دفترچه‌های بیمه سلامت از امروز فقط در مراكز دولتی اعتبار دارند...

بیماران بی‌بضاعت، قربانی عقبگرد دولت از بیمه همگانی

سلامت نیوز:هر چند مدت‌هاست صدای لرزش پایه‌های طرح تحول سلامت شنیده می‌شود، اما با سپری شدن زمان و آشكارتر شدن نقطه ضعف‌های این طرح ،صدای این لرزش واضح‌تر شده است.

به  گزارش سلامت نیوز، جوان نوشت:نکته قابل تأمل اینجاست كه اینبار به نظر می‌رسد این خود دولت است كه می‌خواهد این طرح متوقف شود یا تغییر ماهیت بدهد! ‌این را می‌توان از سناریو‌چینی‌های بیمه‌ها و وزارت بهداشت برای بازگشت از طرح تحول متوجه شد. حالا هم رئیس سازمان بیمه سلامت آب پاكی را  روی دست بیمه‌شدگان بیمه سلامت ریخته و به طور رسمی بی‌اعتباری دفترچه‌های بیمه سلامت در مراكز درمانی غیر‌دولتی را اعلام كرده است. به گفته محمد‌جواد كبیر از امروز دارندگان دفترچه بیمه سلامت فقط به مراكز درمانی دولتی مراجعه كنند.

 

 

بی‌اعتباری دفترچه‌های بیمه‌های پایه چه بیمه سلامت و چه بیمه تأمین اجتماعی ماجرای تازه‌ای نیست و قدمتی طولانی دارد. همه ما بارها این بی‌اعتباری را تجربه كرده‌ایم؛ ‌دفترچه‌هایی كه در عمل تنها برگه سفیدی برای نوشتن نسخه پزشكان هستند و وقتی برای پیچیدن همین نسخه‌ها به داروخانه مراجعه می‌كنید،  متوجه می‌شوید اغلب داروهای نسخه شده آزادند و پیش بیمه اعتباری ندارند.  اما حالا این بی‌اعتباری به شكل رسمی از سوی رئیس سازمان بیمه سلامت و از تریبون رسمی رسانه اعلام می‌شود تا اگر پیش از این برخی از مراكز درمانی خصوصی یا برخی از پزشكان عمومی هم دفترچه‌های بیمه سلامت را می‌پذیرفتند، حالا دیگر این درمانگاه‌ها و مطب‌ها هم از پذیرش بیمه‌شدگان بیمه سلامت سرباز زنند و بیمارستان‌ها و مراكز دولتی كه همین حالا هم با مشكل ازدحام و تراكم بیماران مواجهند از قبل شلوغ‌تر شوند و به تبع آن كیفیت ارائه خدمات در مراكز درمانی دولتی باز هم كمتر شود. 

 
پوك شدن طرح تحول سلامت

با وجود آنكه سید‌حسن قاضی‌زاده هاشمی، وزیر بهداشت می‌گوید «‌با توجه به تأكید ویژه رئیس‌جمهور و همراهی مجلس مطمئناً خدمات‌دهی به مردم در حوزه سلامت همچنان با تلاش مضاعفی ادامه می‌یابد و پیش‌بینی می‌شود كه این مشكل منابع نیز به زودی مرتفع شود»‌؛ ‌اما اتفاقاتی كه در عمل شاهد آن هستیم بیانگر آن است كه تنها پوسته‌ای از طرح تحول باقی مانده و اصل ماجرا در حال بازگشت به دوران قبل از طرح تحول سلامت است. نخستین گام این بازگشت هم با افزایش سهم فرانشیز پرداختی بیماران بستری از 6درصد به 10 درصد در شهرها و از 3درصد به 5 درصد در روستاها اتفاق افتاد. افزایش تعرفه‌ای كه بار مالی بیمه‌ها را سبك كرد،  اما فشار اینبار بر دوش بیماران گذاشته شد. آن هم در شرایطی كه طرح تحول سلامت مهم‌ترین برنامه دولت یازدهم و مهم‌ترین دستاورد طرح تحول سلامت بنا به ادعای وزارت بهداشت همین كاهش فرانشیز پرداختی بیماران بستری بود. حالا اما با عقبگرد در این حوزه تنها چیزی كه از طرح تحول باقی می‌ماند، رشد 120 تا 300 درصدی مزد درمان با اصلاح كتاب ارزش‌گذاری نسبی خدمات درمانی است، اما اینجا پای منافع پزشكان در میان است. در كنار این قرار است تا امسال 11 میلیون حاشیه‌نشینی كه رایگان بیمه شده بودند، بر اساس آزمون وسع حق بیمه 15 تا 100‌‌در‌صدی بپردازند تا فهرست عقبگرد دولت از وعده‌هایش یكی‌یكی تیك بخورد. 

 
آب رفتن 183 برابری بودجه بیمه همگانی

حالا محمد‌جواد كبیر، مدیرعامل سازمان بیمه سلامت می‌گوید كه بیمه‌شدگان همگانی خدمات درمانی لازم را اعم از مراقبت‌های اولیه، پزشكی عمومی، خدمات سرپایی و بستری را از امروز صرفاً از مراكز دولتی دریافت می‌كنند. 
وی معتقد است این مصوبه آغازی بر شكل‌گیری پزشك خانواده و نظام ارجاع در كشور است. 
به همین خاطر هم در پایگاه‌های بهداشتی درمانی كشور، مراقبان سلامت خدمات اولیه مراقبتی را انجام می‌دهند و بعد در صورت لزوم به پزشك عمومی ارجاع می‌شوند. پزشكان عمومی نیز در صورت نیاز افراد را به متخصصان و مراكز درمانی ارجاع می‌دهند. 

وی تأكید می‌كند: درباره بحث دارو استثناء قائل شدیم. بیمه‌شدگان می‌توانند داروها را از بخش دولتی و غیر‌دولتی دریافت كنند. پزشكان طرف قرارداد نیز می‌توانند در نسخه‌های بیمه‌شدگان، دستور دارویی بنویسند.
 

به گفته كبیر، دولت در سال‌های گذشته برای بیمه همگانی سالانه 550 میلیارد تومان منابع اختصاص می‌داد،  اما امسال آن را ترمیم كرد و اعتباری معادل 3هزار تا 3 هزار و 100 میلیارد تومان را برای بیمه‌شدگان همگانی اعتبار پیش‌بینی كرد.  رئیس سازمان بیمه سلامت معتقد است: مردم باید بدانند در  بسیاری از كشورهای دنیا كه حتی دولت صددرصد بیمه افراد را پرداخت می‌كنند، محدودیت‌هایی وجود دارد. اگر افرادی هستند كه تا امروز از بیمه رایگان استفاده می‌كردند و از امروز تقاضا دارند كه حق بیمه خود را پرداخت كنند به ازای همین حق بیمه می‌توانند علاوه بر بخش دولتی از بخش‌های دیگر نیز استفاده كنند. 

 
بیماران بی‌بضاعت قربانی عقبگرد دولت

طبق اعلام وزارت بهداشت در حال حاضر 62 درصد بار مراجعه سرپایی مراكز تخصصی به بخش غیر‌دولتی و 85 درصد از بار مراجعه خدمات تخصصی به مراكز دولتی اختصاص دارد. 
همچنین طی اجرای طرح تحول نظام سلامت 21 هزار تخت به واحدهای ارائه خدمت افزوده شده است. با چنین روندی بدیهی است وقتی استفاده از دفترچه‌های بیمه سلامت به مراكز دولتی محدود شود، یعنی بار مراجعه به این مراكز بیش از پیش می‌شود آن هم در شرایطی كه برای یك ویزیت ساده پزشك در مراكز دولتی باید ساعت‌ها منتظر بود. این به این معناست كه از پر سر و صدا‌ترین طرح دولت فقط اسمش برجای مانده و مردم فقیر و بیماران بی‌بضاعت قربانی این عقبگرد هستند. 

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha