سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۰۸:۰۶

تکدی‌گری کودکان یک واقعیت تلخ است که سال‌هاست درباره آن حرف می‌زنیم، اما همچنان این معضل حل نشده باقی مانده است و آنچه بیشتر عمق این ماجرا را نشان می‌دهد این است که کودکان قربانی اصلی این ماجرا هستند.

کودکان قربانی تکدی‌گری

سلامت نیوز:کم نیستند کودکانی که در خیابان‌ها و معابر با لباس‌های مندرس اقدام به تکدی‌گری می‌کنند، کودکانی که روزانه به کار گمارده می‌شوند و آخر شب مجبورند درآمد خود را به سرباندهایی تحویل دهند که بدترین رفتارها را با آنها دارند.

به گزارش سلامت نیوز، آرمان نوشت: تکدی‌گری کودکان یک واقعیت تلخ است که سال‌هاست درباره آن حرف می‌زنیم، اما همچنان این معضل حل نشده باقی مانده است و آنچه بیشتر عمق این ماجرا را نشان می‌دهد این است که کودکان قربانی اصلی این ماجرا هستند و سود ناشی از تکدی‌گری نصیب سوداگرانی می‌شود که بی توجه به دوران حساس کودکی قصد سوء استفاده از این قشر را دارند. با وجود این، اگر برخورد جدی و ریشه‌ای با این معضل صورت نگیرد شاهد افزایش تکدی‌گری کودکان خواهیم بود، کودکانی که علاوه بر زشت کردن چهره شهر به جای آنکه دنبال علم آموزی باشند راه گدایی را پیش گرفته‌اند. البته طرح جمع‌آوری ضربتی کودکان متکدی هر از گاهی اعمال می‌شود و دوباره همان کودکان سر از خیابان‌ها در می‌آورند.

این در حالی است که نمی‌توان تکدی‌گری کودکان را به پای نیازمندی گذاشت، چرا که خانواده‌های بسیاری با فقر دست و پنجه نرم می‌کنند، اما نیازهای خود را با حداقل‌ها برطرف می‌کنند. بنابراین اکنون تکدی‌گری به مثابه یک شغل است، شغلی پردرآمد که از آن چیزی عاید کودکان نمی‌شود، آن چنان که خرداد سال گذشته فرزاد هوشیار، مدیرعامل خدمات اجتماعی شهرداری تهران از درآمد سه‌میلیون تومانی متکدیان خیابانی شهر تهران ظرف یک ماه خبر داد.

سوء‌استفاده سرشبکه‌های تکدی‌گری از کودکان و زنان

دی سال گذشته مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران از سوءاستفاده سرشبکه‌های تکدی‌گری از کودکان و زنان خبر داد و گفت: سرشبکه‌های تکدی‌گری که در حال حاضر شناسایی هم شده‌اند به‌تازگی به‌جای استفاده از مردها از بانوان و کودکان بر سر چهارراه‌ها بهره می‌برند.

رضا قدیمی اظهار کرد: 15 گرمخانه با ظرفیت 1800 نفر و دو سامانسرا با ظرفیت 370 نفر در اسلامشهر و لویزان استان تهران ایجاد کرده‌ایم که 370 نفر در آنجا نگهداری می‌شوند. او افزود: 16 مرکز کودکان پرتو با جمعیت سه‌هزار نفر، تاسیس بهاران با پذیرش نزدیک به 2500 نفر و... بخشی از فعالیت‌های شهرداری تهران برای افراد بی‌سرپناه و متکدیان بوده است. مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران خاطرنشان کرد: بیش از سه‌هزار و 379 گشت فوریت‌های خدمات اجتماعی از خرداد سال 95 طرح جمع‌آوری متکدیان را مورد توجه قرار داده و به همین ترتیب بخشی از متکدیان جمع‌آوری شدند؛ تعدادی از متکدیان حرفه‌ای هستند، اما برخی از آنها بی‌سرپناه محسوب می‌شوند که در مجموع 11‌هزار و 487 نفر توسط گشت‌ها جمع‌آوری شدند که از این تعداد نیز یک‌هزار و 485 نفر را به سامانسراها ارجاع داده‌ایم که بخشی از آنها نیز اتباع کشورهای دیگر بوده‌اند.

قدیمی با بیان اینکه در حال حاضر بر سر چهارراه‌ها تعدادی زیاد از کودکان و زنان مشغول تکدی‌گری هستند، گفت: تمامی سرشاخه‌های باندهای تکدی‌گری که از بانوان و کودکان سوءاستفاده می‌کنند شناسایی شده و به‌زودی دستگیر می‌شوند. او درباره علت سوءاستفاده شبکه‌های تکدی‌گری از زنان و کودکان عنوان کرد: سرشبکه‌های تکدی‌گری پی برده‌اند که مجموع دست‌اندرکاران و مسئولان ذیربط نمی‌توانند درباره کودکان و زنان فعالیتی انجام دهند، بنابراین به‌طور گسترده‌ای از کودکان و زنان بهره می‌گیرند و تعداد مردان را بر سر چهارراه‌ها کاهش داده‌اند.

مدیرعامل سازمان خدمات اجتماعی شهرداری تهران خواستار برخورد جدی با متکدیان حرفه‌ای شد و تصریح کرد: باید برخورد قاطعی با شبکه‌های تکدی‌گری و متکدیان انجام بگیرد، چرا که برخی از افراد حرفه‌ای با درآمدهای روزانه بین چهار تا 400‌هزار تومان به سامانسراها مراجعه می‌کنند و بعد از 15 روز دوباره به سر کار خود بازگشته و به فعالیت می‌پردازند. قدیمی با بیان اینکه پذیرایی از افراد بی‌خانمان در گرمخانه‌ها انجام می‌گیرد، اظهار کرد: در طول شبانه‌روز نزدیک به پنج‌هزار نفر در گرمخانه‌ها پذیرایی می‌شوند و این آمار برای پایتخت مناسب نیست. او تاکید کرد: باید عوامل بازدارنده و قانونی برای مقابله با متکدیان حرفه‌ای به کار گرفته شوند و تلاش برای کاهش آمار این‌گونه افراد انجام پذیرد. قدیمی با اشاره به اینکه بخشی از افراد بی‌سرپناه و یا متکدیان از سایر استان‌ها و شهرستانها به استان تهران می‌آیند، گفت: باید این هجمه از سایر استان‌ها و شهرستانها کاهش یابد و کارکرد سامان‌سراها نیز به همین منظور است. به گزارش تسنیم، او با اعلام «نیازمند حمایت ویژه برای سامان‌سراها هستیم»، تصریح کرد: ورود خیران و سمن‌ها می‌تواند برای نظم‌بخشی به وضعیت افراد بی‌سرپناه کمک کند.

پیچیدگی در مشکلات شهر تهران زیاد است

رئیس اداره امور اجتماعی فرمانداری تهران با بیان اینکه پیچیدگی در مشکلات شهر تهران بسیار زیاد است، اذعان کرد: برای مثال کودکان کار در مشهد بسیار زیاد است، ولی آنها شناسایی شدند و جلیقه‌های مخصوصی با آرم سازمان بهزیستی بر تن دارند که دستفروشی می‌کنند. در واقع شهرداری از سرنوشت و شرایط زندگی آنها آگاه است. تقریبا اسفند سال گذشته شهرداری تهران همین اقدام را به صورت پایلوت در منطقه‌ای از تهران انجام دادند که به دلیل ناهماهنگی‌های موجود میان دستگاه‌های مربوطه موفق نشدند. بنابراین ساماندهی این افراد در پایتخت مشکل بوده و نیازمند سیاست خاصی است.

متکدیان آگاهی زیادی از قانون دارند

او با اشاره به افزایش متکدیان مادر و کودک در جامعه تصریح کرد: متکدیان آگاهی زیادی از قانون دارند و می‌دانند اگر کودک تنها باشد جمع‌آوری و به بهزیستی فرستاده می‌شود. بنابراین اگر مادر تنها باشد به سامانسرا برده می‌شود، ولی وقتی با هم باشند نمی‌توانند آنها را جدا کنند فقط می‌توانند تعهد بگیرند و آزاد شوند. از این رو آنها شگردهای حرفه‌ای بسیار زیادی برای تکدی‌گری خود دارند. مروستی از برخورد جدی و قضائی با استفاده‌کنندگان از کودکان در سال جاری خبر داد و گفت: کسانی که از کودکان سوءاستفاده می‌کنند هرچند که والدینشان باشند نیازمند برخورد جدی هستند و برنامه ما برای امسال همین برخورد جدی و قضائی با کسانی است که از کودکان سوء استفاده می‌کنند. او گفت: والدین کودکان متکدی می‌دانند که اگر فرزند خود را جلو ماشین بیندازند باید دیه بگیرند. بنابراین در برخی مواقع این کار را انجام می‌دهند و راننده هم برای اینکه مشکلی برایش ایجاد نشود مبلغی را به عنوان دیه می‌پردازد.

اینها مسائلی هستند که نیازمند بررسی و تحلیل است. سازمان خدمات اجتماعی در این زمینه اقدامات خوبی انجام داده است. به گزارش شبستان، او با بیان اینکه کودکان پس از جمع‌آوری به صورت طولانی‌مدت نگهداری نمی‌شوند، تصریح کرد: کودکانی که پس از جمع‌آوری به مراکز نگهداری فرستاده می‌شوند بر اساس نوع خانواده‌هایشان نگهداری می‌شوند. اگر سرپرست داشته باشند بلافاصله با قید تعهد آزاد می‌شوند و معمولا یک شب هم نگهداری نمی‌شوند، ولی در مورد بزرگسالان شرایط فرق می‌کند. گاهی بعضی از متکدیان بزرگسال سابقه‌دار هستند و برای چندین بار جمع‌آوری می‌شوند که این افراد به سامانسراهای اسلامشهر و لویزان ارسال می‌شوند و بر اساس تعداد دفعات دستگیری شان قاضی حکم صادر می‌کند، ولی افرادی که سابقه ندارند و یا کارتن خواب هستند به مددسراها فرستاده شده و با امکاناتی که در اختیار آنها گذاشته می‌شوند، تغذیه و سپس آزاد می‌شوند. در واقع نگهداری این قشر از افراد بیشتر داوطلبانه است.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha