درمان‌های سنتی و طب گیاهی، از روش‌هایی است که در درمان دردها و بیماری‌ها، با تجویز پزشک و گاه سرخود از آن استفاده می‌شود. حال سوال این است که با توجه به تأثیرات جدی مصرف این گیاهان و درمان‌ها، آیا می‌توان بدون تجویز پزشک و با استناد به محتوای کانال‌های بی‌نام و نشان اقدام کرد؟

داروی گیاهی معجزه آسا از راه رسید!

سلامت نیوز:درمان‌های سنتی و طب گیاهی، از روش‌هایی است که در درمان دردها و بیماری‌ها، با تجویز پزشک و گاه سرخود از آن استفاده می‌شود. حال سوال این است که با توجه به تأثیرات جدی مصرف این گیاهان و درمان‌ها، آیا می‌توان بدون تجویز پزشک و با استناد به محتوای کانال‌های بی‌نام و نشان اقدام کرد؟

درمان‌های سنتی و طب گیاهی، از روش‌هایی است که در درمان دردها و بیماری‌ها، با تجویز پزشک و گاه سرخود از آن استفاده می‌شود. حال سوال این است که با توجه به تأثیرات جدی مصرف این گیاهان و درمان‌ها، آیا می‌توان بدون تجویز پزشک و با استناد به محتوای کانال‌های بی‌نام و نشان اقدام کرد؟

 گزارش سلامت نیوز، جام جم نوشت: این روزها، هر ترکیب و دمنوش و جوشاندهای که در فضای مجازی، بینام و نشان واقعی به دستتان میرسد، حکم تجویز پزشکی حاذق را پیدا میکند که از خوشاقبالی شما بی‌آنکه وقتتان را در راه مطب هدر داده باشید و بدون این‌که پولی هزینه کرده باشید، نسخهای ناب و ضامن سلامت شما خواهد بود. چه کسانی پشت این دستورها و پیامها هستند که لابه لای انبوه تبلیغات، داروهای گیاهی را با یک تلفن به در منزل شما می‌فرستند؟

 

این افراد شما را ندیده اند، با شما حرف نزده اند، معاینهای در کار نبوده ولی داروی گیاهی معجزهآسا از راه رسیده است!

 

دکتر الهام اختری، متخصص طب ایرانی و استادیار دانشگاه علوم پزشکی ایران، می‌گوید: بارها برایتان پیش آمده که به دیگری با لحنی سرزنشآمیز گفتهاید، عزیزم سلامت باارزش است. حواست هست؟ اگر از دست برود به همین سادگی برنمیگردد! حتی شما هم که به ارزش سلامت واقف هستید با خواندن پیامهای جورواجور و رنگارنگ، برخی به زبان علمی و برخی بسیار ساده و صمیمی ترغیب میشوید ارزان و بیواسطه، سلامت خود را به بازی بگیرید. مصرف خودسرانه داروهای گیاهی با برداشت از شبکههای مجازی مستلزم این هشدار است که عزیزم، سلامت بسیار باارزش است و اگر از دست برود، برگشت آن بسادگی میسر نخواهد بود!

 

آیا داروهای گیاهی عارضه جانبی دارد ؟

داروهای گیاهی هم مانند داروهای شیمیایی عارضه دارند و باید زیر نظر پزشکی که شما را ویزیت کرده، مصرف شوند.

 به گفته این استاد دانشگاه،گاه در روال درمان با داروهای گیاهی دچار تغییراتی میشوید مثل احساس گرما، خونریزی از مقعد، شکمدرد، اسهال و یبوست، سردرد و تهوع. هر یک از این علائم میتواند طی دوره تجویز و تاثیر دارو طبیعی قلمداد شده یا عارضهای باشد که هشدار میدهد دارو را قطع کنید. بنابراین زیر نظر پزشک بودن و طی درمان با او ارتباط داشتن در جلوگیری از رخداد عوارض دارویی بسیار کمککننده است. به این ترتیب باید جزئیترین تغییرات را به اطلاع پزشک معالجتان برسانید.

 دکتر اختری می‌گوید: داروهای گیاهی در افراد با مزاجهای مختلف تاثیرات متفاوتی دارند. طبیعی است تصمیم استفاده از دارو با پزشک است. به‌طور مثال، دوستتان نمیتواند از نسخه پزشک شما برای کاهش وزن خود استفاده کند. توجه داشته باشید، تفاوت فردی از قد و وزن گرفته تا عادتهای شخصی در انتخاب چینش دارو موثر هستند.

 

نکات مهم در مصرف گیاهان دارویی

 

استفاده از گیاهان دارویی و درمان‌های سنتی خوب است، اما این نکته را باید مد نظر داشته باشیم که در طب سنتی، ‌درمان باید بر اساس تدابیر فصلی و مزاج‌شناسی فرد باشد وگرنه ممکن است بیماری فرد حادتر شود. گاهی دیده می‌شود، جوشانده‌ها و گیاهان دارویی، بدون تاریخ مصرف توسط سودجویان در کانال‌های تلگرامی عرضه و از ناآگاهی مردم، سوء‌استفاده می‌شود.

 

دکتر الهام قدمی یزدی، متخصص طب سنتی در این باره می‌گوید: از نظر طب سنتی، علاوه بر طبع غذاها، مهم‌ترین نکته در حفظ سلامت، توجه به سته‌ ضروریه است. سته‌ ضروریه یعنی شش اصل ضروری که برای حفظ حیات فرد لازم است. از این شش اصل ضروری، یکی از مهم‌ترین قسمت‌ها خوراکی‌ها و آشامیدنی‌هاست که البته در این باره بیش از موارد دیگر بین افراد تبادل اطلاعات می‌شود. تبادل اطلاعات، خوب و موثر است، اما قبل از آن نکات مهمی را باید درباره بدنمان بدانیم، چرا که پیاده سازی این دستورات به نکاتی بستگی دارد.

 

وی می‌افزاید: از جمله نکات مهم این است که غذای خود را خوب بخوریم، تا گرسنه نشده‌ایم، شروع به خوردن نکنیم و قبل از سیر شدن، دست از غذا خوردن بکشیم. البته این موضوع علت‌های خاص خود را دارد؛ از جمله این که باعث می‌شود، غذاهای مختلف قبل از اتمام هضم، معده را دوباره درگیر کند. از آنجا که غذاها در حین هضم شدن، افزایش حجم پیدا می‌کنند، لازم است فضای لازم برای این افزایش حجم در معده موجود باشد. از طرفی باید افراد جلوی تخلیه ادرار و مدفوع خود را نگیرند.

 

هر مزاج، یک نسخه

 بر‌اساس طب سنتی 9 نوع مزاج کلی وجود دارد و هر یک تاثیرات خاصی در بدن انسان ایجاد می‌کنند که نیازمند شیوه درمانی جداگانه است. با آنچه در آموزه‌های اینترنتی در فضای مجازی وجود دارد، دیده می‌شود، افراد از درمان‌های مشترک استفاده می‌کنند.

 

دکتر قدمی در پاسخ این سوال که با توجه به مزاج‌های مختلفی که وجود دارد، آیا استفاده از نسخه‌های مشترک کار صحیحی است، می‌گوید: همان‌طور که هر فردی اثر انگشت خاص خود را دارد، هر عضو بدن هم مزاج خاص دارد. درست است که چهار گروه مزاجی عمده تعریف می‌شود، اما در عمل چنین نیست. لازم است مزاج خود را بشناسید و از پزشکان مربوطه اطلاعات لازم را دریافت کنید. داروهای گیاهی، همانند داروهای شیمیایی مصارف خاص خود را دارند و حتما باید از پزشکی که دارو تجویز می‌کند، اطمینان داشته باشید.

 

در آخر این که علم نوین معتقد است، باید برای درمان از میانبر استفاده کنیم تا هزینه و زمان کاهش یابد. به همین منظور یکی از بهترین راه‌ها استفاده از گیاهان دارویی و طب سنتی است، اما یادمان باشد صرفا تبلیغات سبب نشود تا نسبت به استفاده از داروهای گیاهی اقدام کنیم.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha