شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۲:۵۸
کد خبر: 218769

دست و دلباز بودن چه از نظر مادی و چه معنوی در تمام ادیان و عقاید امری پسندیده است. محققان ریشه این ویژگی رفتاری را در مغز انسان جستجو کردند و آن را محرک احساس شادی و فرح می دانند.

برای شادتر بودن بخشنده باشید

سلامت نیوز: دست و دلباز بودن چه از نظر مادی و چه معنوی در تمام ادیان و عقاید امری پسندیده است. محققان ریشه این ویژگی رفتاری را در مغز انسان جستجو کردند و آن را محرک احساس شادی و فرح می دانند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از شفقنا زندگی، هر عملی که نشان دهنده سخاوتمندی باشد سطح خوشحالی و سعادت عاطفی را بالا می برد، با این حال تا به امروز هیچ مطالعه ای از سازوکار ورای رابطه میان نوع دوستی و شادی پرده بر نداشته است.

به تازگی محققان دانشگاه زوریخ در سوئیس با همکاری دیگر محققان بین المللی مطالعه ای را با هدف دستیابی به درک بهتر در مورد اتفاق هایی که در مغز انسان بر سر انجام دادن یا انجام ندادن یک عمل سخاوتمندانه رخ می دهد انجام داده اند. فرض اول مطالعه این بود که بخشنده بودن الزاماً یک انتخاب شهودی نیست و مانند هر عملی که در آن خویش را در نظر نمی گیریم با اندازه ای از هزینه شخصی همراه است. وقتی ما کاری برای دیگری انجام می دهیم نوعاً از منابع شخصی خود مانند زمان، انرژی یا پول خرج می کنیم. به رغم این هزینه مردم انتخاب می کنند که بخشنده باشند و احتمالاً بتوان این انتخاب را اینطور توضیح داد که پیشبینی یک درخشش گرم در وجودشان به آنها انگیزه می دهد.

اما محققان برای بررسی علمی این موضوع تصمیم گرفتند تا نقشه عصبی رابطه میان عمل سخاوتمندانه و افزایش سطح شادی را کشف کنند. 48 نفر در این مطالعه شرکت کردند که به همگی مبلغی پول به صورت هفتگی اختصاص داده شده بود. سپس به صورت تصادفی به دو گروه مساوی تقسیم شدند. یک گروه مأمور شدند تا عملی سخاوتمندانه نسبت به دیگران انجام دهند و در برابر همه سوگند یاد کنند که بخشنده هستند و  بنابراین باید به این عقیده متعهد بمانند. گروه دیگر به عنوان گروه کنترل باید آن پول را برای خودشان خرج می کردند.

سپس از تمام شرکت کنندگان خواسته شد تا سطح شادی خود را هم در ابتدا و هم در پایان آزمایش گزارش کنند. پس از سوگند خوردن نیز از آنها خواسته شد تا وقتی درحال اسکن مغز هستند وظایف معینی را انجام دهند. یعنی با تصمیم گرفتن بر سر اینکه آیا پولی را به صورت هدیه به کسی می دهند یا نه دست به انتخاب هایی در ارتباط با موضوع بخشندگی بزنند.

نتیجه این بود که آن دسته از شرکت کنندگانی که عمل سخاوتمندانه انجام داده بودند فارغ از اندازه آن، خودشان را در پایان آزمایش شادتر تصور می کردند. ریشه های عصب شناختی این احساس فرضیه اول محققان را تأیید کرد که بخشندگی بخشی از مغز را که با قناعت و چرخه پاداش مرتبط است فعال می کند یعنی جسم مخطط قشر زیرین مغز و محل تلاقی لوب گیجگاهی و آهیانه ای به هنگام رفتار سخاوتمندانه باهم عمل می کنند.

محققان امیدوار هستند که بتوان با این یافته ها رفتار سخاوتمندانه را با وعده زندگی شادتر میان مردم ترویج و تقویت کرد.

منبع: Medical News Today

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha