همیشه نقاشان و هنرمندان در طول تاریخ به افرادی خوشرو و خوشحال مشهور بوده اند، در تحقیقات عملی جدید، دلیل چرایی این تغییر جالب در خلق و خوی این افراد مشخص شده است.

راز خط خطی‌هایی که گوشه کاغذ می‌کشیم چیست؟

سلامت نیوز: همیشه نقاشان و هنرمندان در طول تاریخ به افرادی خوشرو و خوشحال مشهور بوده اند، در تحقیقات عملی جدید، دلیل چرایی این تغییر جالب در خلق و خوی این افراد مشخص شده است.

به گزارش سلامت نیوز، کارشناسان دانشگاه Drexel، در کشور آمریکا در جدیدترین تحقیقات خود دریافتند افراد خلاق که نقاشی می کشند یا روی کاغذ خط خطی می کنند یا حتی افرادی که در زمان های فراغت گوشه کاغذ یا حتی روزنامه ای که می خوانند نقاشی می کشند از سطح هوش و احساس خوشحالی بیشتری به نسبت سایر افراد برخوردار می شوند.

کارشناسان خط خطی کردن روی کاغذ را تحریک مرکز هیپوکامپ مغز(بخش پاداش دهی) می دانند که سبب ترشح ماده دوپامین می شود.

ماده دوپامین هورمون احساس شادی و نشاط است و در اثر فعالیت احساساتی چون خوشحالی، خوردن شیرینی و شکلات، خندیدن، ورزش کردن و انجام کارهای شادی آور فعال می شود.

انجام کارهای هنری به ویژه نقاشی کردن، باعث تحریک بخش پاداش دهی مغز، افزایش خون رسانی به بخش های بیشتری از مغز و افزایش سطح هوش می شود.

محققان این نتایج را با انجام اسکن مغزی داوطلبان و بررسی میزان گردش خون در مغز هنگام کشیدن نقاشی و آثار هنری بدست آورده اند.

نوعی تکنیک پیشرفته عکس برداری به نام فناوری اسپکتروسکوپ که بر پایه استفاده از اشعه مادون قرمز است، بر روی ۲۶ داوطلب در حال نقاشی کردن امتحان شده و افزایش حجم خون رسانی و تحریک مرکز پاداش دهی مغز در آنها مشاهده شده است.

بر این اساس، کارشناسان به افراد توصیه می کنند، در صورتی که احساس ناراحتی، استرس و نگرانی دارند یا به خاطر موضوعی دچار خشم شده اند، در کنار تکنیک تنفس عمیق، می توانند از کشیدن نقاشی استفاده کنند، این کار علاوه براینکه باعث کاهش استرس می شود، می تواند به دلیل افزایش خون رسانی به مغز، سبب پیداکردن راه حل های بهتر در ذهن و عملکرد مطلوب تر نیز شود.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha