مدیر كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت گفت: تاكنون هیچ ماسكی كه مخصوص آ‌لودگی هوا باشد از وزارت بهداشت مجوز نگرفته است و ماسك‌های جراحی موجود در بازار برای آلودگی هوا طراحی نشده‌اند.

به گزارش سلامت نیوز رضا شاهمرادی در گفت‌و‌گو با فارس، افزود: ماسك‌های موجود در هوا 2 دسته هستند، یكسری ماسك‌های جراحی هستند كه در داروخانه‌ها توزیع می‌شوند و دسته دیگر ماسك‌های صنعتی هستند كه هیچ ربطی به وزارت بهداشت ندارند و مجوزهای تولید آ‌نها از سوی وزارت صنایع صادر می‌شود.

وی ادامه داد: ماسك‌های جراحی نیز انواع مختلفی دارند، از بین آنها یكسری ماسك وجود دارد كه دارای فیلتر 3 لایه هستند، این ماسك‌ها برای فضای بیمارستانی طراحی شده‌اند و می‌توانند یكسری از آلودگی‌های میكروبی و برخی ذرات معلق و پارتیكل‌های موجود در هوا را فیلتر كنند.

وی گفت: این ماسك‌های 3 لایه به هیچ وجه نمی‌توانند مولكول‌های گازهای مونوكسید كربن، اكسیدهای نیتروژن، سرب و تركیبات گوگرد و ازن موجود در هوا را فیلتر كنند همچنین ذرات بسیار ریز معلق در هوا نیز از فیلترهای این ماسك‌ها عبور می‌كنند، بنابراین این ماسك‌ها كه معمولاً سبز رنگ هستند و 3 لایه فیلتر دارند برای كاهش ورود آلاینده‌های هوا به دستگاه تنفسی كارایی چندانی ندارند.

شاهمرادی افزود: تاكنون هیچ ماسكی كه برای كاهش آلودگی هوا كاربرد داشته باشد از وزارت بهداشت مجوز نگرفته است و به نظر می‌رسد بهترین ماسك برای كاهش آلودگی هوا استفاده از یك پارچه نمدار جلوی بینی و دهان باشد ضمن اینكه شهروندان می‌توانند خودشان با استفاده از تركیبات كربن اكتیو ماسك‌های مناسبتری برای كاهش عوارض آ‌لودگی هوا بسازند.

مدیر كل تجهزات پزشكی وزارت بهداشت گفت: اگر كسی ادعای این را داشته باشد كه ماسكی برای كاهش آلاینده‌های هوا طراحی كرده است می‌تواند ماسك خود را به اداره كل تجهیزات پزشكی وزارت بهداشت عرضه كند تا پس از بررسی‌های لازم برای آن مجوز تولید صادر شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha