بعضی از دردهای گردنی، ناشی از فعالیت‌های روزمره هستند و از بد نشستن، بد خوابیدن و انجام كارهای سنگین نشات می‌گیرند. این گونه دردها گاهی اوقات از تحت فشار قرار گرفتن دیسك گردن ناشی می‌شوند. در این شرایط درد به اندامهای دیگر مانند آرنج‌ها و انگشتان سرایت می‌كند. در این مرحله انگشت‌های شست، نشانه و گاهی اوقات انگشت وسط دردناك می‌شوند.

سلامت نیوز:یك متخصص طب فیزیكی و توانبخشی گفت: 80 درصد از مبتلایان به درد گردنی در ایران دچار كشیدگی عضلانی و تاندون‌ها هستند.

 دكتر اسدالله امان اللهی در حاشیه برگزاری چهاردهمین كنگره طب فیزیكی و توانبخشی و الكترودیاگنوز اظهار كرد: دردهای گردنی، دردهای شایعی هستند كه در گروه‌های مختلف سنی دیده می‌شوند. جوانان به ویژه زنان بیشتر به آن مبتلا می‌شوند البته این درد به اندام‌های دیگر بدن سرایت نمی‌كند.

وی افزود: بعضی از دردهای گردنی، ناشی از فعالیت‌های روزمره هستند و از بد نشستن، بد خوابیدن و انجام كارهای سنگین نشات می‌گیرند. این گونه دردها گاهی اوقات از تحت فشار قرار گرفتن دیسك گردن ناشی می‌شوند. در این شرایط درد به اندامهای دیگر مانند آرنج‌ها و انگشتان سرایت می‌كند. در این مرحله انگشت‌های شست، نشانه و گاهی اوقات انگشت وسط دردناك می‌شوند.

دبیر اجرایی چهاردهمین كنگره اجرایی طب فیزیكی، توانبخشی و الكترودیاگنوز اضافه كرد: این گونه دردها شدید است و فشار زیادی بر جسم و روح افراد می‌آورد. برنامه خواب مبتلایان به این نوع درد ممكن است دچار نوساناتی شود و این گونه بیماران معمولا با بلند كردن اجسام، درد بیشتری را احساس می‌كنند و در بیشتر مواقع درد آنها هنگام صبح بیشتر است.

امان اللهی با بیان اینكه گاهی اوقات دردهای گردنی ناشی از ساختمان نخاع است، اظهار كرد: این گونه موارد بسیار اندك است. از سوی دیگر، مشكلات عروقی، دردهای گوارشی و گاهی اوقات تصادفات ممكن است منجر به دردهای گردنی شوند كه دردهای ناشی از تصادفات رانندگی را دردهای شلاقی گویند.

وی افزود: بعضی مواقع دردهای گردنی به علت گیر افتادگی عصب رخ می‌دهد كه این دردها به صورت بی‌حسی نوك انگشت‌ها بروز می‌كند.

این متخصص طب فیزیكی و توانبخشی با اشاره به روشهای تشخیص دردهای گردنی گفت: پزشكان با انجام معاینات تا حدود زیادی این بیماریها را می‌توانند تشخیص بدهند البته گاهی اوقات ممكن است آنان از وسایل كمكی مانند عكس رادیولوژی گردنی، سی تی اسكن و ام آر آی برای تشخیص صحیح استفاده كنند. علاوه بر آن یك سیستم تشخیصی خوب برای دردهای گردنی، تست عصب و عضله است و متخصص می‌تواند با استفاده از این تكنیك، مسیر عصب را مشخص و منشا درد را پیدا كند.

امان اللهی درباره درمان دردهای گردنی گفت: توجه به توصیه‌های پزشك می‌تواند در كاهش دردهای گردنی بسیار موثر باشد. به عنوان نمونه این گونه بیماران باید وضعیت نشستن خود پشت رایانه، نحوه بلند كردن اجسام و حتی خوابیدن خود را اصلاح كنند.

وی توصیه كرد: مبتلایان به دردهای گردنی از بالش‌های كوتاه و نرم استفاده كنند و اجسام سنگین را تا حد امكان بلند نكنند. آنان از كیف‌های بلند شانه دار استفاده كنند و كیف را در دست نگیرند. علاوه بر آن به گونه‌ای پشت میز بنشینند كه گردن آنها چندان به جلو یا عقب متمایل نشود بنابراین باید زاویه حدود 50 تا 60 درجه را هنگام نشستن پشت میز رعایت كنند.

امان‌اللهی افزود: متخصصان می‌توانند علاوه بر این گونه درمان‌ها، ورزش‌های تقویتی عضلات گردن و روشهای صحیح حركتی گردن را به بیماران خود آموزش دهند.

وی با بیان اینكه بسیاری از دندانپزشكان به علت ابتلا به دردهای گردنی به متخصصان طب فیزیكی مراجعه می‌كنند، اظهار كرد: گرفتگی عضلات، علت درد بیشتر این افراد است بنابراین به آنها علاوه بر تجویز دارو، اصلاح وضعیت حركتی و ورزش توصیه می‌شود.

این عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشكی بقیه الله، گیر افتادگی ریشه عصبی گردن را یكی دیگر از دلایل دردهای گردنی برشمرد و اظهار كرد: در بیشتر این موارد ریشه بین دیسك شماره 6 و 7 گیر می‌كند و به شكل درد منتشر در بدن، بروز پیدا می‌كند. متخصصان برای این دسته از بیماران علاوه بر تجویز دارو، دوره‌های درمانی فیزیوتراپی را توصیه می‌كنند.

وی افزود: مبتلایان به دیسك‌های شدید معمولا به درمان دارویی جواب مثبت نمی‌دهند در این موارد مشاوره با متخصص مغز و اعصاب به آنان توصیه می‌شود كه برخی از این بیماران نیاز به عمل جراحی پیدا می‌كنند.

این متخصص طب فیزیكی در ادامه گفت: برخی از دردهای گردنی ناشی از درگیری مفاصل فاست است. در این مواقع متخصصان با تكنیك دستی جااندازی، مشكل این مفصل را اصلاح می‌كنند و درد بیمار از بین می‌رود.

امان اللهی در پایان اظهار كرد: برخی از بیماران به علت تنگی كانال نخاع گردنی به پزشك مراجعه می‌كنند كه تعداد آنان كم است، این افراد معمولا مشكلاتی در ادرار كردن و راه رفتن دارند و باید زودتر درمان شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha