گاهی اوقات برای ایجاد تغییری مثبت در زندگی نیاز به برداشتن قدم‌های بزرگ نیست. در اینجا به شما می‌گوییم که با کاهش تنها ۵ درصد از وزن بدنتان به چه میزان، تغییر مثبت در سلامتی‌تان ایجاد می‌کنید.

۷تاثیر شگفت‌انگیز کاهش تنها ۵ درصد از وزن بدن

سلامت نیوز: گاهی اوقات برای ایجاد تغییری مثبت در زندگی نیاز به برداشتن قدم‌های بزرگ نیست. در اینجا به شما می‌گوییم که با کاهش تنها ۵ درصد از وزن بدنتان به چه میزان، تغییر مثبت در سلامتی‌تان ایجاد می‌کنید.

به گزارش سلامت نیوز، سایت درنگ نوشت: برای این که کاهش وزن شما ثمربخش باشد، نیازی نیست تا به وزن دوران دبیرستان‌تان بازگردید. تنها کاهش چند کیلو نیز تفاوت زیادی در بدن‌تان ایجاد خواهد کرد. کاهش ۵٪ از کل وزن‌تان (مثلا ۴ کیلو برای فردی ۸۰ کیلویی) می‌تواند بسیاری از مشکلات سلامتی‌تان را بهبود بخشد و سبب ایجاد حسی بهتر در شما شود.

فشار روی مفاصل را کاهش می‌دهد

هر ۵ کیلوی اضافه‌وزن فشاری معادل ۲۰ کیلوگرم روی زانوها و مفاصل پایین‌تنه شما می‌آورد. همچنین چربی اضافه سبب التهاب می‌شود. در این حالت مواد شیمیایی بدنتان سبب از بین رفتن بافت‌های خود از جمله مفاصل می‌شود. از دست دادن وزن حتی به میزان کم سبب کاهش این فرآیند می‌شود. مقابله با اضافه‌وزن احتمال ابتلا به آرتروز در آینده را کاهش می‌دهد.

از دیابت نوع ۲ جلوگیری می‌کند

اگر در شما احتمال ابتلا به دیابت وجود دارد، کاهش وزن یکی از ۲ راه مقابله یا به تعویق انداختن آن است. راه دوم ورزش کردن است. روزانه ۳۰ دقیقه و ۵ روز در هفته ورزش کنید. اگر فردی ۷۰ کیلویی باشید تنها با از دست دادن ۳ یا ۴ کیلو می‌توانید به فواید آن دست یابید. اگر دیابت دارید کاهش وزن می‌تواند کمک کند تا کمتر دارو مصرف کنید، قند خون خود را کنترل کنید و احتمال ابتلا به دیگر بیماری‌ها را کاهش دهید.

سبب افزایش کلسترول خوب می‌شود

شما می‌توانید کلسترول بد یا همان LDL را با تغذیه سالم و دارو کاهش دهید اما افزایش کلسترول خوب یا HDL به مراتب سخت‌تر است. در واقع کلسترول خوب است که در بدن سبب پاکسازی کلسترول بد می‌شود در نتیجه هر قدر میزان آن بالاتر باشد، برایتان بهتر است. ورزش کردن و کاهش وزن به شما کمک می‌کند تا میزان مطلوب از آن را کسب کنید (بالاتر از ۶۰ میلی‌گرم) که این امر به خودی خود سبب کاهش خطر ابتلا به مشکلات قلبی می‌شود.

تری گلیسیرید را کاهش می‌دهد

در بدن شما بخش‌هایی وجود دارند که چربی را برای ذخیره‌سازی و تامین انرژی جا به جا می‌کنند. میزان بالای چربی (۲۰۰ میلی‌گرم) به این معنی است که احتمال سکته قلبی در شما بالاست. شما با لاغر شدن می‌توانید میزان آن را در بازه نرمال (۱۵۰ میلی گرم) نگه دارید.

فشار خون را کاهش می‌دهد

اضافه‌وزن سبب می‌شود که خون به دیواره شریان‌های بدن فشار وارد کرده و قلب سخت‌تر کار کند. می‌توانید با کاهش ۵ درصد وزن ۵ درجه از این فشار کاهش دهید.

سبب خواب راحت‌تر می‌شود

احتمال خواب بیشتر و راحت‌تر با کاهش وزن افزایش می‌یابد. افرادی که حداقل ۵ درصد کاهش وزن داشتند، ۲۱ دقیقه بیشتر و افرادی که زیر ۵ درصد کاهش وزن داشتند تنها ۱ دقیقه بیشتر خوابیدند.

سبب تقویت روحیه می‌شود

کاهش وزن ممکن است بی‌حالی شما را از بین ببرد. محققان هنوز در پی درک علت آن هستند اما حدس می‌زنند که ممکن است داشتن تصور بهتری از بدن و خواب بهتر سبب این حالت شود. در مطالعه‌ای، افراد افسرده که دارای اضافه‌وزن زیادی بودند، پس از کاهش ۸ درصد از وزن بدنشان حس بهتری داشتند. تحقیق دیگری نشان می‌دهد اگر کاهش وزن را ادامه دهید، در طی ۲ سال همواره حستان نسبت به خود و بدنتان بهبود خواهد یافت.



برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha