یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۰۹

بر اساس نتایج تن‌سنجی کودکان در سال 91 توزیع یک وعده غذا منجر به بهبود رشد در 55‌درصد کودکان دچار اختلال رشد شده است.

بهره‌ مندی کودکان محروم از تغذیه سالم

سلامت نیوز:سوء‌ تغذیه کودکان زیر شش‌سال مساله‌ای است که نمی‌توان آن را کتمان کرد و برای برطرف کردن این معضل نیاز به اقدامات دولتی است، آن چنان که از چند سال پیش وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و دفتر امور کودکان و نوجوانان سازمان بهزیسـتی کشـور، طـرح تامین یک وعده غذای گرم به کودکان در روستامهدها و مناطق محروم را به اجرا گذاشته است، چرا که تغذیه سالم نقش غیر قابل انکاری در زندگی بشر دارد و باید با ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان نقاط محروم سلامت آنها را تضمین کرد.

 گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: بر اساس نتایج تن‌سنجی کودکان در سال 91 توزیع یک وعده غذا منجر به بهبود رشد در 55‌درصد کودکان دچار اختلال رشد شده است. همچنین این مداخله در الگوسازی صحیح تغذیه و افزایش دانش تغذیه‌ای اولیا و مربیان مهدکودک نقش موثری داشته است که در صورت تداوم، روند سوء ‌تغذیه در کودکان محروم را بهبود می‌بخشد. مهر سال گذشته مدیرکل بهزیستی استان زنجان عنوان کرد: سال 94 در طرح تامین یک وعده غذای گرم در روستامهدها، 680 کودک تحت پوشش قرار گرفتند. محمد محمدی‌ قیداری‌ با اشاره به آغاز طرح مذکور در روستامهدها، اظهار کرد: هدف کلی از اجرای طرح تامین یک وعده غذای گرم در روستامهدها، بهبود وضع تغذیه کودکان سه تا شش‌ساله خانواده‌‌های نیازمند در مناطق محروم و روستایی، همچنین کاهش فقر غذایی این کودکان است، چرا که مراقبت تغذیه‌ای در کودکان به ارتقای رشد، همچنین ایجاد باورها و عادات صحیح غذایی در کودکی و بزرگسالی منجر می‌شود. این مسئول ادامه داد: این طرح از چند روز پیش با تعیین هدفی کمی و ارائه یک وعده غذای گرم به کودکان حاضر در روستا مهدها (وعده ناهار) آغاز شده و مدت زمان اجرای آن حداقل 120 روز در نظر گرفته می‌شود.

این در حالی است که در ابتدا و انتهای طرح مذکور، کارشناسان بهداشتیار، کودکان را بر اساس اطلاعات تن‌سنجی و تغذیه‌ای از جمله سوء تغذیه مورد بررسی قرار می‌‌دهند. او بیان کرد: با بررسی وضعیت تن ‌سنجی کودکان توسط مراکز و خانه‌‌های بهداشت، روستاها و شهرستان‌‌های منتخب تعیین می‌‌شوند و بهداشت‌ یاران مستقر در روستاهای منتخب اقدام به جمع‌آوری اطلاعات مورد نیاز می‌‌کنند. برنامه غذایی مهدهای کودک نیز توسط کارشناسان تغذیه دانشگاه علوم پزشکی و با در نظر گرفتن ویژگی‌‌های هر منطقه تدوین می‌شود. به گزارش ایسنا، در آخرین دوره اجرای طرح مذکور در طول پارسال، هدف کمی تعیین شده برای این استان 500 کودک بود، ولی با جذب اعتبار بیشتر، 680 کودک تحت پوشش قرار گرفتند.

ارائه یک وعده غذای گرم در تمام روستامهدها

خرداد امسال معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور عنوان کرد: امسال می‌‌خواهیم در تمام روستامهدهای کشور، یک وعده غذای گرم به کودکان بدهیم. حبیب‌ ا... مسعودی‌ فرید ادامه داد: سال گذشته 700‌میلیارد تومان وعده غذای گرم در روستامهدها توزیع شد. او اضافه کرد: بیش از 90‌درصد هزینه‌های روستامهدها را دولت می‌‌پردازد و اگرچه اعتقاد داریم که مهدهای شهری نیز به منابع حمایتی بیشتری نیاز دارند، اما بیشترین کمک دولت در مهدهای روستاها و مناطق حاشیه‌ای است. معاون امور اجتماعی سازمان بهزیستی کشور بیان کرد: طرح توزیع یک وعده غذای گرم در مهدهای حاشیه‌ای و روستامهدها برای کاهش سوء تغذیه و رفع آن در کودکان منطقه بسیار موثر بوده است که امیدواریم در سال جاری نیز همین گونه باشد. مسعودی‌ فرید پیش از این اعلام کرده بود که اجرای این طرح موجب شده است تا سوء تغذیه بین کودکان تحت پوشش تا 50‌درصد کاهش یابد. به گزارش ایرنا، به گفته او، هم اکنون حدود هفت‌هزار و 500 روستامهد و یک‌هزار و 200 تا یک‌هزار و 300 مهدحاشیه‌ای در کشور فعالیت دارد. توزیع یک وعده غذای گرم از سال 85 در مهدهای روستاها و مناطق محروم کشور آغاز شده است.

اجرای طرح یک وعده غذای گرم در 17 روستامهد جهرم

مهر سال گذشته رئیس اداره بهزیستی جهرم از طرح تامین یک وعده غذای گرم رایگان در روستامهدها خبر داد و بیان کرد: این طرح در ۱۷ روستامهد جهرم اجرا می‌شود. عبدا... رامش‌خواه با اشاره به اجرای طرح یک وعده غذای گرم در روستامهدها در راستای بهبود تغذیه کودکان اظهار کرد: تلاش بهزیستی توانمندسازی کودکان زیر شش سال خانواده‌‌های محروم در مناطق روستایی است. رئیس اداره بهزیستی جهرم با اشاره به اینکه کودکان ۱۷ روستامهد شهرستان جهرم از طرح یک وعده غذای گرم بهره‌مند می‌‌شوند، عنوان کرد: حمایت از خانواده‌های نیازمند به‌ منظور بهره‌مندی کودکان از یک وعده غذای گرم و ترغیب آنها برای استفاده از خدمات مهدهای کودک در روستا از اهداف اجرای این طرح است. او کاهش ابتلا به سوء ‌تغذیه و آگاهی خانواده‌ها در زمینه تغذیه و رشد کودکان را از عوامل موثر در اجرای این طرح عنوان و خاطرنشان کرد: این طرح تا پایان اسفند در روستامهدهای تحت نظارت بهزیستی اجرا و در پایان نیز نتایج آن توسط کارشناسان پایش می‌شود. به گزارش مهر، رامش‌خواه با اشاره به اینکه به بهره‌مندی نزدیک به ۷۰۰ کودک روستامهدهای سطح شهرستان جهرم از طرح یک وعده غذای گرم، توضیح داد: این طرح به‌ صورت رایگان در طول ایام هفته به اجرا در می‌‌آید.

بهره‌مندی 400 کودک ابرکوهی از یک وعده غذای گرم رایگان

مهر سال گذشته رئیس اداره بهزیستی ابرکوه اظهار کرد: 400 نفر از کودکان روستا مهدهای شهرستان از یک وعده غذای گرم رایگان بهره‌مند شدند. زهره اکرمی اظهار کرد: اجرای این طرح با هدف رشد و جلوگیری از سوء تغذیه احتمالی کودکان آغاز شده است و تا اردیبهشت سال 96 ادامه خواهد داشت. او ادامه داد: طرح تامین غذای گرم نوآموزان روستامهدها به مدت 130 روز و پنج روز در هفته در 28 روستا مهد محروم این شهرستان اجرا می‌شود. اکرمی بیان کرد: طرح توزیع وعده‌های غذای گرم در روستا مهدها با نظارت کارشناسان بهداشت و تغذیه و با رعایت استانداردهای تغذیه سالم به صورت هماهنگ انجام می‌گیرد. رئیس اداره بهزیستی شهرستان ابرکوه اضافه کرد: به ازای هر نوآموز در این طرح سه‌میلیون ریال برای این مدت از سوی بهزیستی تامین شده است. به گزارش ایرنا، او با بیان اینکه 42 مهد روستا و مهدکودک خصوصی زیر نظر این اداره فعالیت دارند، خاطرنشان کرد: بیش از یک‌هزار کودک شش تا سه سال در راستای پیشگیری از تنبلی چشم نیز در سال جاری تاکنون مورد معاینه قرار گرفته‌اند.

تامین یک وعده غذای گرم در مهدهای روستایی

مهر سال گذشته مدیرکل بهزیستی استان قزوین از سوء تغذیه و کمبود ریز‌مغذی‌ها در کودکان به عنوان یک مشکل عمده یاد کرد و ادامه داد: این کمبودها با عوارض متعدد از جمله اختلال رشد جسمی و تکامل مغزی، کاهش بهره هوشی، کاهش قدرت یادگیری، افت تحصیلی، افزایش موارد ابتلا به بیماری‌ها پوکی استخوان نهایتا با کاهش توانمندهای ذهنی و جسمی افراد همراه است. علیرضا وارثی تاکید کرد: به منظور بهبود تغذیه کودکان باید دسترسی به غذا و فرهنگ تغذیه‌ای و دسترسی به خدمات بهداشتی به‌طور هماهنگ به مرحله اجرا گذشته شود. رحمانی، معاون اجتماعی بهزیستی استان نیز در باره چگونگی اجرای طرح توضیح داد: اقدامات برنامه‌ریزی شده پس از تایید در کمیته فقر غذایی استان به ازای هر کودک سرانه کل دو‌میلیون و 600‌هزار ریال به مدت تقریبی 130 روز در ایام هفته اجرا می‌شود. به گزارش باشگاه خبرنگاران، بنا به گفته او، کودکان تحت پوشش طرح ابتدا و انتهای طرح از سوی کارشناسان اداره بهداشت درمان و آموزش پزشکی مورد پایش و تن‌سنجی قرار می‌گیرند و کمیته فقر غذایی استان هم به‌طور جدی بر فرایند اجرای طرح نظارت می‌‌کند. در حال حاضر 50 روستا‌مهد در این استان تحت پوشش این طرح قرار گرفته‌‌اند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha