توضیح درباره تفاوت‌های تحلیلی پیش‌بینی‌های هواشناسی

سلامت نیوز:کیفیت هواشرکت کنترل کیفیت هوای تهران روزانه به بررسی کیفیت هوای پایتخت همچنین به‌طور جزیی به پیش‌بینی وضعیت هوای تهران از نظر دما و وزش باد می‌پردازد. در پیش‌بینی وضعیت هوای پایتخت از نظر آلودگی گاهی اوقات اختلافاتی در بررسی شاخص کیفیت هوا به‌وجود می‌آید که ممکن است اینطور برداشت شود که پیش‌بینی‌های کیفیت با یکدیگر تفاوت و تناقض دارند اما به گفته مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران، زمانی که شاخص کیفیت هوا در آستانه شرایط ناسالم برای گروه‌های حساس باشد، پیش‌بینی کردن عدد و رقم کمی دشوار می‌شود.


حسین شهبازی در گفت و گو با ایسنا افزود: درحالت کلی پیش‌بینی با عدم قطعیت و خطایی جزیی انجام می‌شود. وقتی شاخص کیفیت هوا ۹۹ است نمی‌توانیم بگوییم که هوا سالم است چراکه ممکن است در برخی مناطق تهران هوا ناسالم برای گروه‌های حساس باشد.

در این شرایط باید از عباراتی استفاده کنیم که علاوه بر نشان دادن شرایط پیش‌بینی بتواند مفهوم را منتقل کند بنابراین پیش‌بینی کردن در شرایط آستانه هوای ناسالم کمی دشوار است.


مدیر واحد پیش‌بینی شرکت کنترل کیفیت هوای تهران در ادامه درباره برخی اختلافات تحلیلی میان شرکت کنترل کیفیت هوای تهران و سازمان هواشناسی در زمینه پیش‌بینی دمای هوا تصریح کرد: این اختلافات تا حدودی طبیعی است چراکه ممکن است مسیر مدل‌ها با یکدیگر یکسان نباشد.


شهبازی افزود: ممکن است ما در یک نقطه شهر تهران مثلا ایستگاه فرودگاه مهرآباد پیش‌بینی دما را انجام دهیم ولی سازمان هواشناسی از نقطه‌ای دیگر پیش‌بینی کند همچنین دقتی که در مدل‌های سازمان هواشناسی استفاده می‌شود بیشتر است بنابراین ممکن است کمی تفاوت میان پیش‌بینی‌ها به‌وجود آید.


وی در پایان تاکید می‌کند: برای پیش‌بینی هوا بهتر است که به سازمان هواشناسی استناد کنیم. هدف ما بیشتر تحلیل هوا از نظر کیفیت است. در کشورهای دیگر نیز چندین مدل هواشناسی بررسی می‌شود و ممکن است تحلیل مدل‌ها با یکدیگر تفاوت داشته باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha