شنبه ۳۱ تیر ۱۳۹۶ - ۱۵:۰۳
کد خبر: 218787

مواد غذایی که مصرف می کنید، علت اصلی احساسات شما نیستند، ولی می توانند بر شدت و چگونگی این احساسات به طور کامل تاثیر بگذارند.

۷ غذای ممنوعه برای افراد پر استرس

سلامت نیوز:مواد غذایی که مصرف می کنید، علت اصلی احساسات شما نیستند، ولی می توانند بر شدت و چگونگی این احساسات به طور کامل تاثیر بگذارند.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت،یکی از حالات روانی که با مصرف برخی غذاها تشدید می شود، اضطراب است. اضطراب را می توان با سطوح ناکافی سروتونین مغز که یک انتقال دهنده عصبی برای کمک به کاهش هورمون های استرس است، مرتبط دانست. سطوح اضطراب با تحریک بیش از حد هورمون هایی مانند گلوتامات و اپی نفرین که می توانند منجر به واکنش های شدید اضطراب شوند، ارتباط دارد.

در این میان برخی غذاها به تولید مواد شیمیایی که خلق و خوی را افزایش می دهند، کمک می کنند در حالی که برخی دیگر از غذاها تشدید کننده اضطراب هستند. غذاهای فراوری شده مقصران اصلی افزایش اضطراب شناخته شده اند. خبر خوب این است که با کاهش مصرف این محرک های غذایی می توان اضطراب را به کلی سرکوب کرد.

قهوه: کافئین دارای یک اثر محرک بر روی سیستم عصبی است و باعث آزاد سازی هورمون استرس به نام کورتیزول می شود. آزاد سازی این هورمون با بی خوابی و افزایش سطوح اضطراب ارتباط دارد؛ به ویژه در افراد مبتلا به اختلالات وحشت و اضطراب اجتماعی. در حالی که مصرف کافئین در ابتدا باعث افزایش سطح هورمون سروتونین می شود، اما مصرف بیش از حد آن منجر به کاهش نفوذ کافئین برای ایجاد احساس خوب می شود.

نوشابه های انرژی زا: مصرف این نوشابه ها می تواند دوز اضطراب را دو برابر کند. این نوشیدنیها نه تنها حاوی کافئین است بلکه شیرین کننده های مصنوعی به نام آسپارتام دارد که به طور قابل توجهی منجر به کاهش سطح سروتونین در مغز می شود.

گوشت گاو: اگرچه گوشت قرمز حاوی ویتامین های گروه ب است و باعث کاهش سطح استرس می شود، اما افزودنی های موجود در این گوشت از قبیل منو سدیم گلوتامات منجر به افزایش سطح گلوتامات در مغز می شود؛ یکی از هورمون های تحریک کننده اضطراب و استرس بالا. در انتخاب گوشت گاو از فروشگاه های مواد غذایی باید نوع کم سدیم و بدون افزودنی آن انتخاب شود.

لبنیات پرچرب: این نوع لبنیات حاوی چربی های ترانس باعث اختلال جریان خون به مغز می شوند و یکی از پیامدهای مصرف آنها افسردگی، اضطراب و دیگر مسائل مرتبط با بهداشت روانی است. یکی از مطالعات نشان داده افرادی که به طور عمده از غذهای سرخ شده، گوشت های فراوری شده، لبنیات با چربی بالا و دسرهای شیرین استفاده می کنند، ۵۸ درصد بیش از سایرین در معرض خطر افسردگی و اضطراب قرار دارند.

ماکارونی: کربوهیدرات های تصفیه شده مانند ماکارونی سفید، نان سفید، نان شیرینی، آب نبات و نوشیدنی های شیرین، می توانند با افزایش ناگهانی قند خون و افت سریع آن خلق و خوی را تحت تاثیر قرار دهند. محققان دانشگاه کلمبیا نیز معتقدند در عوض رژیم های غذایی سرشار از غلات سبوس دار مانند برنج قهوه ای، کوینولا و ... خطر ابتلا به افسردگی را به میزان زیادی کاهش می دهد.

سس گوجه فرنگی: این نوع سس منبع پنهان فروکتوز بالا است که درست مانند کربوهیدرات های ساده منجر به افزایش سریع قند خون و کاهش ناگهانی آن می شود که خود اضطراب شدید را به همراه دارد. یک ضرر دیگر این نوع سس نیز ایجاد هوس دائمی مصرف آن، و ابتلا به افزایش وزن است.

الکل: حدود ۲۰ درصد از مبتلایان به اختلال اضطراب اجتماعی از وابستگی به الکل رنج می برند. این در حالی است که اگر چه الکل در کوتاه مدت موجب کاهش علایم اضطراب می شود اما مصرف دایمی آن باعث تشدید اضطراب در طولانی مدت می گردد، آنهم از طریق دستکاری سیستم عصبی مرکزی و نرخ های پایین قند خون. علاوه بر این الکل ادرار آور است و می تواند منجر به کم آبی بدن شود. اختلال در عملکرد شناختی و عدم توانایی در تمرکز ناشی از مصرف الکل می تواند منجر به بروز اضطراب دائمی شود.

منبع:prevention

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha