافی که بتواند همه آحاد جامعه پزشکی را پوشش دهد، برخوردار نبوده است. به هر حال در این دوره به نظر می‌رسد که شرایط به دلیل وضعیت خاصی که در حوزه سلامت وجود دارد و نقش مهم و خطیری که نظام پزشکی باید در این شرایط ایفا کند، مطلوب است. چرا که این شرایط اقتضا می‌کند که همکاران ما حتما در این انتخابات مشارکت کنند و با حضور فعالانه خودشان یک نظام پزشکی مقتدر، مستقل و منسجم را شکل دهند.

زالی ادامه داد: نکته دیگری که وجود دارد این است که ما در حال حاضر در سازمان نظام پزشکی باید به سمتی برویم که این نهاد مستقل پر پیشینه بتواند در بسیاری از موارد نقش حل و فصل کننده مشکلات موجود را ایفا کند. در واقع در قانون نظام پزشکی دو اصل اساسی به عنوان رسالت‌های این سازمان ذکر شده است که یکی حمایت از حقوق بیماران و دوم استیفای حقوق شاغلین حوزه پزشکی است. حال ممکن است در نگاه اول این امر متناقض به نظر برسد، اما تجارب گذشته ما نشان می‌دهد که حقوق بیماران و جامعه پزشکی همگرا هستند و سازمان نظام پزشکی می‌تواند در کنار دفاع از حقوق بیماران، حقوق جامعه پزشکی را هم استیفا کند. باید توجه کرد که این امر شدنی است.

وی تاکید کرد: علی رغم برخی از صحبت‌های عوام فریبانه مطلقا تضادی بین این دو امر مهم نظام پزشکی وجود ندارد و من این دو رسالت را قابل جمع می‌دانم. نکته مهم دیگر این است که به هر حال نظام پزشکی می‌تواند در دوره‌های آینده با حضور افراد مستقل و خوشنام بتواند به جایگاه واقعی خودش دست یابد.

زالی ضمن تشکر از هیات نظارت بر هفتمین دوره انتخابات نظام پزشکی گفت: نگاه منطقی هیات نظارت امکان حضور حداکثری کاندیدها را فراهم کرد ؛ به طوریکه این بار شاهد نبودیم که افرادی به دلیل سلایق و مسائل خاص سیاسی و اجتماعی از انتخابات حذف شوند. بر این اساس هیات نظارت زمینه ساز حضور حداکثری کاندیدها در انتخابات بود و من فکر می‌کنم همه کاندیداها چه افرادی که رای بیاورند و چه آنهایی که نتوانند وارد سازمان شوند، مورد احترام جامعه پزشکی هستند و همین که از یک شجاعت برخوردار بودند و خودشان را در معرض رای جامعه پزشکی قرار دادند، ستودنی است و باید به این اقدام ارج نهیم.

وی با بیان اینکه ما در این دوره از انتخابات 5176 کاندید در شش گروه پزشکی در اقصی نقاط کشور داشتیم، گفت: باید به همه این کاندیدها به دلیل مسئولیت اجتماعی که دارند تبریک گفت. بالاخره معمولا تعداد افرادی که می‌توانند در هیات مدیره شرکت کنند، محدود است، اما این موضوع به این معنی نیست که اگر کسی نتوانست در انتخابات رای آورد از شایستگی حرفه‌ای برخوردار نباشد. بلکه همه این افراد، افرادی شایسته، سزاوار و ارزنده هستند. بنابراین جا دارد که از هیات نظارت به دلیل این نگاه منطقی تشکر کنم. به نظر می‌رسد که در این انتخابات از همه سلایق اجتماعی و سیاسی حضور دارند و این می‌تواند در بالا بردن میزان مشارکت تاثیر قابل توجهی داشته باشد. در عین حال از هیات اجرایی و وزارت بهداشت هم به دلیل تلاش خستگی ناپذیرشان در برگزاری انتخابات تشکر می‌کنم.

وی با بیان اینکه مطمئنم سازمان نظام پزشکی کشور مسیر خودش را یافته است، گفت: علی رغم همه فراز و نشیب‌هایی که در سازمان نظام پزشکی وجود داشته است و بر خلاف همه سختی‌ها و کم لطفی‌هایی که در همه ادوار گذشته تا کنون درباره این سازمان انجام شده، سازمان نظام پزشکی امروز در نقطه‌ای است که مسیر خودش را پیدا می‌کند و امیدوارم ما با تلاش بتوانیم شاهد شکل گیری یک سازمان نظام پزشکی مقتدر باشیم تا با تمام قوا از ظرفیت‌های موجود در قانون استفاده کند.

وی انسجام صنفی، وحدت رویه، دوری از تشدد، همگرایی جامعه پزشکی و رسیدن به فصول مشترک بین گروه‌های پزشکی را از جمله استراتژی‌های روشنی عنوان کرد که می‌تواند تضمین کند منتخبین آینده نظام پزشکی در مسیری درست گام بردارند.

زالی درباره الکترونیک شدن انتخابات نیز گفت: به نظر من الکترونیک شدن انتخابات کاری بسیار ارزنده بود و دوستان توانستند زیرساخت‌های لازم آن را در زمان کوتاهی فراهم کنند. این اولین بار است که در کشور ما این کار انجام می‌شود. باید توجه کرد که در سال‌های گذشته به دلیل لزوم سفرهای بین شهری برای رای دادن، تعدادی از افراد جامعه پزشکی نمی‌توانستند در انتخابات شرکت کنند اما با الکترونیک شدن انتخابات بستر مشارکت جمعی فراهم‌تر است.

وی افزود: مطمئنا از نظر امنیتی نیز دوستان در وزارت بهداشت ابعاد محرمانگی و امنیت را در نظر دارند و این کار تجربه بسیار خوبی است. البته در این دوره شاهد برگزاری انتخابات هم به صورت حضوری و هم به صورت الکترونیک هستیم و این باعث می‌شود که هیچ یک از اعضای جامعه پزشکی از انتخابات محروم نشوند و فکر می‌کنم این کار به عنوان یک تجربه موفق مطرح می‌شود و در ادوار آتی می‌توان تمام انتخابات را به صورت الکترونیک برگزار کرد.



  

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha