مطالعات پژوهشگران روی گروهی از مادران و کودکان آنها در دانمارک نشان می دهد احتمال اینکه آن دسته از مادرانی که مرتب از گوشی تلفن همراه استفاده می کنند، کودکانی با مشکلات رفتاری به دنیا بیاورند، به مراتب بیشتر از مادرانی است که این کار را انجام نمی دهند.

به گزارشسلامت نیوز به نقل از خبرگزاری فرانسه از پاریس، پژوهشگران در گزارشی اعلام کردند این خطر به مراتب بالاتر از زمانی است که کودکان خودشان در سنین بسیار پایین از گوشی های تلفن همراه استفاده می کنند.

این پژوهشگران سوابق سلامت 28 هزار کودک 7 ساله و مادران شان را مورد بررسی و تحقیق قرار دادند.

این تحقیقات که حدود 100 هزار زن را بین سال های 1996 تا 2002 شامل می شود، با هدف بررسی سلامت کودکان در دراز مدت برنامه ریزی و اجرا شد.

مادران در این تحقیق اطلاعات کاملی را درباره روش های زندگی، رژیم غذایی و عادات شان در طول دوره بارداری و پس از آن ارائه کردند که استفاده از گوشی تلفن همراه از جمله این عادات بود.

زمانی که این کودکان به سن هفت سالگی رسیدند، دوباره از مادران آنها آزمایشی درباره سلامت و رفتار خود و کودکان شان به عمل آمد. پژوهشگران دریافتند کودکانی که هم پیش از تولد و هم بعد از تولد در معرض تشعشعات گوشی های تلفن همراه قرار دارند، ممکن است به میزان 50 درصد بیشتر از سایر کودکان دچار اختلالات رفتاری شوند.

این گروه از پژوهشگران صحت و درستی این نتایج را حتی با توجه به تأثیر عوامل مخدوش کننده احتمالی تأیید کردند.

کودکانی که تنها در زمانی که در رحم قرار دارند، در معرض تشعشعات گوشی های تلفن همراه قرار می گیرند، 40 درصد بیشتر احتمال دارد که رفتارهای غیر عادی از خود نشان دهند. این درصد درمورد کودکانی که پس از تولد برای نخستین بار به گوشی تلفن همراه دسترسی پیدا می کنند، به میزان یک پنجم کاهش می یابد.

این نتایج تائید کننده تحقیقاتی است که قبلا توسط پژوهشگران در مورد 13000 مادر دیگر و کودکان شان که به همین مرکز مراجعه و ثبت نام کرده بودند، صورت گرفته است.

در هر دو گروه مشخص شد حدود 3 درصد کودکان رفتار غیرعادی از خود بروز می دهند و 3درصد دیگر نیز لب مرز (بینابین) قرار دارند.

متولیان این پژوهش خوانندگان را نسبت به ترسیم یک خط مستقیم بین گوشی های تلفن همراه و کودکان با رفتارهای تند برحذر می دارد اما خاطرنشان می کند در هر حال این نتایج بعد از یک پژوهش دشوار به دست آمده است.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha