یکی از عوامل مهم در بروز چاقی محل کار شماست. البته نه به این معنا که محل کارتان شما را چاق کند، در واقع عوامل مختلفی در محیط کار دست به دست هم می‌دهند تا روز به روز چاق ‌تر شوید!

به ۳ دلیل عجیب،محل کارتان شما را چاق می‌‌کند

سلامت نیوز: یکی از عوامل مهم در بروز چاقی محل کار شماست. البته نه به این معنا که محل کارتان شما را چاق کند، در واقع عوامل مختلفی در محیط کار دست به دست هم می‌دهند تا روز به روز چاق ‌تر شوید!

به گزارش سلامت نیوز به نقل از آوای سلامت به نقل ازwomenshealthandfitnessعدم تحرک و نشستن پشت میز برای ساعات طولانی، خوردن غذاهای بدون ارزش هنگام انجام کار و… همگی از فاکتورهای موثر بروز چاقی در محل کار هستند.

با این حال مواردی هم وجود دارند که به ظاھر کم اھمیت و کوچک و در عین حال چاق کننده ھستند:

استرس و کار زیاد: مطالعات نشان می دھند که استرس مزمن در محل کار، احتمال بروز سندرم متابولیک را در افراد افزایش میدھد. سندرم متابولیک به مجموعه ای از مشکلات در سلامت فرد مثل افزایش محیط شکم، افزایش فشار خون و مقاومت به انسولین که می تواند به دیابت نوع ٢ منجر شود، گفته می شود. زنان، پنج برابر بیشتر از مردان در معرض خطر بروز سندرم متابولیک قرار دارند زیرا زنان بیشتر از مردان دچار استرس ناشی از کار می شوند. وقتی که دچار استرس می شویم، غدد فوق کلیه، ھورمون کورتیزول بیشتری ترشح می کنند. این ھورمون، ذخیره چربی را در بدن افزایش می دھد (مخصوصا زمان ھایی که باید مدت طولانی را به کار مشغول شده و از خوردن غذا صرفنظر کنیم). ذخیره چربی به ویژه در سلول ھای چربی ناحیه شکم، اتفاق می افتد و خطر بروز دیابت نوع ٢ را افزایش می دھد. ترشح کورتیزول ھمچنین، بر روی ھورمون ھای افزایش دھنده گرسنگی ھم تاثیر می گذارد. این موضوع باعث افزایش اشتھا و در نتیجه افزایش وزن می شود.

دفتر کار پر سر و صدا: اگر در جایی کار می کنیم که پر ازدحام، شلوغ و پر سر و صدا است (مثل دفاتری که کارمندان زیادی در یک اتاق ھستند و یا سالن ھای آرایشگاه)، صدای ازدحام از عواملی است که ما را به خوردن میان وعده ھای زیاد در بین وعده ھای اصلی، ترغیب می کند. تحقیقات نشان می دھند که افرادی که در حین رفع یک مشکل یا انجام یک کار، در معرض صدای زیاد قرار دارند، غذای بیشتری می خورند. علاوه بر این، افرادی که در محیط پر از صدا کار می کنند، تمایل بیشتری به خوردن غذاھای ناسالم مثل چیپس دارند. پس پر سر و صدا بودن محیط کار، ھم تمایل ما را به پرخوری بیشتر می کند و ھم انتخاب ھای غذایی ما را ناسالم تر می نماید.

استراحت ھای گاه و بی گاه برای نوشیدن قھوه یا چای: برای بسیاری از ما، نوشیدن تعداد زیادی لیوان چای یا قھوه به عادت و باید تبدیل شده است و بدون آن نمی توانیم کاملا هشیار باشیم. این مساله می تواند بر روی سایز دور کمر تاثیر بگذارد. در اینجا مقصر فقط شکر موجود در این نوشیدنی ها نیست. کافئین موجود در بعضی از نوشیدنی ھا مثل قھوه، تغییرات ھورمونی در بدن ایجاد می کند که به ذخیره چربی در بدن می انجامد. وقتی که کافئین مصرف می کنیم، پیامی به غده ھیپوفیز در مغز فرستاده می شود و غدد فوق کلیه به ترشح آدرنالین، تحریک می شوند. در نتیجه، این تصور اشتباه برای بدن به وجود می آید که در معرض خطر قرار گرفته است و باید مبارزه کند. این مساله به افزایش قند خون منجر می شود و بدن انسولین بیشتری ترشح می کند تا قند خون را به حالت عادی برگرداند. انسولین یکی از ھورمون ھای اصلی در ذخیره چربی است و گلوکز استفاده نشده در بدن را به صورت گلیکوژن در ماھیچه ھا ذخیره می کند و باقیمانده قند را ھم به چربی تبدیل می نماید. این روند با نوشیدن ۵ فنجان یا بیشتر از ۵ لیوان قھوه، افزایش پیدا می کند. به طور خلاصه، مصرف بیش از حد قھوه، احتمال افزایش وزن و دیابت نوع ٢ را افزایش می دھد.


برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha