سه‌شنبه ۳ مرداد ۱۳۹۶ - ۱۰:۳۶
کد خبر: 219070

یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی گفت: درمان خودسرانه آسم و آلرژیک عوارض متعددی را برای بیش از ۲۰ درصد جامعه ایجاد کرده است.

درمان خودسرانه آلرژی؛ زمینه سازشیوع آسم

سلامت نیوز:یک فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی گفت: درمان خودسرانه آسم و آلرژیک عوارض متعددی را برای بیش از ۲۰ درصد جامعه ایجاد کرده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از باشگاه خبرنگاران جوان؛مریم محلوجی راد فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمونولوژی   اظهار کرد: آلرژی‌های درمان نشده و درمان‌های خودسرانه زمینه ساز بروز آسم در میان افراد جامعه و افت کیفیت زندگی در میان مبتلایان است.

وی بیان کرد: شیوع آلرژی روبه افزایش است و حدود ۲۰ درصد افراد جامعه به طور متوسط با تظاهرات آلرژی در بینی، گلو، گوش، گرفتگی بینی دست و پنجه نرم می‌کنند.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژی گفت: علائم  آلرژی با سرماخوردگی شباهت بسیار دارد یعنی شروع سرماخوردگی به صورت عطسه، آب ریزش بینی، گرفتگی بینی است و این علائم مشابه است که در خیلی از موارد پزشکان و بیمار تشخیص درستی از بیماری و روند درمان ندارند.

وی افزود: درمان خودسرانه و تشخیص نادرست آلرژی زمینه ابتلا به آسم را سبب می‌شود و به این دلیل حساسیت تشخیص آلرژی و درمان به هنگام آن در نظام سلامت حائزاهمیت است

محلوجی راد بیان کرد: معیار‌هایی نظیر اینکه سرماخوردگی با علائم آن حداکثر یک هفته طول می‌کشد و سپس بهبود پیدا می‌یابد، ولی در آلرژی تداوم علائم تا چند ماه و چندهفته است، ابتلای سایر افراد خانواده در سرماخوردگی برخلاف آلرژی و درنهایت سومین راه تشخیصی، تب است که معمولا ما در آلرژی تب نداریم، ولی در سرماخوردگی‌ها ممکن است در اوایل بیماری‌ها یک تب خفیف وجود داشته باشد.

وی تصریح کرد: در ابتلا به آلرژی‌ها ۵۰ درصد ژنتیک نقش دارد یعنی ما انتظار داریم فردی که آلرژی دارد پدر، مادر یا در خانواده فرد دیگری نیز آلرژی داشته باشد بنابراین توجه به نقش ژنتیک در تشخیص حائزاهمیت است و باید در بررسی‌های اولیه از سوی پزشک نسبت به این موضوع توجه کرد.

این فوق تخصص آسم، آلرژی و ایمنولوژیگفت: برخی پزشکان باور دارند که آلرژی درمان ندارد و هر فردی که مبتلا به آلرژی است باید با آن بسازد در صورتی که کاملا اشتباه است، برخی آلرژی‌ها درمان قطعی دارند و با روش‌هایی می‌شود آلرژی را درمان کرد.

وی افزود :القای باوراز سوی پزشکان مبنی بر اینکه آسم درمان ندارد برخی بیماران را از روند درمان باز می‌دارد و با تبدیل آلرژی به آسم فرد به پزشک مراجعه می‌کند و با تشدید عوارض و علائم جدی متحمل هزینه دارو و افت کیفیت زندگی می‌شود که باید تشخیص صحیح اولیه از سوی پزشکان آغازگر درمان منطقی باشد و درمان در سیکل معیوب نباشد.

محلوجی راد یادآور شد: بیماری های آسم و آلرژی در کشور ما رو به افزایش است و در فصل‌های سرد سال نگاه مقطعی به آن پررنگ است و این در صورتی است که هزینه‌های درمان، دارو، افت کیفیت زندگی و سایر عوارض آن باید مد نظر متولیان سلامت باشد.

برچسب‌ها

نظر شما

شما در حال پاسخ به نظر «» هستید.
captcha