شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۰
کد خبر: 218719

با اینکه برخی از والدین از وضعیت بهداشتی فرزندشان ناراضی می‌باشند و با آنها در حال کشمکش هستند، برخی از کودکان به وسواس در پاکیزگی یا نظم و ترتیب دچارهستند و این مسئله ناراحتی بزرگی برای خودشان و خانواده شان ایجاد کرده است .

با وسواس گرفتن بچه چه کنیم؟

سلامت نیوز:وسواس یکی از شایع ترین و آزار دهنده ترین اختلالات روحی به شمارمی‌آید. دلایل بروز این موضوع متعدد است ، این اختلال برای خانواده و همچنین کودکان بسیار آزار دهنده است.

به گزارش سلامت نیوز،آفتاب یزد نوشت: در این مطلب درگفتگو با عاطفه کیانی نژاد - کارشناس ارشد روان شناسی بالینی به بررسی موضوع وسواس در کودکان می‌پردازیم.وی در ابتدا گفت : با اینکه برخی از والدین از وضعیت بهداشتی فرزندشان ناراضی می‌باشند و با آنها در حال کشمکش هستند، برخی از کودکان به وسواس در پاکیزگی یا نظم و ترتیب دچارهستند و این مسئله ناراحتی بزرگی برای خودشان و خانواده شان ایجاد کرده است .کیانی نژاد در پاسخ به این پرسش که در صورتی که کودک به وسواس مبتلا است ، چه باید کرد ، اظهار کرد : درصورت مشاهده وسواس در کودکان برخی موارد را باید انجام دهید که عبارتند از:


 برای کودک داستانی تعریف کنید.

بدین گونه که در آن قهرمان داستان، هرگاه عصبانی می‌شود یا کنترل خود را از دست می‌دهد به شستن مشغول می‌شود. او آنقدر این رفتار را ادامه می‌دهد که تمام تفریحات خود را از دست می‌دهد و به درد سر می‌افتد و دیگر داستان‌های مشابه .
اگر کودک به اندازه کافی بزرگ است در مورد این رفتار با او صحبت کنید و میزان اهمیتی که او برای پاکیزگی و نظم و ترتیب می‌دهد را با نگرانی و اضطرابش مرتبط کنید . اگر خودتان نیز چنین تمایلاتی دارید برای کودک توضیح دهید که چگونه گاهی که مضطرب هستید به تمیز کردن یا چک کردن درهای خانه یا شیرگاز می‌پردازید به او بگویید که هر دوی شما در این مورد دچار مشکل هستید و باید بکوشید تا تغییر کنید. 


 روش‌های کسب آرامش و تن آرامی‌را بیاموزید .

برای تن آرامی‌از روانشناس کمک بگیرید . به کودک بیاموزید به تدریج عضلات بدن خود را شل و رها کند تا سیستم اعصاب پاراسمپاتیک فعال شود . 


الگوهای فکری را تغییر دهید . 


تصورات نادرست را اصلاح کنید.از او بپرسید چرا در نظر او ردیف شدن اشیاء روی میز اهمیت دارد. برخی از کودکان فکر می‌کنند که مثلاً اگر اشیاء را اینگونه بچینند اتفاق بدی می‌افتد مثلاً در امتحان نمره کمی‌می‌آورند . به مواردی اشاره کنید که با وجود مرتب نبودن نمره خوبی گرفته است .

این کارشناس ارشد روان شناسی بالینی ادامه داد : در مقابل کودکان وسواسی با عقاید نادرست وی بجنگید. بعد از بحث‌هایی که با کودک در مورد افکار زیر بنایی وسواسش داشتید از او بخواهید لیستی از این افکار تهیه کند در مقابل آن فکر اصلاح شده را بنویسید. به مثال زیر توجه کنید : اگر همین الان دستم را نشویم مریض خواهم شد،یک کثیفی کوچک زیانی برای من ندارد . بعداً هم می‌توانم دستم را بشویم وجملات خنثی کننده را تمرین کنید . در مرحله بعد به کودک بیاموزید افکار و جملات اصلاح شده را مرتب با خود با صدای بلند و بعد به صورت ذهنی تکرار کند و کودک را به بهم ریختگی عادت دهید . به شکل بازی از کودک بخواهید وسایلی را که همیشه مرتب می‌کند به هم بریزد و چندین روز به همین شکل عمل کند ودر ضمن به خاطر تغییرات ایجاد شده هرچند کوچک باشد، کودک را تشویق کنید . 
کیانی نژاددر پایان گفت : اگر شیوه‌ها فوق موثر واقع نشد کمک حرفه ای بگیرید. گاهی پاکیزگی و انضباط شدید به شکل وسواس می‌تواند نشانگر مشکلات زیربنایی عصبی جدی تری باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha