مهندس کوروش خلعتبری درباره محدوده اجرای طرح ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها گفت: این طرح فعلا در محدوده جنگل های شمال کشور اجرا می شود. مسئولین در تلاش هستند کمترین آسیب را به کسانی که از جنگل ارتزاق داشتند، برسانند.

طرح ممنوعیت بهره برداری از جنگل فقط مخصوص شمال کشور است

سلامت نیوز: مهندس کوروش خلعتبری درباره محدوده اجرای طرح ممنوعیت بهره برداری از جنگل ها گفت: این طرح فعلا در محدوده جنگل های شمال کشور اجرا می شود. مسئولین در تلاش هستند کمترین آسیب را به کسانی که از جنگل ارتزاق داشتند، برسانند.


به گزارش سلامت نیوز، برنامه "صبح و گفت و گو" رادیو گفت و گو با موضوع طرح ممنوعیت بهره برداری از جنگل و صنایع چوبی ، با حضور مهندس کوروش خلعتبری مدیرکل دفتر جنگل کاری و پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی معاونت جنگل های شمال کشور و دکتر نعمت الله خراسانی استاد دانشگاه و عضو انجمن جنگل روانه آنتن شد.
مهندس کوروش خلعتبری با اشاره به اینکه سال های سال است که سازمان های مردمی و حتی کارشناس های سازمان، با شیوه های بهره برداری کنونی در جنگل های شمال مخالف بودند، گفت: این مخالفت ها در نهایت منجر به مصوبه قانونی شده است که در برنامه ششم و تا پایان سه سال نخست، باید بهره برداری از جنگل ها را به صفر برسانیم.
وی تصریح داشت: البته این بدان معنا نیست که هر نوع بهره برداری از منابع طبیعی ممنوع است بلکه فقط بهره برداری های چوبی از جنگل های شمال کشور است زیرا در واقع دولت و مجلس می خواهند از توانمندی و کارکردهای جنگل که استفاده بیشتری برای نسل آینده دارد، حفاظت کند.
مدیرکل دفتر جنگل کاری و پارک ها و ذخیره گاه های جنگلی معاونت جنگل های شمال کشور درباره محدوده اجرای این طرح بیان داشت: این طرح فعلا در محدوده جنگل های شمال کشور اجرا می شود. مسئولین در تلاش هستند کمترین آسیب را به کسانی که در گذشته از بهره برداری جنگل استفاده می کردند و ارتزاق داشتند، برسانند.
وی در خصوص دوره زمانی اجرای این طرح اظهار داشت: دوره زمانی این طرح و پایان آن مشخص نیست. در حال حاضر در شروع این طرح هستیم و ارزیابی و برآورد ابتدایی آن صورت گرفته است. دولت به بعضی از مجریان طرح ها بدهکار است و از بعضی دیگر طلبکار است. تا پایان شهریور با 40 مجری بهره برداری از مجموع 115 مجری، تسویه حساب می کنند.
خلعتبری به عوامل تخریب جنگل ها اشاره کرد و گفت: بهره برداری غیر اصولی و قاچاق چوب و همچنین تغییرات اقلیمی که در قالب آفات و بیماری ها خود را بروز می دهد، از جمله عوامل تخریب جنگل ها هستند.
در ادامه دکتر نعمت الله خراسانی با بیان اینکه مرحوم دکتر جزیره ای رئیس اسبق جنگل های ایران در یک سمینار موضوع استراحت جنگل را مطرح کرد، گفت: اگر بتوانیم یک استراحتی به جنگل ها بدهیم، قسمت هایی که تخریب شده اند فرصت پیدا می کنند تا خودشان را بازیابی کنند و قسمت هایی که توان احیای طبیعی ندارند را با کاشت و کمک، احیا کنیم.
این استاد دانشگاه ادامه داد: عده ای با این موضوع مخالفت می کردند و عده دیگری از این نظریه دفاع می کردند. به تدریج افرادی که مخالف بودند به افراد موافق پیوستند و الان تقریبا همه کارشناس ها موافق این نظر هستند.
عضو انجمن جنگل با تصریح بر اینکه برای استراحت جنگل ها نیازمند اقدامات دیگری نیز هستیم، عنوان داشت: باید همزمان بتوانیم دام ها را از جنگل ها خارج کنیم. همچنین باید جلوی قاچاق چوب که بخش عمده ای بهره برداری از جنگل ها از این طریق صورت می گیرد را گرفت. این تدابیر در کنار طرح استراحت جنگل، می تواند جنگل های شمال که ارزش فوق العاده ای برای کشور دارند، حفظ کرد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha