در جریان اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج به زوجین، بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده که برای تامین ضامن از سوی زوجین هشت جایگزین وجود خواهد داشت. در این بین یارانه نقدی مورد توجه خواهد بود.

ضمانت یارانه نقدی برای وام ازدواج

سلامت نیوز: در جریان اجرای طرح ضربتی اعطای وام ازدواج به زوجین، بانک مرکزی به بانک‌ها اعلام کرده که برای تامین ضامن از سوی زوجین هشت جایگزین وجود خواهد داشت. در این بین یارانه نقدی مورد توجه خواهد بود.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایسنا، از روز گذشته همزمان با اول مردادماه طرحی تحت عنوان طرح ضربتی اعطای وام ازدواج در شبکه بانکی و با تمرکز در چند بانک به مرحله اجرا درآمد. بر این اساس قرار شده تا برای کاهش هر چه سریع‌تر صف متقاضیان وام ازدواج با مشارکت ۱۱ بانک از اول مرداد تا پایان شهریورماه حداقل ۵۰۰ هزار فقره تسهیلات در این بخش پرداخت شده تا صف موجود به حداقل کاهش یابد.

بر این اساس متقاضیان می‌توانند با ثبت‌نام در سامانه وام ازدواج برای دریافت تسهیلات ۱۰ میلیونی اقدام کنند، در این بین یکی از مسائل مورد توجه تسهیل روند پرداخت وام به زوجین بوده که در مهم‌ترین موضوع تامین ضامن مورد توجه است. چرا که پیش‌تر افراد متقاضی در آوردن تضمین لازم در خواستی بانک‌ها با مشکل مواجه بودند.

در حالی پیش از این کمیته مرکزی در راستای اجرای این طرح اعلام کرده بود که بانک‌ها موظف هستند تنها به دریافت یک ضامن معتبر بسنده کنند که به تازگی شرایط دیگری برای تامین ضامن تعریف کرده که در آن هشت جایگزین وجود دارد.

یارانه نقدی یکی از گزینه‌هایی است که متقاضیان دریافت وام ازدواج می‌توانند از آن به عنوان تضمین تسهیلات دریافتی استفاده کنند به نحوی که اگر زوجین مشمول دریافت یارانه هستند، آن به عنوان ضامن قرار خواهد گرفت. این در حالی است که پیش‌تر بانک مرکزی در دستورالعملی که بانک‌ها شرایط دریافت تسهیلات تا سقف پنج میلیون تومان را با ضمانت کارت یارانه افراد اعلام کرده بود.

اما از گزینه‌های دیگر جایگزین وام ازدواج می‌توان گفت که اگر زوجین در سامانه ازدواج یک بانک مشترک را انتخاب کرده باشند، ارائه یک ضامن معتبر به شرطی که میزان حقوق دریافتی آن برای اقساط هر دو قرارداد زوجین پاسخگو باشد، کافی خواهد بود.

همچنین اگر متقاضی دریافت تسهیلات ازدواج کارمند رسمی یا پیمان دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی نظیر شهرداری و بنیاد، کمیته امداد و هلال احمر باشد، ارائه گواهی تعهد کسر اقساط از سازمان مربوطه به همراه ارائه فیش حقوق و حکم کارگزینی و در صورتی که مانده حقوق نامبرده کفایت کند، نیازی به اخذ ضامن نیست.

ضمانت یک نفر کارمند رسمی، پیمانی، بازنشسته دولت، نیروی نظامی و انتظامی، نهادها و موسسات عمومی، کارگر یا کارمند شرکت‌های تولیدی- صنعتی بزرگ و فعال با ارائه آخرین فیش حقوقی و حکم کارگزینی نیز امکان خواهد داشت. همچنین ضمانت یک نفر کاسب دارای پروانه کسب که در زمان اعطای تسهیلات دارای فعالیت اقتصادی باشد، می‌توانند به عنوان تضمین وام ازدواج مورد پذیرش بانک‌ها قرار گیرد.

در مورد متقاضیان تسهیلات در مناطق روستایی، ضمانت یک نفر ساکن روستا که اهلیت و صلاحیت وی توسط شورای اسلامی روستا تایید شود، قابل قبول است. از سوی دیگر سایر وثایق قابل قبول به تشخیص بانک عامل که بیشترین میزان سهولت و سرعت در پرداخت تسهیلات را ایجاد کند، می‌تواند  مورد پذیرش باشد؛ از جمله دریافت سفته، چک معتبر و سپرده‌های متقاضی و بستگان آنها.

پرداخت حداقل ۵۰۰ هزار فقره وام ازدواج با هزینه‌ای حدود ۵۰۰۰ میلیارد تومان و از منابع قرض الحسنه پس‌انداز و جاری بانک‌ها انجام خواهد شد. در این طرح اولویت با مناطق  محروم و کم‌برخوردار  و همچنین افرادی است که از قبل در صف انتظار قرار داشتند.

بانک‌های ملی، سپه، مسکن، کشاورزی، رفاه کارگران، تجارت، ملت، صادرات، قرض‌الحسنه مهر ایران و صندوق قرض الحسنه پارسیان در طرح ضربتی اعطای وام ازدواج مشارکت دارند. با این وجود سایر بانک‌هایی که در سامانه وام ازدواج قرار دارند، همزمان برای پرداخت این تسهیلات اقدام خواهند کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha