سازمان جهانی بهدشت با اجباری كردن آزمایشات HIV مخالف است، ما نیز با این وضوع موافق نیستیم؛ چرا كه به نظر می‌رسد هر موضوعی كه اجباری باشد نتیجه مناسب را نمی‌دهد

سلامت نیوز:عضو كمیته كشوری ایدز با تاكید بر لزوم درخواست تست HIV قبل از ازدواج و بارداری از سوی افراد دارای رفتارهای پرخطر گفت: با اجباری شدن آزمایش‌های HIV در آزمایش‌های قبل از ازدواج مخالفیم.

دكتر مسعود مردانی در گفت‌وگو با  ایسنا، با اشاره به موفقیت‌های دنیا برای كنترل HIV/ایدز در زنان باردار، گفت: در سطح دنیا با درخواست افراد دارای رفتارهای پرخطر برای تست ‌HIV در مراقبت‌های قبل از زایمان بسیاری از موارد HIV مثبت شناسایی می‌شود و پس از آن تحت درمان مناسب قرار گرفته و به دنبال آن نوزاد سالم به دنیا می‌آید.

وی افزود: در حال حاضر در كشورهایی كه بیماری HIV در سطح بالایی قرار دارد، میزان مراجعه زنان باردار با HIV مثبت برای درمان به 45 درصد رسیده است. به این ترتیب انتقال HIV از مادر به جنین در این كشورها بسیار كاهش یافته است و به عنوان یكی از موفقیت‌ها در پیشگیری از HIV مطرح است.

این متخصص عفونی با بیان این كه هر فرد دارای رفتار پرخطر در معرض خطر احتمالی ابتلا به HIV/ایدز قرار دارد، تاكید كرد: این افراد لازم است در آزمایش‌های قبل از ازدواج و قبل از زایمان تست HIV را درخواست دهند. حتی در صورتی كه HIV آنها مثبت باشد با درمان مناسب می‌توانند زندگی سالم داشته، ازدواج كنند و بچه‌دار شوند. اما قبل از آن لازم است كه حتما مشاوره و درمان مناسب را دریافت كنند.

این عضو كمیته كشوری ایدز درباره اضافه شدن آزمایش HIV به آزمایش‌های قبل از ازدواج گفت: سازمان جهانی بهدشت با اجباری كردن آزمایشات HIV مخالف است، ما نیز با این وضوع موافق نیستیم؛ چرا كه به نظر می‌رسد هر موضوعی كه اجباری باشد نتیجه مناسب را نمی‌دهد. اما باید آگاهی‌ها از این بیماری و چگونگی انتقال آن افزایش یابد. به این ترتیب لازم است افراد دارای رفتارهای پرخطر خود برای آزمایش مراجعه كنند و در صورت مثبت بودن آزمایش، داروهای مناسبی وجود دارد كه می‌تواند از انتقال مادر به كودك جلوگیری كند.

وی در پایان گفت: تا پایان سال 2009 حدود 2/5 میلیون مبتلا به ایدز در دنیا تحت درمان این بیماری قرار داشتند. این در حالی است كه 15 میلیون مبتلا به HIV در دنیا نیاز به درمان دارند. به این ترتیب حدود 8/9 میلیون مبتلا به ایدز تا پایان سال 2009 بدون درمان ماندند. بنابراین لازم است كمیته‌ای جهانی به این منظور تشكیل و در مورد این بیماری تصمیم‌گیری كند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha