چهارشنبه ۱۷ آذر ۱۳۸۹ - ۱۳:۵۹
کد خبر: 21904

تحقیقات پزشكی در سطح جهان نیز بر این مطلب اذعان دارد كه میزان شیوع تولد دوقلوها در حال افزایش است و تعداد 2 یا چندقلوها در دو دهه اخیر افزایش قابل توجهی داشته است

سلامت نیوز:هر جا می‌روند با هم هستند با لباس‌هایی دقیقاً مثل هم؛ تا شباهت چهره‌هایشان تكمیل شود؛ ناخواسته دوستان و حتی پدر و مادر را در تشخیص گمراه می‌كنند.

به گزارش  فارس  در سال‌های اخیر در كنار افزایش جمعیت جوان كشور، شاهد افزایش تعداد دوقلوها هم هستیم. آمار تولد چندقلوها به نسبت گذشته افزایش یافته است اما عمدتاً تولد فرزندان بیش از یك قل، متعلق به دوقلوهاست.

پدر و مادرهایی كه انتظار ورود یك نو رسیده در جمع خانواده داشته باشند اما در عمل با كمك تكنولوژی درمان نازایی كه امروز در خدمت بشر قرار گرفته مطلع می‌‌شوند كه از نعمت پرورش 2 فرزند به صورت همزمان برخوردار شده‌اند.

این اتفاق ممكن است، والدین را غافلگیر كند اما زیبایی‌ها و لذت‌های خاص خودش را دارد اگر چه تولد و رشد 2 یا چند فرزند، همزمان با هم شیرین است اما در حد خود برای پدر و به خصوص مادر زحمت و دردسرهایی هم دارد.

تحقیقات پزشكی در سطح جهان نیز بر این مطلب اذعان دارد كه میزان شیوع تولد دوقلوها در حال افزایش است و تعداد 2 یا چندقلوها در دو دهه اخیر افزایش قابل توجهی داشته است.

درمان‌های ناباروری تا حد زیادی احتمال دو یا چندقلوزایی را افزایش می‌دهد؛ هر چند ممكن است فقط اخبار مربوط به چهارقلو، پنج قلو یا قل‌‌های زیاد در رأس تیترهای خبری دیده شود اما هنوز نزدیك به 95 درصد از كل بارداری‌های چند قلویی، دوقلو هستند.

آماری كه در حال حاضر از دوقلوها در سطح جهان در دست است بیانگر این مطلب است كه امروزه، یكی از هر 32 زایمان، فرزندان دوقلو در پی دارد؛ این آمار 65 درصد بیشتر از آمار سال 1980 است. ضمن اینكه آمار دوقلو حامله شدن در زنانی كه از درمان‌ها یا كمك‌های پزشكی برای حامله شدن استفاده نمی‌كنند هم بیشتر شده است.

میزان افزایش سه‌قلو و چهارقلوها، حتی از این هم بیشتر است؛ در سال 2003 از هر 535 مورد زایمان، یكی از آنها سه قلو، چهارقلو یا بیشتر بوده است.

هرچند احتمال به وجود آمدن دوقلوهای همسان ثابت است اما عوامل متعدد از قبیل وراثت، افزایش سن مادر، تعدّد حاملگی‌ها و فیزیك بدن مادر نیز بر احتمال به وجود آمدن دوقلوهای غیر همسان اثر می‌گذارند.

در حال حاضر بانك اطلاعاتی جامعی از دوقلوهای ایرانی موجود نیست و اقدام منسجمی در این زمینه صورت نگرفته است بنابراین آماری كه از دوقلوها ارائه می‌شود چندان دقیق نیست؛ فقط یك مركز پژوهشی وابسته به جهاد دانشگاهی از سال 1381 به منظور تحقیقات پزشكی اقدام به تأسیس بانك اطلاعاتی از دوقلوها كرده است.

سال گذشته دانشجویان دوقلوی دانشگاه آزاد، "تشكل دوقلوهای آریایی " را با شعار "دوقلوها نماد وحدت و صلح در جهان " تأسیس كردند كه پس از یك سال فعالیت و برگزاری همایش‌های مختلف برای دانشجویان دوقلو، از آبان امسال تحت نظارت سازمان ملی جوانان به "انجمن دوقلوهای آریایی " تبدیل شد؛ این انجمن در حال حاضر تنها تشكل و انجمن متعلق به دوقلوهاست.

* بزرگترین همایش دوقلوهای دانشجو

"انجمن دوقلوهای آریایی " بزرگترین همایش دانشجویی دوقلوها را در 17 آبان، همزمان با سالروز ازدواج حضرت علی(ع) و فاطمه زهرا(س) از سراسر كشور برگزار كرد در این همایش كه در دانشگاه آزاد واحد علوم و تحقیقات تهران برگزار شد 500 دانشجوی دوقلو شركت كردند كه البته سه‌قلوها و چهارقلوها نیز بین آنها حضور داشتند اما دوقلوها با لباس‌های یكسان بیشتر به چشم می‌آمدند.

در این مراسم خلیل علی‌محمدزاده، معاون فرهنگی واحد علوم و تحقیقات دانشگاه آزاد در آماری اعلام كرد: در ایران بیش از یك میلیون و 200 هزار دوقلو داریم و تعداد دانشجوهای دوقلو در حدود 50 هزار نفر برآورد شده است.

كرم الله دانش‌فرد، مشاور رئیس دانشگاه آزاد اسلامی كه یكی از سخنرانان این همایش بود در رابطه با آمار دوقلوها در سطح جهان اظهار داشت: در سطح جهان 100 میلیون نفر دوقلو هستند و در واقع 7/1 درصد جمعیت جهان را دوقلوها تشكیل می‌دهند.

در سطح جهان سوئد به لحاظ تأسیس انجمن و فدراسیون دوقلوها پیشرو است، 50 سال قبل انجمنی را تأسیس كرده‌اند و سالانه اجلاسی دارند كه به صورت مشترك با اروپا و امریكا در فرانسه برگزار می‌كنند؛ پس از سوئد، استرالیا با 20 هزار عضو، انجمن فعالی دارد.

وی افزود: طولانی‌ترین فاصله تولد بین دوقلوها مربوط به دوقلوهای ایتالیایی است كه با فاصله 136 روز از یكدیگر متولد شده‌اند و نارس‌ترین دوقلو نیز 112 روز زودتر از موعد متولد شده‌اند؛ بلند قدترین دوقلوها 210 سانتی متر قد داشته و كوتاه‌ترین آنان نیز 85 سانتی متری بوده‌ است.

* قل داشتن یك نعمت خیلی بزرگ از جانب خداوند است

پای صحبت چند تن از این دوقلوها نشستیم و دردسرها و احساسات خاص دوقلو بودن را از آنان جویا شدیم؛ گلنوش و عادله مظلومی خواهران دوقلوی عضو انجمن دوقلوهای آریایی هستند.

یكی از این دوقلوها در گفت‌وگو با خبرنگار اجتماعی باشگاه خبری فارس «توانا» اظهار می‌دارد: اینكه همیشه ما با هم هستیم خیلی خوب است اما سختی‌های خاص خودش را نیز دارد؛ وابستگی‌ ما به یكدیگر به خصوص می‌تواند در آینده كه به اجبار بخواهیم از هم جدا شویم، بسیار دشوار شود.

وی ادامه می‌دهد: البته باید سعی كنیم با این وضعیت كنار بیاییم به این دلیل كه همه دوقلوها به هم وابسته‌اند تحمل یك لحظه دوری از یكدیگر نیز سخت است اما تا آخر عمر هم نمی‌توان با هم بود چرا كه بالاخره یكسری مسائل پیش می‌‌آید كه نمی‌گذارد تا آخر عمر كنار هم بمانیم؛ در این مواقع است كه خیلی ضربه می‌خوریم؛ مثلاً ما دو نفر برای دانشگاه به ناچار از هم جدا شدیم واقعاً وضعیت دشواری داشتیم.

حسن و حسین سید‌خانی دو برادر دوقلوی 23 ساله كه یكی دانشجوی علوم سیاسی و دیگری دانشجوی مدیریت فرهنگی هنری هستند در خصوص خوبی‌های دوقلو بودن می‌گویند: قل داشتن یك نعمت خیلی بزرگ از جانب خداوند است و در واقع بدی و دردسری ندارد اگر گاهی هم درد‌سرهایی پیش بیاید شیرین و جالب است.

یكی از این دو برادر كه در زمینه مستند‌سازی فعال هستند می‌افزاید: از درد‌سرهای شیرین دوقلو بودن همین است كه ما را با هم اشتباه می‌گیرند؛ این ویژگی راه‌های سوءاستفاده بسیاری دارد كه ما سعی كرده‌ایم هیچ وقت از این مزیت سوءاستفاده نكنیم؛ به تازگی نیز شنیده‌ایم كه در یكی از كشورها 2 برادر دوقلو به واسطه همین دوقلو بودنشان كلاهبرداری چندصد میلیونی داشته‌اند.

حسن سیدخانی بیان می‌دارد: اگر حرمت دوقلو بودن را حفظ كنیم تمام لحظات و حتی مشكلات آن شیرین می‌شود البته یك مورد بود كه ما از مزیت دوقلو بودنمان استفاده كردیم و آن هم موقعی بود كه من مریض بودم و برادر دوقلویم به جای من امتحان داد.

وی ادامه می‌دهد: در مسئله ازدواج نیز به دنبال زوج دوقلو هستیم اما تا به حال نتوانسته‌ایم آن زوج دوقلوی دلخواه را پیدا كنیم.

دوقلوهای سید‌خانی كه عضو شورای مركزی انجمن دوقلوهای آریایی نیز هستند در خصوص نوع فعالیت این انجمن می‌افزایند: فعالیت‌های انجمن دوقلوهای آریایی، فرهنگی، اجتماعی و در زمینه ایجاد نشاط و امید است اما در این میان برخی دوست دارند از دوقلوها استفاده سیاسی كنند و زمینه این اقدام نیز در هر مقطعی فراهم است اما باید توجه داشت كه دوقلوها، دوقلوهای فرهنگی و اجتماعی‌اند.

* هرجا می‌رویم با عكس‌العمل‌های عجیب دیگران مواجه می‌شویم

سید‌نادر و سید‌ناصر شریفی دوقلوهای 24 ساله و دانشجوی عمران دانشگاه شاهرود هستند آنان در خصوص احساسشان نسبت به قل دیگرشان می‌گویند: احساس وابستگی ما به یكدیگر خیلی زیاد است و تاكنون همیشه با هم بوده‌ایم اما در خصوص ازدواج در پی همسر دوقلو نیستیم و یكی از ما در شرف ازدواج است.

یكی از این برادران دوقلو در ادامه می‌افزاید: در تابستان گذشته از برنامه امتحانات خبر نداشتم و هنگامی كه برادرم به دانشگاه رفت متوجه شد كه من تا 4، 5 ساعت دیگر امتحان دارم و به این دلیل كه به امتحان نمی‌رسیدم برادرم به جای من امتحان داد كه با وجود این اقدام،‌ از آن درس نمره قبولی نگرفتم.

*به جای یكدیگر تنبیه می‌شویم

فائزه و فاطمه یازرلو دانش‌آموزان دوقلویی هستند كه در مقطع سوم راهنمایی تحصیل می‌كنند؛ فائزه در خصوص مشكلات دوقلو بودن می‌گوید: معمولاً مشكلی كه برای ما پیش می‌آید این است كه به جای یكدیگر تنبیه می‌شویم معلم‌ها گاهی ما را با یكدیگر اشتباه می‌گیرند اما خوبی دوقلو بودن در مواقع امتحان است كه از این مزیت می‌توانیم استفاده كنیم و به جای همدیگر امتحان دهیم.

فاطمه در پاسخ به اینكه آیا پدر و مادرتان معمولاً شما را با هم اشتباه می‌گیرند، می‌گوید: الآن كه بزرگ شده‌ایم پدر و مادر ما را به خوبی از هم تشخیص می‌دهند اما بچه كه بودیم گاهی اوقات ما را از هم تشخیص نمی‌دادند و ما نیز از شباهتمان استفاده می‌كردیم و حتی پدر و مادرمان را دچار اشتباه می‌كردیم.

وی می‌افزاید: ما سعی می‌كنیم كه لباس‌هایی با رنگ‌های متفاوت بپوشیم تا پدر و مادر راحت‌تر ما را تشخیص دهند مثلاً از یك لباس یك مدل یكی قرمز و دیگری آبی می‌پوشیم.

فائزه در خصوص برگزاری همایش و برنامه‌های مختلف برای دوقلوها می‌گوید: برنامه‌هایی از این دست كمتر برای دوقلوها برگزار می‌شود و دوقلوها كمتر در جامعه شناخته شده‌اند. هرجا كه می‌رویم با عكس‌العمل‌های عجیب دیگران مواجه می‌شویم و با تعجب می‌پرسند كه شما چقدر شبیه هم هستید؛ شما دوقلویید؟

* وقتی می‌توانیم با هم باشیم چرا از هم جدا شویم

سارا و ساناز كاظم‌پور 29 ساله و دیپلمه هستند؛ سارا در خصوص حسی كه نسبت به خواهر دوقلویش دارد، اظهار می دارد: اینكه همیشه با هم هستیم و همدیگر را تنها نمی‌گذاریم خیلی خوب است منتهی به این شرط كه دیگران زیاد ما را با پرسش‌های خودشان اذیت نكنند؛ وضعیت ما برای دیگران غیرمعمول است در حالیكه برای خود ما كاملاً عادی است.

وی می‌افزاید: با هم بودن ما مشكلی ندارد كه دیگران می‌پرسند چرا همیشه و همه‌جا با هم هستید؛ وقتی می‌توانیم با هم باشیم چرا از هم جدا شویم؛ این مطلب است كه بیشتر ما را ناراحت می‌كند و با مسایل دیگر دوقلو بودن مشكلی نداریم و راحت هستیم.

یكی از این خواهران دوقلو به احساسات نزدیك دوقلوها اشاره می‌كند و می‌گوید: هنگامی كه اتفاقی برای خواهرم بیفتد روی من هم تأثیر می‌گذارد، یك بار كه از هم دور بودیم من سر كلاس درس بودم خواهرم هنگام ورزش به زمین خورد و درد شدیدی داشت من هم سر كلاس مانند او درد را در پهلو و پایم احساس می‌كردم.

یكی از این قل‌ها با بیان اینكه در ازدواج ترجیح می‌دهیم كه با زوجی دوقلو ازدواج كنیم با خنده ادامه می‌دهد: به این علت كه 2 تا هستیم و حسود، دوست داریم كه ازدواجمان هم یكسان باشد البته تجربه هم نشان داده كه دوقلوهای دختری كه یكی از آنها ازدواج می‌كند قل دیگر تنها مانده و ازدواج نمی‌كند.

سید‌صالح و سید‌امیر فلاح دوقلوهای 25 ساله‌ای هستند كه یك ربع با هم فاصله سنی‌ دارند و هر دو كارمند یك شركت هستند؛ سید‌صالح در خصوص مزایای دوقلو بودن اظهار می‌دارد: بهترین حس دوقلو بودن این است كه همیشه یكی را داری كه مسایل مختلف را پوشش دهد مثل مواقع امتحان‌، حتی من در كنكور هم به جای امیر امتحان دادم در شركت‌ هم مواقعی كه یكی از ما نباشد قل دیگر كارهای او را انجام می‌دهد.

سید‌صالح می‌افزاید: تنها مشكلی كه ما در حال حاضر داریم این است كه به دلیل اینكه در یك شركت مشغول هستیم نمی‌توانیم همزمان با هم به مرخصی برویم.

وی با بیان خاطره‌ای از دوران تحصیل و مدرسه می‌گوید: من و امیر همیشه فوتبال بازی می‌كردیم و تیم مدرسه ما تنها تیمی بود كه نسبت به تیم مدارس دیگر یك بازیكن بیشتر داشت؛ من و امیر همیشه با یك كارت بازی می كردیم درحالیكه باقی تیم‌ها 5 نفره بازی می‌كردند تیم ما با 6 نفر بازی می‌كرد.

این دو برادر دوقلو با تأكید بیان می‌كنند: چون قابلیت‌ها یكی است فرقی نمی‌كند كه چه كسی امیر است چه كسی صالح؛ در واقع می‌توان گفت ما هر دو با هم یك نفر به اسم امیرصالح هستیم.

*نمی‌خواهیم با ازدواج از هم جدا شویم

مائده و مطهره مجیدی‌پور دوقلوهایی هستند كه هر دو در رشته مامایی درس می‌خوانند؛ یكی از این دوقلوها می‌گوید: ما خیلی به هم وابسته‌ایم و جدا شدن از هم برای ما خیلی سخت است؛ دوقلو بودن چندان دردسری برای ما نداشته است فقط در بحث ازدواج مشكل داشته‌ایم. به دلیل وابستگی شدیدی كه داریم نمی‌خواهیم با ازدواج از هم جدا شویم و دوست داریم كه در ازدواج هم با زوجی دوقلو ازدواج كنیم.

مائده به مشكلی كه به واسطه رشته تحصیلی برایشان ایجاد شده اشاره می‌كند و می‌گوید: در حال حاضر برای رشته و درس دانشگاه باید در بیمارستان آمار زایمان بگیریم اما مسئول مربوطه در بیمارستان می‌گوید فقط یك نفر باید برای این كار در بیمارستان حاضر شود؛ ما نیز كه هیچ وقت از هم جدا نمی‌شویم خیلی اصرار كردیم كه هردو ما را با هم بپذیرند اما این اصرارها فایده‌ای نداشت و ما كه نمی‌توانیم این وضع را تحمل كنیم هنوز در جست‌وجوی بیمارستانی هستیم كه هر دو نفر ما را همزمان قبول كنند.

مطهره درباره خوبی‌های دوقلو بودن بیان می‌دارد: اینكه همیشه در كنار هم هستیم و مراقب یكدیگریم بالاترین امتیاز دو قلو بودن است اما در مورد سوءاستفاده و تقلب از این خصوصیت‌ ما تا به حال از آن سوء استفاده نكرده‌ایم.

وی در خصوص مشكلات خواهری همانند خود داشتن، می‌افزاید: در دوره دبیرستان كه بودیم بیشتر مواقع نمره‌هایمان جابه‌جا می‌شد و گاهی نمره پایین‌تر خواهرم حتی در كارنامه برای من ثبت می‌شد.

مائده نیز درباره این مشكلات می‌گوید: به دلیل نزدیكی افكار و احساس همیشه انشاهایی كه می‌نوشتیم شبیه هم می‌شد و معلم می‌گفت كه تقلب كرده‌اید، اما ذهن ما دو نفر این قدر به هم نزدیك است كه گاهی حتی جمله‌بندی‌های انشاهایمان مثل هم می‌شد.

وی در پاسخ به این پرسش كه آیا تا به حال اختلاف نظری هم داشته‌اید، می‌گوید: تا به حال اصلاً اختلاف ‌نظر و سلیقه نداشته‌ایم؛ بیشتر اوقات كه من به مسئله‌ای فكر می‌كنم فائزه نیز در آن لحظه به همان مسئله فكر می‌كند.

مطهره در خصوص تفاوت‌های میان دوقلوها خاطرنشان می‌كند: بین دوقلوها معمولاً یكی حفظیاتش خوب است و دیگری جنبه محاسباتی‌اش قوی‌تر است؛ من و خواهرم نیز همین ویژگی را داریم در واقع دوقلوها مانند دو نیمكره مغز عمل می‌كنند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha