نقص‌های هنگام تولد نوزادان، در پدران مُسن بیشتر است

سلامت نیوز:یک جراح و متخصص زنان، گفت: مردان مسن‌تر نه تنها در معرض خطر ناباروری هستند، بلکه با احتمال بیشتری مشکلات ژنتیکی را به فرزندان خود انتقال می‌دهند.

به گزارش فارس، الهام السادات هاشمیان نایینی، جراح و متخصص زنان و زایمان، با اشاره به اینکه قدرت باروری مردان با افزایش سن تغییر می‌کند، گفت: هرچند تغییر در میزان باروری با افزایش سن در زنان شدیدتر است اما مردان نیز از این قاعده مستثنی نیستند؛ مردان مانند زنان، پایان مشخص دوره باروری ندارند، اما سن بالا در باروری آنها نیز تاثیرگذار است.


این جراح و متخصص زنان یادآور شد: عامل سن در باروری مرد، در کنار تأثیر این عامل در زنان نقش مهمی را در قابلیت باروری زوج‌ها ایفا می‌کند؛ زنان در محدوده سنی 19-26، شانس 50 درصدی برای بارداری دارند اما زنان در سن 35-39، تنها 29 درصد شانس دارند. با این حال، اگر زن در محدوده سنی 35-39 سال و سن مرد نیز 45 یا بیشتر باشد، شانس بارداری به 15 درصد کاهش پیدا می‌کند.


هاشمیان نایینی با بیان اینکه افزایش خطر اختلالات ژنتیکی جنین در مردان مسن‌تر بیشتر است، گفت: سن بالا، علاوه بر منجر شدن به کاهش کیفیت مایع منی و در نتیجه پایین آمدن قدرت باروری مرد، کیفیت ژنتیکی اسپرم را نیز تحت تأثیر قرار می‌دهد؛ تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که نقص‌های ژنتیکی در اسپرم با افزایش سن در مردان افزایش می‌یابد.


وی اضافه کرد: نقص‌های ژنتیکی اسپرم ممکن است باعث بروز کاهش باروری، افزایش احتمال سقط جنین، خطر تولد نوزاد مرده و افزایش خطر ابتلا به برخی نقص‌های هنگام تولد شود؛ مردان مسن‌تر نه تنها در معرض خطر ناباروری هستند، بلکه با احتمال بیشتری مشکل‌های ژنتیکی را به فرزندان خود انتقال می‌دهند.


خطر زایمان کودک مبتلا به سندرم داون با افزایش سن زنان بالا می‌رود
این جراح و متخصص زنان گفت: بالا بودن همزمان سن زن و مرد، خطر نقص هنگام تولد را افزایش می‌دهد؛ خطر ابتلا به سندرم داون را می‌توان به عنوان یک مثال مهم در نظر گرفت؛ خطر زایمان کودک مبتلا به سندرم داون با افزایش سن زنان بالا می‌رود؛ تحقیقات انجام‌شده در بیش از 3000 کودک، نشان داده است که وقتی زن در سن 35 سالگی یا بیشتر از آن قرار دارد، سن مرد اهمیت بیشتری برای باروری پیدا می‌کند، به ویژه این شرایط در زمانی که سن زن 40سال یا بالاتر باشد، باز هم بیشتر می‌شود.


هاشمیان نایینی، گفت: فرزندان پدران مسن‌تر احتمال بیشتری برای داشتن فرزندی با مشکلات اوتیسم، اسکیزوفرنی، آکندروپلازی (شایع‌ترین علت کوتاهی قد در انسان)، لوسمی در دوران کودکی مواجه می شوند.


وی خاطرنشان کرد: مردان می‌توانند با بهبود سبک زندگی، قدرت باروری خود را بهبود دهند و حفظ کنند؛ حفظ وزن مناسب، قطع مصرف مواد مخدر (ولو به صورت تفننی) و ترک سیگار برای بالا نگه داشتن قدرت باروری مردان لازم است.


هاشمیان نایینی، تصریح کرد: توجه به برخی موارد که در ظاهر با موضوع باروری مرتبط نیست نیز می‌تواند مفید باشد که کلسترول بالا یکی از این موارد است؛ تحقیقات انجام‌شده بیانگر این است که مردانی که کلسترول بالا داشتند، استفاده از داروهای کاهش‌دهنده‌ی کلسترول به حل مشکل کمک کرد.


این جراح و متخصص زنان در پایان توصیه کرد: مردانی که مشکوک به داشتن مشکلات باروری هستند، آزمایش‌های لازم را انجام دهند تا ابتدا از نداشتن مشکل مطمئن شوند؛ برخی مردان ممکن است بیماری‌هایی مربوط به بیضه داشته باشند که از آن بی‌اطلاع هستند؛ نازایی تنها مشکل زنان نیست و مردان نیز در آن سهیم هستند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha