در حال حاضر درد به عنوان یكی از شایعترین علل مراجعه بیماران به پزشكان به شمار می‌رود كه علل مختلفی دارد. دردهای حاد با دلایل مشخص رخ می‌دهند و در كلینیك‌های تك تخصصی قابل درمان هستند.

سلامت نیوز:یك متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: كلینیك‌های چند تخصصی درد مختص دردهای مزمن هستند بنابراین بیماران نباید برای دردهای دیگر به آنها مراجعه كنند.

به گزارش  ایسنا، دكتر سیدمنصور رایگانی در حاشیه برگزاری چهاردهمین كنگره طب فیزیكی، توانبخشی و الكترودیاگنوز اظهار كرد: شایع‌ترین علل مراجعه به كلینیك‌های چند تخصصی درد، كمر درد مزمن است. نوعی از این عارضه، كمردردهایی است كه با وجود انجام اقدامات درمانی مختلف هنوز درمان نشده است. میزان موفقیت درمان این دردها به علت ازدیاد عوامل مداخله‌گر كم است.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی در بخش دیگری از صحبت‌های خود گفت: در حال حاضر درد به عنوان یكی از شایعترین علل مراجعه بیماران به پزشكان به شمار می‌رود كه علل مختلفی دارد. دردهای حاد با دلایل مشخص رخ می‌دهند و در كلینیك‌های تك تخصصی قابل درمان هستند.

وی با اشاره به دردهای مزمن گفت: به دردهایی كه بیش از 4 ماه به طول بینجامد، دردهای مزمن گویند. این گونه دردها منجر به اختلالات فعالیت و عملكرد فرد می‌شوند به طوری كه بیمار نمی‌تواند فعالیت روزانه خود را به درستی انجام دهد . به این گونه دردها به اصطلاح سندرم درد مزمن گویند كه ممكن است در سیستم‌های مختلف بدن رخ دهد.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه كرد: ازدیاد این دردها در كشورهای مختلف تاثیر زیادی بر اقتصاد، بهداشت و سلامت جوامع گذاشته است بنابراین در رشته‌های تخصصی مانند روانپزشكی و نورولوژی، دوره‌های تكمیلی درد راه‌اندازی شده است.

وی تاكید كرد: بیمارانی كه دچار درد مزمن شده‌اند به علت جنبه‌های مختلف روانی، شغلی و اقتصادی و اجتماعی ناشی از این بیماری لازم است از سوی متخصصان مختلف مانند نورولوژیست ها، متخصصان طب فیزیكی، مغز و اعصاب و بیهوشی در یك كلینیك درمان شوند. در این شرایط یك نسخه مشخص و جامع برای بیمار تجویز می‌شود و در صورت نیاز بیمار، مشكلات دیگر او در مرحله بعدی بررسی و درمان می‌شود.

این استاد دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی اضافه كرد: بدین منظور كلینیك‌های چند تخصصی برای مقابله با دردهای مزمن باید راه اندازی شود البته اینگونه كلینیك‌ها در سطح كشور رو به گسترش هستند و در تهران در حدود 10 كلینیك درمراكز دانشگاهی فعالیت می‌كنند. به عنوان نمونه بیمارستان‌های شهدای تجریش، امام حسین(ع)، اختر، مسیح دانشوری وابسته به دانشگاه علوم پزشكی شهید بهشتی و بیمارستان های شریعتی، امام خمینی (ره) ، حضرت رسول(ص)، سینا و خاتم الانبیا وابسته به دانشگاه علوم پزشكی تهران این خدمات را ارائه می‌دهند.

رایگانی در پایان در پاسخ به این پرسش كه آیا خدمات كلینیك‌های چند تخصصی درد شامل بیمه نیز می‌شود اظهار كرد: بیمه‌ها تعرفه‌های مناسبی را برای روشهای مداخله‌ای درد مانند تزریق درون نخاع، مفصل ستون فقرات و متوقف كردن درد در اعصاب اختصاص نمی دهند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha