دوشنبه ۲ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۲:۴۳
کد خبر: 218963

اگر قورت دادن قرص‌هایی که مصرف می‌کنید سخت است، قبل از نصف کردن آن‌ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

چه قرص‌هایی را نباید نصف کرد؟

سلامت نیوز: اگر قورت دادن قرص‌هایی که مصرف می‌کنید سخت است، قبل از نصف کردن آن‌ها حتماً با پزشک خود مشورت کنید.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران، اندازه دارو‌ها بی دلیل نیست و این اندازه ها به دلیل نیاز بدن به دوز خاصی از دارو است تا تاثیرات مورد نظر پزشک و داروساز را بر بدن بگذارد.

برخی افراد به ویژه سالمندان در قورت دادن دارو‌ها مشکل دارند و برخی اوقات بدون مجوز از پزشک اقدام به نصف کردن دارو‌ها می‌کنند که این کار می‌تواند آن‌ها را در معرض آسیب‌های شدید سلامتی قراردهد.

از جمله دارو‌های بیماری‌های روانی، چون اختلال دوقطبی و یا بیماری نارسایی قلب و ریتم غیرعادی ضربان قلب را حتماًٌ باید به طور کامل و منظم مصرف کرد، زیرا هرگونه تغییر در اندازه و مصرف دارو می‌تواند سبب بی تاثیرشدن آن، بروز عوارض جانبی و مشکلات معده شود.

اگر در قورت دادن دارو‌ها مشکل دارید و می‌خواهید قرص خود را نصف کنید حتماً با پزشک و متخصص داروساز مشاوره انجام دهید. بسیاری از دارو‌ها به 2نوع قرص جامد و یا مایع وجود دارند و می‌توانید از پزشک تقاضای داروی مایع مشابه کنید تا به آسانی بتوانید دارو را در دوز مشخص مصرف کنید.

درصورت مجاز بودن نصف کردن قرص، حتماًٌ از دستگاه برش دهنده قرص که در داروخانه‌ها وجود دارد استفاده کنید، زیرا این دستگاه قرص را بدون شکستن و خرد شدن به قطعات مورد نظر تقسیم می‌کند و مانع از هدر رفتن دارو می‌شود.

نصف کردن یک قرص پیش از مصرف آن باعث می‌شود ذرات ریزی از دارو در هوا منتشر شود که پس از تماس این ذرات با قسمت‌های حساس پوست همچون صورت، پلک و گردن، التهاب و حساسیت پوست را به همراه خواهد داشت.

برخی مردم نصف مسکن را مصرف می کنند اما متخصصان تاکید می کنند قرص هایی را که وسط آن خط ندارد نباید نصف کرد، زیرا با نصف کردن دوز کامل دارو به بدن نمی رسد و تاثیری نخواهد گذاشت.

برخی قرص های ضداستروئیدی و ضدالتهابی دارای لایه است که از دیواره معده محافظت می کند، با شکستن آن قرص نه تنها خوردن آن سخت می شود بلکه به جای این که جذب روده کوچک شود، در معده جذب می شود. برخی قرص ها به گونه ای طراحی شده است که باید آرام جذب شود و با شکستن آن، این روند طی نمی شود.

همچنین خطرات استفاده از چاقو برای خرد کردن دارو روی دست را نیزندارد.

هنگام مصرف دارو، حتماً از آب ولرم استفاده کنید، و از نوشیدن آب بسیار سرد یا داغ جداً خودداری کنید، پس ازمصرف قرص تا نیم الی یک ساعت از دراز کشیدن یا انجام فعالیت‌های شدید و خوردن مواد غذایی تند و پرادویه خودداری کنید.

قبل از خوردن دارو مطابق دستور پزشک نسبت به غذا خوردن یا ناشتا بودن اقدام کنید.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha