رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، فقر اقتصادی را یکی از دلایل مهم ترک تحصیل دانست و گفت: 53 درصد ترک تحصیل افراد مربوط به مشکلات اقتصادی و مالی است.

53 درصد ترک تحصیل دانش آموزان به مشکلات اقتصادی برمی گردد

سلامت نیوز: رئیس سازمان نهضت سواد آموزی، فقر اقتصادی را یکی از دلایل مهم ترک تحصیل دانست و گفت: 53 درصد ترک تحصیل افراد مربوط به مشکلات اقتصادی و مالی است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از ایرنا، علی باقر زاده در مراسم امضای تفاهم نامه همکاری میان سازمان نهضت سواد آموزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) اظهار داشت: 35 درصد ترک تحصیل افراد به مسائل فرهنگی برمی گردد و مسائل مربوط به آموزش و پرورش نیز عامل 12 تا 15 درصد ترک تحصیل دانش آموزان است.
وی آموزش کودکان لازم التعلیم را از اولویت های جدی آموزش و پرورش عنوان کرد و گفت: کودکان 6 تا 11 سال (لازم التعلیم) در دوره ابتدایی تحصیل می کننددنبال می شود و هم اکنون 98 درصد آنها زیر پوشش آموزش و پرورش هستند.
باقرزاده یادآور شد: طبق قانون، ارائه آموزش های نهضت سوادآموزی رایگان است و به افراد بی سواد بین 10 تا 49 سال که دوره سواد آموزی طی کنند، سالانه مبلغ یک میلیون و396 هزار ریال پاداش دوره یک ساله به آنان پرداخت می شود.
به گفته رئیس سازمان نهضت سوادآموزی، در سالهای اخیر 2.85 درصد به نرخ باسوادی در کشور افزوده شده و یک میلیون و 113 هزار و 700 مورد از آمارهای بیسوادی کاسته شده و اکنون آمار بی سوادان زیر 50 سال ایران، دو میلیون و 690 هزار نفر است که البته بخشی از آنها اتباع خارجی و بخشی دیگر سوادناپذیرند.
باقر زاده، آمار بی سوادان مطلق در ایران را پنج درصد اعلام و ابراز امیدواری کرد در آینده نزدیک یک میلیون و 600 هزار ایرانی سواد پذیر بی سواد، زیر پوشش نهضت سوادآموزی قرار گیرند.
رئیس کمیته امداد امام خمینی در این نشست با اعلام آمار 300 هزار دانش آموز و 70 هزار دانشجو که از سوی کمیته امداد امام (ره) هزینه تحصیل دریافت می کنند، اظهار کرد: برای رفع بی سوادی افراد بازمانده از تحصیل در همه استان ها تلاش خواهیم کرد و تمامی هزینه آن را پرداخت می کنیم.
پرویز فتاح گفت: روال کمیته امداد باید براساس رفع بی سوادی باشد، هرچند باید ریشه های بی سوادی را خارج از کمیته امداد پیگیری کرد و با تجزیه و تحلیل عوامل آن به مبارزه با بی سوادی در بین مددجویان رفت.
وی با بیان اینکه بی سوادی از همه محرومیت ها بدتر است و باید به طور جدی به آن پرداخت، افزود: وجود افراد بی سواد برای جامعه و به ویژه برای نظام اسلامی مایوس کننده خواهد بود و لذا باید با قاطعیت و نظارت بر آموزش بی سوادان از گسترش بی سوادی جلوگیری کرد.
به گفته فتاح، هزینه رفع بی سوادی 50 هزار نفر مددجو از بخش بودجه فرهنگی این کمیته امام خمینی (ره) از جمله تهیه لباس کتاب و جزوه های سواد آموزی
تامین شده است.
در این مراسم، رئیسان سازمان نهضت سواد آموزی و کمیته امداد امام خمینی (ره) تفاهم نامه همکاری با موضوع آموزش مددجویان بی سواد امضا کردند و به این ترتیب، آموزش سواد به 50 هزار مددجوی کمیته امداد در دستور کار قرار گرفت.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha