وقتی كودك شما به آنتی بیوتیك نیاز دارد، باید به انتخاب رژیم غذایی او توجه داشته باشید. برخی از غذاها می‌توانند تاثیر دارو بر بدن را خنثی كنند. آنتی بیوتیك باكتری‌های مضر را نابود می‌كند اما می‌تواند سبب از بین رفتن میكروب‌های مفید در بدن شود كه وجود آنها برای جذب مواد مغذی كلیدی و هم مثل ویتامین‌های ب و كا ضروری است.

سلامت نیوز:پزشكان تاكید دارند: نوع غذایی كه می‌خوریم روی نحوه عملكرد و تاثیر آنتی بیوتیك‌ها در بدن اثرگذار است.

به گزارش  ایسنا، وقتی كودك شما به آنتی بیوتیك نیاز دارد، باید به انتخاب رژیم غذایی او توجه داشته باشید. برخی از غذاها می‌توانند تاثیر دارو بر بدن را خنثی كنند. آنتی بیوتیك باكتری‌های مضر را نابود می‌كند اما می‌تواند سبب از بین رفتن میكروب‌های مفید در بدن شود كه وجود آنها برای جذب مواد مغذی كلیدی و هم مثل ویتامین‌های ب و كا ضروری است.

كارشناسان می‌گویند: جایگزین كردن این مواد مغذی از دست رفته از طریق مصرف مولتی ویتامین‌ها یا میوه‌ها و سبزی‌های تازه كه سرشار از ویتامین‌ها هستند، ضروری است.

برای اینكه از مصرف دارو بیشترین سود را ببرید حتما دوز مناسب آن را به كودك بدهید و برای اطمینان از این امر با تجویز و توصیه متخصص دارو را مصرف كنید. گاهی اوقات كودك شما واقعا نیازی به آنتی بیوتیك ندارد برای مثال در مورد عفونت‌های ویروسی آنتی بیوتیك‌ها كاملا بی‌فایده هستند و فقط برای مقابله با عفونت‌های باكتریایی موثرند.

به گزارش روزنامه شیكاگو تریبیون، كارشناسان و پزشكان آمریكا در این مقاله توصیه می‌كنند در صورت تجویز آنتی بیوتیك به كودك بهتر است مواد غذایی پروبیوتیك مثل ماست پروبیوتیك را به رژیم او اضافه كنید. پروبیوتیك‌ها كه نوع خاصی از باكتری‌ها هستند اسهال ناشی از مصرف آنتی بیوتیك را درمان می‌كنند. در صورت تجویز آنتی بیوتیك مراقب آهن و كلسیم باشید. غذاهای حاوی این دو ماده مغذی را با آنتی بیوتیك به كودك ندهید چون توانایی بدن در جذب انواع خاصی از آنتی بیوتیك را دچار اختلال می‌كنند. در این مورد توجه داشته باشید زمان دقیق مصرف آنتی بیوتیك واقعا حائز اهمیت است. یعنی اگر ناچار هستید به كودكتان كلسیم، آهن یا مولتی ویتامین بدهید حداقل سه ساعت قبل از زمان خوردن دارو این كار را انجام دهید تا پس از آن فرصت كافی برای جذب دارو وجود داشته باشد.

همچنین خوردن سوپ همراه با آنتی بیوتیك بهترین گزینه غذایی است اما در عوض مصرف غذاهای اسیدی مثل آب میوه‌های مركبات و نوشیدنی‌های گازدار و آماده، شكلات، آنتی اسیدها و سس كچاپ كه حاوی گوجه فرنگی است را كاهش دهید.

در صورت تجویز آنتی بیوتیك برای كودك به جز ماست از دادن سایر فرآورده‌های لبنی به كودك خودداری كنید. علاوه بر اینها خوردن تخمه كدو كه غنی از عنصر روی است در این مواقع توصیه می‌شود. روی طول دوره فعالیت ویروس‌های سرماخوردگی را كاهش می‌شود.

دكتر اینگیرید كولستاد، نتایج مطالعات و بررسی‌های خود را در كتاب "غذا و ریزمغذی‌ها در كنترل بیماری‌ها" به چاپ رسانده است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha