اقدامات كارشناسی و فنی تعرفه‌گذاری خدمات درمانی و تشخیصی سال 90 مانند هر سال از پاییز آغاز شده است و معمولاً تا آخر سال و زمان تصویب نهایی بودجه و حتی اوایل فروردین سال 90 هم طول می‌كشد.

سلامت نیوز:مدیر كل دفتر ارزیابی فناوری و تعرفه سلامت وزارت بهداشت گفت: اقدامات فنی برای تعرفه‌گذاری 12 هزار خدمت پزشكی و تشخیصی آغاز شده و اگر شورای عالی بیمه تصویب كند آماده اجرای تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز در سال آینده هستیم.

علیرضا اولیایی منش در گفت‌و‌گو با  فارس، افزود: اقدامات كارشناسی و فنی تعرفه‌گذاری خدمات درمانی و تشخیصی سال 90 مانند هر سال از پاییز آغاز شده است و معمولاً تا آخر سال و زمان تصویب نهایی بودجه و حتی اوایل فروردین سال 90 هم طول می‌كشد.

وی ادامه داد: در زمان حاضر هیچ كس نمی‌تواند درباره میزان افزایش تعرفه‌های خدمات پزشكی سال آینده و رقم سرانه درمان سال 90 صحبتی كند زیرا همه این مسائل به تصویب بودجه در مجلس در اواخر سال و میزان افزایش اعتبار بیمه‌ها و رشد اقتصادی بودجه بستگی دارد.

وی گفت: با وجود اینكه تعرفه‌گذاری خدمات پزشكی بخش خصوصی نیز مطابق قانون برنامه توسعه پنجم به دولت واگذار شده چون هنوز این قانون در شورای نگهبان تأیید نشده است، درباره نحوه تعیین تعرفه‌های پزشكی بخش خصوصی نیز فعلاً هیچ اظهار نظری نمی‌توانیم بكنیم.

مدیر كل دفتر ارزیابی فناوری و تعرفه سلامت وزارت بهداشت گفت: بعد از انجام مراحل كارشناسی و فنی تعرفه‌گذاری خدمات پزشكی با استفاده از كتاب مرجع كالیفرنیا، جدولی برای تعیین تعرفه حدود 12 هزار خدمت پزشكی، هتلینگ و خدمات تشخیصی و پاراكلینیك تهیه می‌شود و با اعلام رقم رشد از سوی مراجع قانونی، این ضریب در كل این تعرفه‌ها اعمال می‌شود و بعد از آن كار سختی نداریم.

وی ادامه داد: علت اصلی تأخیر در اعلام تعرفه‌های خدمات پزشكی در هر سال نیز انتظار برای تعیین همین رقم رشد است كه باید از سوی مراجع قانونی مانند شورای عالی بیمه و دولت اعلام شود.

اولیایی منش اضافه كرد: موضوع دیگری كه ممكن است تعرفه‌های خدمات پزشكی سال آینده را تحت تأثیر قرار دهد، مسئله دریافت حق بیمه معادل درصدی از حقوق و دستمزد كاركنان است كه اگر اجرا شود با افزایش درآمد صندوق‌های بیمه شاهد افزایش سرانه و واقعی‌تر شدن تعرفه‌های پزشكی خواهیم بود.

وی گفت: درباره تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری نیز كارهای كارشناسی انجام شده و پیشنهاد آن به شورای عالی بیمه ارائه شده است و اگر این شورا تعرفه‌گذاری خدمات پرستاری را تصویب كند به هر نحوی كه در این شورا تصویب شود، امكان اجرای آن در سال آینده وجود دارد.

وی درباره تعرفه‌گذاری خدمات پیشگیرانه و آموزشی نیز گفت: این مسئله كه خدمات پیشگیرانه نیز تحت پوشش بیمه‌ها قرار گیرد نیز همواره جزء پیشنهادهای وزارت بهداشت بوده است اما تصمیم‌گیری در این زمینه نیز به میزان اعتبار و توان بیمه‌ها بستگی دارد كه در شورای عالی بیمه درباره آن تصمیم گیری می‌شود.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha