دکتر آناهیتا کشاورزی، معاون سازمان بیمه سلامت، قصد سازمان را از کاهش هزینه‌ها، تحمیل فشار به بیمه‌شدگان نمی‌داند، ولی می‌گوید هدف نهایی، بهبود ارائه خدمات در حین جلوگیری از هدررفت منابع است.

بیشتر افراد تحت پوشش بیمه سلامت حاشیه‌نشین هستند

سلامت نیوز:دکتر آناهیتا کشاورزی، معاون سازمان بیمه سلامت، قصد سازمان را از کاهش هزینه‌ها، تحمیل فشار به بیمه‌شدگان نمی‌داند، ولی می‌گوید هدف نهایی، بهبود ارائه خدمات در حین جلوگیری از هدررفت منابع است.

به گزارش سلامت نیوز، جام حم نوشت:بیمه سلامت آب می‌رود، چتر حمایتی که قرار بود حدود 11 میلیون نفر را شامل شود، حالا قرار است با اجرای آزمونی تعداد کمتری را تحت پوشش خود قرار بدهد؛ آزمونی که به گفته نایب رئیس کمیسیون بهداشت مجلس شورای اسلامی باید از همان ابتدای طرح تحول سلامت اجرا می‌شد تا نیازمندان به بیمه سلامت را از بقیه افراد جدا کند؛ راهی که پیش از این یارانه نقدی رفت، حالا در انتظار بیمه رایگان است. بهانه هم همان است؛ کنترل منابع، بهبود خدمات.

دکتر آناهیتا کشاورزی، معاون سازمان بیمه سلامت، قصد سازمان را از کاهش هزینه‌ها، تحمیل فشار به بیمه‌شدگان نمی‌داند، ولی می‌گوید هدف نهایی، بهبود ارائه خدمات در حین جلوگیری از هدررفت منابع است.

معاون سازمان بیمه سلامت یکی از برنامه‌های جدید این سازمان را در سال 96، ادامه اجرای بیمه سلامت همگانی از طریق آزمون «وسع» دانسته و به مهر گفته است:‌ امسال چند تکلیف از سوی دولت داریم که ادامه بیمه سلامت همگانی از جمله آنهاست و قرار شده با همکاری وزارت رفاه دریافت حق بیمه از طریق آزمون وسع را داشته باشیم.

با توجه به نو بودن طرح تحول سلامت و البته هزینه بالای درمانی برای دولت این یکی از مهم‌ترین سیاست‌ها در عقب‌نشینی دولت از اجرای رایگان بیمه سلامت است. عقب‌نشینی با ابزاری به نام آزمون وسع؛ آزمونی که قرار است سره را از ناسره تشخیص بدهد تا بار این هزینه‌ها شاید کمتر شود.

محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی می‌گوید: از ابتدای آغاز طرح تحول سلامت، پیش‌بینی هزینه کرد دولت برای بیمه شش میلیون نفر بود، اما با اضافه شدن 11 میلیون نفر مشکلات بسیاری در این راه پیش آمد.

وقتی از او می‌پرسیم آزمون وسع چرا از ابتدای ثبت‌نام این افراد اتفاق نیفتاد، وی«نو بودن طرح تحول سلامت» را دلیل این اشکال می‌داند؛ توجیهی که به نظر منطقی می‌رسد و حالا بعد از گذشت سه سال قرار است بازسازی شود.

راهکاری به نام آزمون وسع

قربانی درباره حذف تعدادی از بیمه‌شدگان بیمه سلامت با انجام آزمون وسع، می‌گوید:‌ واقعیت آن است که منابع دولت در حوزه درمان محدود است و این کمبود منابع بیمارستان‌ها، شرکت‌های دارویی و دانشگاه‌های علوم پزشکی را نیز دربر می‌گیرد، لذا برای آن‌که این فضای بی‌حد و حصر را محدود کنیم، باید دنبال راهکاری باشیم.

دلیل این نماینده مجلس برای برگزاری این آزمون منطقی است؛ دلیلی منطقی که پیش از این دولت در بحث یارانه‌ها البته تجربه کرده است، هرچند با انتقادات و اشکالاتی هم همراه بوده، اما بدون شک باید بین افرادی که دارای تمکن مالی هستند و دهک‌های پایین جامعه تفاوتی وجود داشته باشد تا همه افراد بتوانند از خدمات بیمه سلامت بهره‌مند شوند.

این نماینده مردم، شناسایی متمولان مالی تحت پوشش بیمه سلامت را جزو ضرورت‌ها می‌داند و می‌گوید:‌ در همه جای دنیا چنین روشی رواج دارد و افرادی که نیازمند هستند، باید مورد حمایت درمانی قرار گیرند، از این‌رو آزمون وسع می‌تواند دهک‌های پایین و دهک‌های بالا را به وسیله آمار و ارقام دقیق دولت شناسایی کند و درصدد حذف افراد پردرآمد برآید.

به باور نایب رئیس کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای اسلامی با توجه به بررسی‌های انجام شده با انجام آزمون وسع، حدود 1.5 میلیون نفر از پوشش بیمه سلامت خارج می‌شوند.

آزمون وسع خواست مجلس است

دیگر عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس هم، برضرورت خروج افراد متمول از پوشش بیمه سلامت تاکید می‌کند، هرچند محمد نعیم امینی‌فرد به برخی از نگرانی‌ها در انجام آزمون وسع پاسخ می‌دهد.

وی می‌گوید: نباید نگرانی در انجام آزمون وسع و مشارکت افراد در پرداخت حق بیمه وجود داشته باشد، چراکه حتی اگر برخی افراد تحت پوشش کمیته امداد و بهزیستی نباشند و امکان حق بیمه را نیز نداشته باشند، می‌توانند با دریافت نامه‌ای از سوی کمیته امداد یا بهزیستی، از بیمه رایگان سلامت برخوردار شوند.

امینی‌فرد با تاکید بر ضرورت انجام آزمون وسع توضیح می‌دهد:‌ در برنامه ششم توسعه، مجلس به دولت تکلیف کرده تا افراد تحت حمایت کمیته امداد و سازمان بهزیستی تحت پوشش رایگان بیمه سلامت قرار گیرند و بقیه افراد با انجام آزمون وسع، در پرداخت سرانه بیمه مشارکت داشته باشند.

به باور سخنگوی کمیسیون بهداشت و درمان هرچند میزان سرانه، عدد قابل توجهی نیست، اما پرداخت سرانه بیمه از سوی افراد متمول می‌تواند به ارائه بهتر خدمات درمانی کمک کند.

امینی‌فرد می‌گوید: با توجه به کاهش شدید منابع بیمه‌ای و افزایش قابل توجه مطالبات بیمارستان‌ ها یک راه برون‌رفت از این معضل، مشارکت شهروندان در امر بیمه است.

انجام آزمون وسع، جزو خواست مجلس است و می‌تواند به ارائه کیفیت بهتر خدمات به بیمه‌شدگان سلامت کمک کند.

بیشتر افراد تحت پوشش حاشیه‌نشین هستند

براساس آمارهای رسمی منتشر شده از سوی دولت، بیش از 10میلیون و 500هزار نفر تحت پوشش بیمه سلامت قرار گرفته‌اند که براساس ادعای مقامات دولتی و طبق مطالعات انجام شده بیش از 80 درصد آنها حاشیه‌نشین و نیازمند بوده و با توجه به آزمون وسع، حق بیمه آنها به صورت رایگان خواهد بود، اما برای بقیه بیمه‌شدگان که 20 درصد افراد تحت پوشش را تشکیل می‌دهند، آزمون وسع برقرار می‌شود و از این طریق سهم مشارکت افراد به نسبت توانمندی و تمکن مالی، بیش از 15 درصد حق بیمه تعیین شده است که این میزان براساس میزان وسع افراد تا 100درصد نیز قابل افزایش است.

از سوی دیگر براساس اعلام سرپرست دفتر بیمه‌های سلامت وزارت رفاه، یارانه نقدی 500 هزار نفر از افراد تحت پوشش بیمه سلامت، به دلیل وسع مالی قطع شده و با دلیلی مشابه، آنها باید برای ادامه بیمه سلامتشان، 100درصد حق بیمه را خودشان پرداخت کنند. این درحالی است که با حذف 1.5 1میلیون نفر از بیمه سلامت، قرار نیست افراد دیگری شناسایی و به این تعداد اضافه شوند.

محمدحسین قربانی، نایب رئیس کمیسیون مجلس شورای اسلامی می‌گوید: 10 درصد از این تعداد حذف می‌شوند و فقط شاید 2 درصد به این تعداد اضافه شوند.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha