از امروز طرح ضربتی بانک مرکزی برای پرداخت بیش از 500 هزار فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج 10 میلیون تومانی برای از بین بردن صف نیم میلیونی متقاضیان آغاز می‌شود.

آغاز طرح ضربتی پرداخت وام ازدواج از امروز

سلامت نیوز: از امروز طرح ضربتی بانک مرکزی برای پرداخت بیش از 500 هزار فقره وام قرض‌الحسنه ازدواج 10 میلیون تومانی برای از بین بردن صف نیم میلیونی متقاضیان آغاز می‌شود.


به گزارش سلامت نیوز، ایران نوشت: با وجودی که صف متقاضیان دریافت تسهیلات ازدواج در دولت یازدهم حدود 40 درصد کاهش یافت، اما عدم تناسب متقاضیان جدید و میزان پرداخت وام از سوی بانک‌ها باعث شده است تا همچنان حدود 500 هزار نفر برای دریافت این وام در انتظار باشند که تاریخ انتظار برخی از آنها به سال 94 می‌رسد.

برهمین اساس پس از یک مطالعه کارشناسی بانک مرکزی با مشارکت 11 بانک کشور که دارای منابع قرض‌الحسنه کافی هستند، طرح جدید خود را ابلاغ کرد که طی 9 هفته یعنی از ابتدای مرداد همزمان با میلاد با سعادت حضرت معصومه(س) تا پایان شهریورماه تعداد صف وام ازدواج را به حدود 50 هزار نفر می‌رساند. هم‌اکنون درحالی که ماهیانه بین 70 تا 100 هزار متقاضی جدید در سامانه تسهیلات ازدواج ثبت‌نام می‌کنند، بانک‌های عامل تنها بین 70 تا 80 هزار فقره وام پرداخت می‌کنند، اما قرار است دراین طرح که سهمیه هر بانکی مشخص شده است درحدود دو ماه صف چند ساله وام ازدواج از بین برود.
بانک مرکزی در راستای اجرای بند (ج) تبصره ۱۶ قانون بودجه سال ۱۳۹۶ موضوع اعطای تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج و به حداقل رساندن صف دریافت وام ازدواج در پایان شهریورماه را هدفگذاری کرده است.


کدام بانک‌ها وام می‌دهند


در طرح ضربتی بانک مرکزی با هدف کاهش صف دریافت‌کنندگان وام ازدواج ۱۱ بانک، حضور دارند. در این طرح بانک‌های ملی ایران، صادرات ایران، تجارت، ملت، سپه، رفاه کارگران، کشاورزی، مسکن، توسعه تعاون، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض‌الحسنه پارسیان و با ابلاغ سهمیه‌های مربوط به هر بانک، آماده اعطای تسهیلات هستند.
بانک مرکزی در طرح جدید خود بسته به منابع قرض‌الحسنه‌ای که در اختیار هر بانک است، سهمیه خاصی برای هر بانک تعیین کرده است. از سوی دیگر در این طرح بانک‌ها به دو دسته تقسیم شده‌اند، بانک‌های عامل مشارکت‌کننده در طرح که برای این بانک‌ها سهمیه‌ای بیش از ۵۰۰ هزار فقره تعیین شده است.

دسته دیگر بانک‌های خصوصی و تخصصی دولتی هستند که حداقل وام پرداختی آنها در طول دو ماه اجرای طرح باید دو برابر حداکثر پرداختی آنها در ماه‌های اخیر باشد که این تعداد نیز به سهمیه ۵۰۰ هزار نفری بانک‌های دسته نخست اضافه می‌شود.برای این طرح نظارت عالیه در نظر گرفته شده و بانک‌ها باید ابلاغیه خود را به قید فوریت به واحدهای اجرایی ذی ربط ارسال کنند.


فقط یک ضامن


هرچند همواره یکی از گلایه‌های اصلی وام گیرندگان از بانک‌ها سخت‌گیری درخصوص وثیقه و ضامن است، ولی در طرح ضربتی وام ازدواج قرار براین شده است که بانک‌ها در ازای اعطای هر فقره وام ازدواج تنها یک ضامن معتبر اخذ کنند. سید علی اصغر میرمحمد صادقی مدیرکل اعتبارات بانک مرکزی پیش از این گفته بود که طبق تفاهمنامه بین بانک مرکزی و بانک‌های عامل این طرح و تسهیل در امر پرداخت تسهیلات قرض‌الحسنه ازدواج صرفاً یک نفر ضامن معتبر کافی است.

علاوه براین طرح دو اولویت نیز دارد که یکی برای متقاضیان مناطق محروم و دیگری برای کسانی اعمال می‌شود که زمان بیشتری را در صف انتظار وام سپری کرده‌اند. متقاضیان دریافت وام ازدواج از زمان عقد تا دو سال فرصت دارند برای این موضوع اقدام کنند. براساس اعلام بانک مرکزی زمان مطلوب ثبت‌نام تا پرداخت وام ازدواج حدود یک ماه است.


پرداخت 5 هزار میلیارد تومان در 9 هفته


برپایه اطلاعات ارائه شده این طرح با منابع قرض‌الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها به میزان بیش از ۵ هزار میلیارد تومان انجام می‌شود و ریالی از منابع بانک مرکزی تزریق نمی‌شود. این درحالی است که پرداخت این حجم از منابع موجب کمبود منابع در سایر بخش‌های قرض‌الحسنه نخواهد شد. به طوری که برای اجرای طرح، بانک‌هایی انتخاب شدند که علاوه بر اینکه اضافه برداشت ندارند بلکه مازاد منابع دارند.


تاکنون چند نفر وام ازدواج گرفته‌اند


طبق آمارهای ارائه شده از سوی بانک مرکزی از زمان آغاز به کار سامانه قرض‌الحسنه ازدواج از سال 1388 تا ۲۵ تیرماه سال‌جاری ۸ میلیون و ۹۳۱ هزار و ۶۰۰ نفر، موفق به دریافت ۳۳ هزار و ۶۰۰ میلیارد تومان وام ازدواج شده‌اند. در این میان، بیشترین تعداد دریافت‌کنندگان در سال ۱۳۹۰ با بیش از یک میلیون و ۳۴۸ هزار نفر و بیشترین رقم مربوط به سال ۱۳۹۵ با حدود ۹ هزار و ۹۰۰ میلیارد تومان است. از سوی دیگردر مجموع از سال ۱۳۸۸ تا پایان سال ۱۳۹۱ حدود چهار میلیون و ۵۴۵ هزار نفر وام ازدواج دریافت کرده‌اند که مجموع مبلغ آن ۱۱ هزار و ۱۱۴ میلیارد تومان بوده است.

همچنین از سال ۱۳۹۲ تا پایان 1395 نیزبیش از چهار میلیون و ۱۲۲ هزار نفر تسهیلات ازدواج دریافت کرده‌اند که رقمی بیش از ۱۹ هزار میلیارد تومان را در برمی‌گیرد. بدین ترتیب طی سه سال 92 تا 95 قریب 8 هزار میلیارد تومان وام بیشتر پرداخت شده است که به دلیل افزایش سه برابری مبلغ وام ازدواج یعنی از 3 به 10 میلیون تومان بوده است. به طور کلی از ابتدای راه‌اندازی سامانه ازدواج در سال ۱۳۸۸ تا پایان سال قبل بیش از هشت میلیون و ۶۵۰ هزار نفر وام ازدواج دریافت کردند که مبلغی بالغ بر ۳۰ هزار میلیارد تومان برای آن از سوی بانک‌ها پرداخت شده است. از ابتدای سال‌جاری تا تیرماه نیز بیش از ۳۱۰ هزار فقره وام ازدواج اعطا شده است.


نظارت شدید بر بانک ها


براساس گفته مسئولان بانک مرکزی، بانک‌های عامل، در طول اجرای طرح، باید آمار عملکرد خود را در پایان هر هفته برای بررسی به این بانک ارسال کنند. متقاضیان نیز می‌توانند سؤالات و اشکالات خود را با شماره تلفن‌های ۲۹۹۵۴۲۶۰، ۲۹۹۵۴۲۷۰، ۲۹۹۵۴۲۸۳ و ۲۹۹۵۴۲۵۶ مطرح کنند.

 

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha