یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه درباره خشونت‌های جنسی به شدت خلاء قانونی داریم، گفت: به راحتی مردان در رابطه با خشونت‌های جنسی تبرئه و زنان متهم می‌شوند.

مردان در خشونت‌های جنسی به راحتی تبرئه می‌شوند

سلامت نیوز: یک جامعه‌شناس با اشاره به اینکه درباره خشونت‌های جنسی به شدت خلاء قانونی داریم، گفت: به راحتی مردان در رابطه با خشونت‌های جنسی تبرئه و زنان متهم می‌شوند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایلنا،سعید معیدفر، جامعه شناس درباره خشونت‌ علیه زنان گفت: خشونت علیه زنان جنبه‌های مختلفی دارد و از موضوعات مربوط به حضانت گرفته تا حق ارث اشکالاتی به قانون در زمینه حقوق زنان وارد است  و تقریبا همه جا شاهد بی عدالتی‌هایی در بحث جنسیت هستیم.

وی با تاکید براینکه در بحث خشونت‌های جنسی به شدت خلاء قانونی داریم و به راحتی زنان در این زمینه متهم و مردان در این رابطه تبرئه می‌شوند، گفت:‌ در بحث خشونت‌های خانگی هم  به لحاظ حقوقی مشکلاتی داریم که سبب اعمال بی‌دردسر خشونت خانگی علیه زنان می‌شود. از لحاظ عرفی هم در این زمینه درگیر مشکلاتی هستیم.

معیدفر تصریح کرد: خشونت‌های خانگی در حال حاضر خودآگاه شده‌اند. در گذشته اعمال خشونت خانگی علیه زنان امری طبیعی تلقی می‌شد و لاجرم نباید نسبت به آن واکنش خاصی را نشان نمی‌دادند و کسی آن را خودآگاه انجام نمی‌داد.

وی ادامه داد: امروزه با افزایش سطح تحصیلات، آگاهی‌ و بالارفتن سطح انتظارات اقشار مختلف جامعه به ویژه زنان خشونتی که چه در قوانین، عرف  و روابط اجتماعی در حوزه زنان بوده را بیشتر احساس‌ می‌کنند و این حسن است زیرا سبب حرکت‌ها و کمپین‌هایی برای مقابله با خشونت خانگی شده تا زنان، کودکان و سالمندان  به دنبال احقاق حقوق خود باشند.

معیدفر با اشاره به اینکه بحث خشونت خانگی در اغلب موارد شامل کودکان و سالمندان نیز می‌شود، گفت: تغییرات در سطح فکری، اطلاعات و ارتباطات انتظارات را برای حل این معضل ایجاد کرده و باعث اهمیت مضاعف مسئله اعمال خشونت‌های مختلف بر زنان شده است.

این جامع‌شناس تاکید کرد: زنان به فکر احقاق حقوق خود افتاده‌اند و دولتمردان را هم متوجه خلاء قانونی موجود در این زمینه کرده‌اند.

وی با اشاره به اینکه بین زنان، کودکان و سالمندان خشونت علیه زنان جنبه‌های آشکارتری دارد، افزود: در جامعه نسبت به کودکان و سالمندان حس مشترک همدردی، کمک و حمایت مشهود است و خشونت علیه آنان نوعی احساس ترحم را در جامعه بیدار می‌کند، ولی نسبت به مسئله خشونت علیه زنان این حس ترحم به حد کافی وجود ندارد.

این جامعه‌شناس با اشاره به اینکه هنوز وجدان اخلاقی قابل توجه و حائز اهمیتی در رابطه با زنان در جامعه وجود ندارد، گفت: این در حالی است که تاکید بر بحث زنان در مبحث خشونت خانگی باید به مراتب بیشتر باشد.

معیدفر تاکید کرد: تلاش برای اعمال نفوذ قانون در بحث خشونت‌های خانگی از آن حیث اهمیت دارد که اگر خشونت علیه زنان پایان یابد، به تبع آن کودکان هم می‌توانند به استیفای حقوق خود برسند و به نوعی  استیفای حقوق کودکان در گرو استیفای حقوق زنان است. زنان به عنوان مادران حس همدردی بیشتری با فرزندان خود دارند و با سالمندان هم بیشتر همدل‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha