یکشنبه ۱ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۵:۵۹
کد خبر: 218912

برای سوزاندن کالری های اضافی به جای این که تمام وقت خود را صرف کار با دستگاه های کاردیو کنید، بهتر است کار با وزنه را نیز در برنامه ورزشی خود جای دهید.

رازهای یک زندگی طولانی و سالم

سلامت نیوز: برای سوزاندن کالری های اضافی به جای این که تمام وقت خود را صرف کار با دستگاه های کاردیو کنید، بهتر است کار با وزنه را نیز در برنامه ورزشی خود جای دهید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از عصر ایران، انسان تا به امروز برای مقابله با روند پیری و کسب اکسیر جوانی تلاش های بسیاری را انجام داده است، اما این تلاش ها تقریبا بی حاصل بوده اند. همه ما روزی پیر خواهیم شد، اما می توانیم در این که کیفیت زندگی این دوران چگونه خواهد بود، نقش داشته باشیم.

به گزارش "ریدرز دایجست"، سبک زندگی می تواند تاثیر چشمگیری بر کیفیت زندگی ما در دوران پیری داشته باشد. این که چه غذاهایی مصرف می کنیم و به چه میزان ورزش می کنیم می توانند بر توانایی هایی جسمانی و روانی ما تاثیرگذار باشند. اگر دوست دارید از عمری طولانی‌تر و زندگی سالم‌تر برخوردار باشید می توانید نکته های زیر را مد نظر قرار دهید.

هرگز سیگار نکشید

همه ما از مضرات سیگار آگاه هستیم و اگر سیگار می کشید، ترک آن در هر زمانی از ادامه این کار بهتر است. سیگار کشیدن می تواند چندین سال از طول عمر انسان بکاهد. در حقیقت، اگر هیچ وقت سیگار نکشیده باشید، احتمال این که جشن تولد 80 سالگی خود را جشن بگیرید دو برابر بیشتر از افرادی است که در حال حاضر سیگار می کشند. همچنین، سیگار کشیدن با خطر افزایش یافته ابتلا به بیماری آلزایمر پیوند خورده است.

مصرف مرغ و ماهی

به جای مصرف گوشت قرمز بهتر است مصرف گوشت سفید را افزایش دهید. مصرف زیاد گوشت قرمز نه تنها با ابتلا به سرطان پیوند خورده است، بلکه چربی اشباع موجود در آن ممکن است به مغز شما آسیب وارد کند. بهتر است مصرف گوشت قرمز را به دو بار در هفته محدود کنید و باقی روزهای هفته را بیشتر از گوشت سفید و سبزیجات استفاده کنید.

کار با وزنه

برای سوزاندن کالری های اضافی به جای این که تمام وقت خود را صرف کار با دستگاه های کاردیو کنید، بهتر است کار با وزنه را نیز در برنامه ورزشی خود جای دهید. کار با وزنه از توده عضلانی و اسخوانی در برابر ضعف محافظت می کند و از این رو، در دوران پیری احتمالا کمتر با مشکل زمین خوردن مواجه خواهید شد. همچنین، کار با وزنه ذهن انسان را تقویت می کند. نتایج یک مطالعه با حضور زنانی که مشکلات حافظه داشتند، نشان داد پس از انجام دو جلسه ورزش در هفته به مدت شش ماه شرایط توجه و حافظه آنها در مقایسه با افرادی که تمرینات تعادلی انجام داده بودند بهبود یافته است.

وقت گذرانی با دوستان

شاید ورزش به تنهایی کافی نباشد زیرا شما باید در کل فعال باقی بمانید. وقت گذرانی با دوستان یکی از بهترین روش ها برای انجام این کار است. یک پیاده‌روی عصرگاهی به همراه دوستان می تواند فوایدی بیشتر از انجام حرکات کششی پا به تنهایی داشته باشد. حضور در اجتماع یک محرک شناختی است. گپ زدن با دوستان، به چالش کشیدن یکدیگر، و حمایت کردن از یکدیگر به مغز در ایجاد شبکه های عصبی جدید که این اندام را جوان نگه می دارند، کمک می کند.

زیر نظر داشتن رژیم غذایی

اگر از وزنی سالم برخوردار باشید از فواید قابل توجه آن نیز بهره مند خواهید شد. چاقی یکی از دلایل اصلی و مهم برای بسیاری از بیماری های مرتبط با افزایش سن محسوب می شود، که از آن جمله می توان به دیابت، سرطان، بیماری قلبی، و سکته مغزی اشاره کرد. همچنین، چاقی با زوال عقل و بیماری آلزایمر پیوند خورده است، زیرا توده چربی بیشتر با سطوح بالاتر پروتئین های آمیلوئیدی در خون مرتبط است که با زوال شناختی ارتباط دارد.

انجام بازی های ذهنی

فراگیری چیزی جدید نه تنها می تواند زندگی را هیجان انگیزتر نماید، بلکه ذهن شما را به رغم افزایش سن همچنان سرحال نگه می دارد. طی یک مطالعه در سال 2013 از یک گروه از افراد سالخورده خواسته شد تا خیاطی انجام دهند، گروهی دیگر عکاسی دیجیتال را فرا می گرفتند و گروه سوم هر دو فعالیت را برای 16 ساعت در یک هفته طی یک بازه زمانی سه ماهه انجام دادند. افرادی که مجبور به فراگیری عکاسی دیجیتال بودند، در نهایت تقویت هر چه بیشتر حافظه در مقایسه با افرادی را نشان دادند که مهارت قدیمی خیاطی خود را بار دیگر به کار گرفته بودند. آیا کاری هست که همواره دوست داشته اید انجام دهید اما فکر می کردید به اندازه کافی در آن خوب نخواهید بود؟ این دقیقا همان چیزی است که می تواند مغز شما را برای سال های پیش رو جوان نگه دارد.

مصرف هر چه بیشتر توت ها


توت ها یکی از اجزا اصلی رژیم غذایی مایند (MIND) محسوب می شوند، که ترکیبی از رژیم غذایی مدیترانه ای و رژیم غذایی دش (DASH) است و پژوهش ها نشان داده اند می تواند مغز انسان را 7.5 سال جوان‌تر نماید. مطالعات نشان داده اند که مصرف توت فرنگی و بلوبری با سلامت بهتر مغز پیوند خورده است. این میوه ها سرشار از آنتوسیانین ها هستند، که این ترکیبات گیاهی آنتی اکسیدانی از مسیرهای عصبی درگیر در حافظه و شناخت محافظت می کنند. مصرف حداقل دو وعده از توت ها در هفته را مد نظر قرار دهید.

رهایی از استرس

اجتناب کامل از استرس در زندگی امکان پذیر نیست، اما شما این فرصت را دارید تا شرایط را تغییر دهید یا امواج منفی را به حداقل برسانید. استرس بلند مدت که به نام استرس مزمن شناخته می شود، همچون سمی برای مغز عمل می کند و به معنای واقعی کلمه بخش های حیاتی مغز را از بین می برد.

نگاه به آینده

تصمیماتی که هر روز اتخاذ می کنید می توانند اثر قابل توجهی روی طول عمر شما داشته باشند. امید به آینده و خوش بینی از جمله عواملی هستند که می توانند به یک زندگی هر چه طولانی‌تر و سالم‌تر کمک کنند. آگاهی از این مساله که تصمیم گیری های روزانه شما می توانند مهم باشند می تواند به شکل گیری عاداتی منتج شود که طول عمر را افزایش می دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha